וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמירות ריקות יותר מהקלוריות: 8 הערות על העונה השלישית של "ברידג'רטון"

20.5.2024 / 0:00

"ברידג'רטון" היא עדיין סוג של ממתק שערות-סבתא טלוויזיוני - מאוד מתוקה, מאוד צבעונית, אבל אין בה כלום והיא נמסה ונעלמת בלי להותיר זכר. אין ספק שמגיעה לנו קצת מתיקות צבעונית שלא דורשת מאיתנו יותר מדי, אבל העונה מקושקשת ומותירה תחושה של נרטיב שטחי מתמיד

טריילר לעונה השלישית של "ברידג'רטון"/נטפליקס

הפנטזיה העלאק-תקופתית הרומנטית האהובה עלינו חזרה לנטפליקס, בדיוק כשאנחנו זקוקים לכל האסקפיזם שאפשר לקבל. אחרי שתי עונות (וסדרת-הבת "המלכה שרלוט") שטופות הורמונים ושמלות מטורפות, שבהן בילינו בנשפים, נפנפנו במניפות והעמדנו פנים שיש היגיון היסטורי בכל מה שהולך שם, "ברידג'רטון" הממכרת חוזרת לעונה שלישית המיוחלת, שבה כמובטח מתמקדים סוף סוף בחיי האהבה של פנלופי יקירתנו, היא ליידי וויסלדאון הרכלנית המסתורית.

מכיוון שכרגע זמינים רק ארבעה פרקים מהעונה השלישית (ארבעת האחרונים יעלו ב-13 ביוני), קשה להסיק מסקנות גורפות לגביה. אז הנה כמה מחשבות רנדומליות לגבי מה שראינו עד כה, עם ספוילרים לכל ארבעת הפרקים.

ניקולה קוכלן, לוק ניוטון, "ברידג'רטון" עונה 3. נטפליקס,
כל כך הרבה קלישאות ואנחנו רק באמצע. ניקולה קוכלן ולוק ניוטון, "ברידג'רטון" עונה 3/נטפליקס

1.

כל עונה של "ברידג'רטון" מתמקדת בזוג רומנטי עיקרי, כשמסביב לסיפור האהבה הזה חגים כל הסיפורים הקטנים, המעניינים יותר או פחות, של שאר הדמויות המאכלסות את העולם המרהיב הזה. בלי שזה יפתיע אף אחד או אחת, בעונה השלישית הגיע סוף סוף הזמן לטפל בדבר הלא פתור שקיים בין פנלופי פת'רינגטון (ניקולה קוכלן) וחברה הטוב מילדות, קולין ברידג'רטון (לוק ניוטון), שבו הייתה מאוהבת מאז ומעולם אהבה נכזבת.

בעונה השלישית פנלופי מחליטה שעליה להתגבר על קולין ולמצוא בעל ויהי מה, ומנסה לעשות לעצמה מייקאובר. פתאום היא זוכה לתשומת לב גברית, אבל היא כל כך חסרת ניסיון בזה שהיא ממש מפשלת, וקולין חברה הטוב מתנדב לעזור לה ו"ללמד" אותה איך להתנהג עם גברים. חלק ממה שגרם להצלחה המסחררת של "ברידג'רטון" הוא השימוש ללא בושה בכל מוסכמה ספרותית אפשרית של רומן רומנטי, כלומר שימוש בתבניות ספרותיות ידועות ואהובות. בעונה הראשונה קיבלנו מערכת יחסים בתבניות של "Fake Dating", ואז "שידוך כפוי", ואז "אויבים הופכים לאוהבים"; העונה השנייה הייתה כל כולה חגיגה של "אויבים הופכים לאוהבים"; ובעונה הנוכחית היה לנו בינתיים "הבחורה הדחויה עושה מטמורפוזה", "השיעור ב'איך-למשוך- גברים' עובד קצת יותר מדי טוב", וכמובן תבנית-העל "חברים הכי טובים מתאהבים" - ואנחנו רק באמצע.

ניקולה קוכלן, "ברידג'רטון" עונה 3. נטפליקס,
מדויקת בכל משפט וכל מחווה. קוכלן, "ברידג'רטון" עונה 3/נטפליקס

2.

אין ספק שזו העונה של ניקולה קוכלן המקסימה, שמדויקת בכל משפט וכל מחווה, ומביאה את כל האמוציות הנכונות לסצנות שוברות הלב שלה. נכון שמעצם היותה ליידי וויסלדאון פנלופי תמיד הייתה במרכז העניינים של הסדרה, אבל כדמות היא נחבאה אל הכלים, פרח קיר שמתעלמים ממנו בנשפים, מעדיפה ספרים ומחביאה את השנינות החריפה שלה. לא עוד.

בעונה הזאת פנלופי נחושה להשתנות, ולהשיג לעצמה בעל, ומתחילה בשינוי של הצורה החיצונית. עד אותו הרגע, הסדרה הקפידה להלביש את ניקולה בצבעים והגזרות הכי לא מחמיאים, והסטיילינג שלה תמיד שיווה לה מראה ילדותי ולא מתוחכם. כל שנותר הוא להחליק את התלתלים הכעורים, ולהפעיל את פלאי האיפור והקונטורינג, והינה לנו סצנה קלאסית של קומדיות רומנטיות, שבה הברווזונית המכוערת מורידה את המשקפיים ומפזרת את השיער, ומסתבר שהיא בעצם הייתה מהממת כל הזמן הזה. ואכן, פנלופי מעולם לא הייתה יפה יותר, ואת אותו הטריק עשו בעונה הזו גם עם קולין, שחזר בפרק הראשון מטיוליו המסתוריים (והחשודים) בחו"ל כשהוא שזוף, מתוחכם, ועם תסרוקת הרבה יותר מחמיאה.

אבל השינויים החיצוניים אמורים להיות משניים לתהליך שפן עוברת מבפנים. בתחילת העונה פנלופי הכי לבד שהייתה מעודה. גם ככה היא תמיד הייתה שונה מכל בנות משפחתה הרדודות, והיוותה מקור אכזבה לאמא שלה שלא רואה בה ערך כי היא בלתי ניתנת לשידוך. והיא אפילו לא יכולה להימלט לבית משפחת ברידג'רטון, כי חתול שחור עבר בינה לבין שני חבריה הטובים, קולין ואלואיז. היא נאלצת למצוא את הכוח בתוכה, ולצאת מאזור הנוחות שלה כדי לשנות את המצב.

עוד בוואלה!

זו הייתה יכולה להיות סדרה מותחת על סטוקינג. במקום זה היא עושה משהו גדול בהרבה

לכתבה המלאה
קלודיה ג'סי, ג'סיקה מדסן, "ברידג'רטון" עונה 3. Liam Daniel/Netflix,
לפעמים סיפור אהבה אפלטוני יותר מעניין מסיפור רומנטי. קלודיה ג'סי וג'סיקה מדסן, "ברידג'רטון" עונה 3/Liam Daniel/Netflix

3.

למרות הכיף של המעקב אחרי הסיפור של פנלופי וקולין, הסיפור המעניין בהרבה הוא סיפור האהבה בינה לבין חברתה הטובה (לשעבר), אלואיז ברידג'רטון (קלודיה ג'סי). שתי הבנות החריגות האלו, שלא מתאימות לציפיות החברה, היו חברות בלב ובנפש, עד שבסוף העונה הקודמת אלואיז גילתה את הסוד הגדול של פן - שהיא זו שכותבת את טור הרכילות הפופולרי של וויסלדאון, ובכך משנה את חייהם של הסובבים אותה. הדרמה הייתה גדולה והשתיים הפסיקו לדבר. בעונה הנוכחית הן מסתובבות אחת סביב השנייה כמו שני אקסים שעדיין מאוהבים, פנלופי מביטה באלואיז מרחוק מאחורי שיחים, אלואיז צופה בחשש איך החברה הגבוהה מתעללת בפנלופי, ונסיונות לשיחה לא נושאים פרי.

אם "ברידג'רטון" הייתה סדרה אחרת, סדרה שלא רק מעלה נושאים אלא באמת עוסקת בהם באיזשהו עומק כלשהו, אולי היה יכול לקרות פה משהו יפה שמדבר על חברות בין נשים וכמה היא חשובה ויפה, ואיך לפעמים סיפור אהבה אפלטוני יותר מעניין מסיפור רומנטי, כפי שאפשר לראות בחברות החדשה בין אלואיז וקרסידה.

מרטינס אימהנגבה, אמה נעמי, "ברידג'רטון" עונה 3. Liam Daniel/Netflix,
משנה את ההיסטוריה בלי להגיד בפועל כלום. "ברידג'רטון" עונה 3/Liam Daniel/Netflix

4.

אבל אין מה לצפות לעומק או אמירה ב"ברידג'רטון", סדרה שממשיכה לשנות את ההיסטוריה לצרכיה, בלי להביע באמת עמדה. שמנו ייצוג של אנשים מכל הצבעים והגזעים בחברה הגבוהה של אנגליה במאה ה-18, איזה אמיצים אנחנו, נכון? זה אמנם לא ממש מוסבר וגם לא מוביל לשום מקום ולא אומר שום דבר על ההיסטוריה האמיתית והעוולות שהתרחשו בה, אבל זה כאילו תיקנו אותה. אניוויי, הינה שני אנשים יפים מתנשקים.

אם הסדרה הזו הייתה באמת פרוגרסיבית או מתקדמת או מייצגת מגוון של אנשים ומצבים, סטטיסטית היינו צריכים לפגוש כבר לפחות שלוש דמויות להטב"קיות לאורכה (בפועל ראינו מערכת יחסים הומוסקסואלית אחת, בסדרה "המלכה שרלוט"). איפה כל הלסביות וההומואים בהיסטוריה החלופית הזאת של שונדה ריימס? איך יכול להיות שבין כל הזוגות שהסדרה מעמידה, בין אם הם מקסימים ובין אם הם משמימים, אף אחד או אחת לא מעדיפים את בני מינם? לפעמים זה ממש מתבקש, למשל בדמות של בנדיקט ברידג'רטון, ההולל והאומנותי, שלא נראה כאילו הוא בוחל ביחסי מין עם אף מגדר, אבל הכי רחוק שהסדרה מעזה לקחת אותו זה ליחסים עם אישה מבוגרת (בקושי).

שלא לדבר על אלואיז, שרוב הסדרה הייתה כמעט מקודדת כלסבית, עם הדחייה שלה של מה שנחשב לתפקיד הנשי, הפלרטוט שלה עם ערכי הפמיניזם, הצורך למצוא את המקום החופשי שלה בתוך החברה המגבילה לנשים כמוה. בעונה הזאת היא נסוגה עמוק לארון השמרני, מתחילה להתלבש כמו בת ולהסתובב עם קרסידה וחברותיה ולהקשיב לשיחות על רקמה. היא בטח תצא בקרוב מהשלב הזה ותחזור לעצמה, אבל כנראה לא תגיד משהו מעניין או מתקדם על המצב הנשי.

ג'ונתן ביילי, סימון אשלי, "ברידג'רטון" עונה 3. Liam Daniel/Netflix,
נחמד שחזרו. ג'ונתן ביילי וסימון אשלי, "ברידג'רטון" עונה 3/Liam Daniel/Netflix

5.

אנת'וני ברידג'רטון (ג'ונתן ביילי) ואשתו החדשה קייט (סימון אשלי), שבים להדגים את אהבתם היפה בעונה החדשה. מכיוון שבעונה שלהם הם עדיין לא היו נשואים, לא קיבלנו אז יותר מדי רגעים של התגלגלות במיטה או סקס על שולחן הכתיבה. זה גם נחמד לראות (אם כי כרגע לא קורה שום דבר מעניין עם הזוג הזה, קייט אפילו מסתדרת עם חמותה), וגם סוג של תיקון לבאסה של עונה שנייה, כשהזוג האהוב דפני/סיימון לא היה קיים בה מלבד כשמועה, כי השחקן רג'ה-ז'אן פייג' ששיחק את סיימון סירב להמשיך בסדרה.

6.

עונה חדשה זה אומר שכל מיני דמויות שבעבר לא היו מאוד חשובות, מקבלות פתאום פוקוס, ואחת מהן היא פרנצ'סקה ברידג'רטון, שהגיע זמנה להצטרף לחברה ולשחק את המשחק כדי לצוד את עינם של מחזרים משובחים. לפרנצ'סקה (האנה דוד) הצעירה והיפה יש עלילה מקושקשת שמנסה להעביר לנו בלי ממש להגיד את זה את התחושה שפרנצ'סקה סובלת מאיזושהו קושי חברתי. בפועל, היא פשוט לא מסתדרת בחברת אנשים ומעדיפה לנגן בפסנתר על פני שיחה עם זרים, שזה קונפליקט ממש פעוט לדמות שהגיעה משום מקום וגם ככה קשה להתעניין בה.

במקום שתהיה אחד מהעוגנים של העונה, פרנצ'סקה היא אחת משלל דמויות שלא מצליחות לעניין והעלילות שלהן מרגישות יותר כמו פילר, ממלא זמן בין סצנות עם דמויות משמעותיות. קשה להבין למה לא להשתמש בזמן בין סצנות מפתח כדי להראות לנו עוד מדמויות שאנחנו כבר מכירים ואוהבים.

האנה דוד, "ברידג'רטון" עונה 3. Liam Daniel/Netflix,
לא מצליחה לעניין. האנה דוד, "ברידג'רטון" עונה 3/Liam Daniel/Netflix

7.

כמו למשל המלכה שרלוט בכבודה ובעצמה. אחרי שקיבלה סדרה שלמה משל עצמה, ולמדנו להכיר את ההיסטוריה שלה וסיפור האהבה היפה והטרגי שלה ושל בעלה המלך, אפשר היה לצפות שתהיה הרבה יותר מרכזית בעונה הזו. במקום זה היא מופיעה בקושי ותפקידה זניח אפילו יותר מפעם. הדבר היחיד שעבר מהסדרה "המלכה שרלוט" וזלג חזרה ל"ברידג'רטון" הוא הרעיון שגם לליידי ברידג'רטון האלמנה מגיע לחוות שוב אהבה ותשוקה. והנה בעונה הזאת צץ לו גבר פוטנציאלי עבורה, ולמרבה הצער הוא אחת מהדמויות החדשות שלא מצליחות לעניין.

8.

אז "ברידג'רטון" היא עדיין סוג של ממתק שערות-סבתא טלוויזיוני - מאוד מתוקה, מאוד צבעונית, אבל אין בה כלום והיא נמסה ונעלמת עם השימוש בלי להותיר זכר. אין ספק שמגיעה לנו קצת מתיקות צבעונית שלא דורשת מאיתנו יותר מדי, אבל למרות כל סיפורי האהבה החדשים, התלבושות המרהיבות והשחקנים היפים, החצי הראשון של העונה מקושקש, והתחושה היא של נרטיב שטחי מתמיד. זהו עולם פנטזיה שמתחזה לדרמה תקופתית עם נושאים חברתיים, אבל למעשה לא באמת מגיב עליהם או בודק אותם לעומק. האם תצליח הסדרה להתרומם בחלק השני? לפי הסוף של הפרק הרביעי, המשך הסיפור של קולין ופנלופי יתמקד כנראה בחשיפת היחסים ביניהם לשאר החברה והתמודדות עם התגובות, וכמובן ההשלכות של גילוי הסוד הגדול של פנלופי ואיך יגיב לכך קולין. הו, האם תחזיק אהבתם מעמד? כנראה שכן, אבל יהיה כיף לראות איך הכל מסתבך לפני שהכל מסתדר.

seperator

ארבעת פרקי החלק הראשון בעונה השלישית של "ברידג'רטון" זמינים בנטפליקס. החלק השני יעלה ב-13 ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully