מתוך פוסטר הסדרה "סנדמן". נטפליקס,
מתוך פוסטר הסדרה "סנדמן"/נטפליקס

מחמש יוצא מיליארד: החודש הענק של הטלוויזיה יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 10:34

בטווח של ארבעת השבועות הבאים עומדות לנחות על המסכים שלנו חמש סדרות, שעלותן הכוללת עוברת סך של 10 ספרות. חלקן חיכו 30 שנים למעבר מגרסת הספר, אחרות יהיו מבחן של ממש לחברה שעומדת מאחוריה. בין אם יהפכו להצלחה או לכישלון, זה עומד להיות מעניין

לא מעט טלטלות עברו על תעשיית הטלוויזיה בחודשים האחרונים, בעיקר על השחקניות הגדולות והמובילות שלה. אחרי שדיווחה על תחזיות שלא תאמו את ציפיות המשקיעים, מניית נטפליקס איבדה שני שלישים מערכה והובילה לשרשרת של פיטורים בענקית הסטרימינג, שנראתה כמלכה הבלתי מעורערת של הוליווד בשנים האחרונות (יש לציין שלאחרונה המניה מציגה נתוני התאוששות). אחריה הגיע תורה של דיסני שהסתבכה הן בקיטוב הפוליטי בארה"ב והן בהאטה בצמיחה שצפו לה המשקיעים. גם אמזון ואפל נסחפו במפולת שעברה על חברות ההייטק בחודשים האחרונים, ואיבדו מאות מיליוני דולרים בערך המניה שלהן.

ועל אף כל הקשיים, נראה שקיץ 2022 מעגן אולי יותר מאי פעם את הטלוויזיה כשליטה הגדולה של תעשיית הבידור כיום. בעונה שבה אין על המסך הגדול כמעט אף שובר קופות בסדרי גודל שאליהן התרגלנו בימי טרום הקורונה, ינחתו על המסך שלנו בשבועות הקרובים חמש סדרות שעלותן הכוללת עוברת בקלות את רף מיליארד הדולר. אם ההיסטוריה מלמדת אותנו משהו, לפחות כמה מהן לא יצדיקו את הרעש האדיר שליווה את הפקתן - אבל גם אם רק חלק מהן יעמדו בציפיות, זאת עומדת להיות תקופה מסקרנת במיוחד.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

טטיאנה מסלאני, "שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק". מארוול,
לא סתם קומדיה. "שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק"/מארוול

סנדמן

במשך כל אחד משלושת העשורים האחרונים ניסה גוף בידור כלשהו לעבד את "סנדמן" - ונכשל. בשלב מסוים נראה שזה חלק מקסמו של הפרויקט הזה: העובדה שאף פעם לא יצליח להגיע לכדי מימוש. אולפני וורנר, חברת האם של DC קומיקס שבה נוצרה סדרת הנובלות הגרפיות המצליחות, התניעה את הפרויקט לפחות ארבע פעמים כסרט לאורך השנים, עם יוצרים וכוכבים שונים, אבל אף אחד מהניסיונות לא זכה לקבל אור ירוק. הטוויסט הגיע ב-2019 כשהאולפנים הציעו למכרז את הזכויות לסדרת טלוויזיה. נטפליקס קפצה על ההזדמנות כשהיא לא מתרגשת מתג המחיר המשמעותי מאוד של ההפקה. מאז ועד ממש עד לפני חודשים ספורים, השמועות סביב "הקללה" של היצירה נמשכו, כולל דיווחים עקשניים על כך שנטפליקס ביטלה את הסדרה עוד בטרם שידור הבכורה.

"סנדמן" היא סדרה של 75 נובלות גרפיות שנחשבת לאחת מיצירות המופת במדיום. את החוברות, כמו גם את הסדרה, יצר ניל גיימן ("בשורות טובות", "אבק כוכבים", "אלים אמריקאים", "קורליין") וגם היא, כמו לא מעט מיצירותיו, מושפעת ממיתולוגיות ופולקלור אירופאים. במוקד העלילה עומדת ישות בשם חלום, שידועה גם בשלל כינויים אחרים כמו מורפיאוס. חלום הוא אחד משבעת "הנצחיים", ישויות אנתרופומורפיות (התגלמות של רעיון וביטוי פיזי שלו בדמות אחת) שמבטאות היבטים שונים בחיי בני האדם: חלום, מוות, גורל, תשוקה, יאוש, חורבן והזיה. כפי ששמם מרמז, הנצחיים הם בני מיליארד שנים לפחות.

הסדרה "סנדמן". Liam Daniel/Netflix,
נחשבת לאחת היצירות המופת במדיום הנובלות הגראפיות. "סנדמן"/Liam Daniel/Netflix

העלילה נפתחת כשחלום נלכד על ידי אדם שמבקש ללכוד את כוחו, ונותר בשבי כמשך כ-70 שנה. בהיעדרו נותרת ממלכת החלום ללא מנהיג וההשלכות מתחילות לזלוג את תוך עולם בני האנוש. כשהוא משתחרר מכלאו, נדרש מורפיאוס לא רק לחדש את כוחותיו הישנים, אלא גם להיאבק בהשלכות של היעדרו: סיוטים וזוועות שעשו את דרכם מהגיהנום אל עולמנו. המסע הזה ייקח אותו אל ממלכות אלים שונות, אל ביקורים אצל חלק מאחיו ואחיותיו הנצחיים, וגם אל הגיהנום עצמו כדי להתעמת עם לוציפר.

כ-165 מיליון דולר הושקעו בעונה הראשונה של "סנדמן", לא כולל תקציב שיווק ופרסום, כדי להביא לידי ביטוי את רוחב היריעה העצום של העלילה. גיימן גם קיבץ אליה שמות מרשימים כמו: צ'ארלס דאנס ("משחקי הכס"), דיוויד ת'יוליס ("פארגו", "הארי פוטר"), ג'נה קולמן ("דוקטור הו"), בויד הולברוק ("נרקוס"), מארק האמיל ("מלחמת הכוכבים"), גוונדלין כריסטי ("משחקי הכס") והקומיקאים סטיבן פריי ופאטון אוסוולט. את חלום מגלם טום סטארידג' ("בדרכים", "מתוק ומר").

העונה הראשונה תמנה עשרה פרקים ותעלה לנטפליקס ב-5 באוגוסט.

עוד בוואלה!

אנריל: "Fboy Island" היא אחת מתוכניות הריאליטי הכי שנונות וביקורתיות כלפי הז'אנר

לכתבה המלאה

שר הטבעות: טבעות הכוח

לפני קצת יותר מ-20 שנים הצליח פיטר ג'קסון להשיג את מה שנדמה היה כמשימה בלתי אפשרית: עיבוד יצירת הפנטזיה המופתית של ג'. ר. ר. טולקין לקולנוע. זה נגמר בשלושה סרטים עצומים שהפכו להצלחות ענק, הכנסות של שלושה מיליארד דולר ושלל פרסי אוסקר, ביניהם הסרט הטוב ביותר (לכותר האחרון בטרילוגיה, "שיבת המלך"). מאז ג'קסון הספיק גם להגזים ולהפוך את ה"ההוביט" הצנוע לטרילוגיה מנופחת ומוצלחת הרבה פחות. אבל הרעב ליקום הנרחב ומלא הפוטנציאל של טולקין המשיך להצית את הדמיון. בעולם שבו קניין רוחני איכותי הוא הגביע הקדוש, "שר הטבעות" נראה כמו הימור בטוח. או שלא.

אמזון ידעה בשנים האחרונות בעיקר אכזבות משירות הסטרימינג שלה. אמנם כן, היא הצליחה לשים את היד על כמה סרטים מצליחים, אבל במשך רוב הזמן - בעיקר כאשר לא משודרת עונה חדשה של "הבנים" - היא כמעט לא נמצאת בשיח, בוודאי שלא בווליום של הגדולות באמת. זו אחת הסיבות המרכזיות להחלטה לנצל חלון הזדמנויות ב-2019 ולרכוש את הזכויות לסדרת טלוויזיה ביקום של "שר הטבעות" תמורת 250 מיליון דולר. חשוב להדגיש: לאמזון אין זכות על שום דבר מעבר להגדרה הספציפית הזאת. הזכויות המלאות למותג עדיין מוחזקות על ידי העיזבון של טולקין ומוערכות בכשני מיליארד דולר. ובכל זאת, אמזון קיבלה הזדמנות להחזיק בשם שמרגש מיליוני מעריצים ברחבי העולם.

מורפיד קלארק בתפקיד גלדריאל, "שר הטבעות: טבעות הכוח". Ben Rothstein/Prime Video,
הימור בטוח. או שלא. "שר הטבעות: טבעות הכוח"/Ben Rothstein/Prime Video

בשל המגבלות של העסקה, לאמזון לא ניתנה גישה לאף אחד מגיבורי הטרילוגיה המקורית, ומכאן הגיעה ההחלטה לחזור אלפי שנים אחורה לאירוע שמוזכר בדקות הראשונות של "אחוות הטבעת": חישולן של טבעות הכוח. בספר מצוינות 19 טבעות בעוד הסרט הסתפק בתשע, אבל הסיפור מאחוריהן זהה: הן חושלו באש הר מורדור כדי לחלק באופן שווה את יחסי הכוחות בתוך הארץ התיכונה, ולאפשר לה להתפתח בהרמוניה. כל אחת מהן הוענקה למלך של ממלכה אחרת. אלא שאדון האופל, סאורון, שהמליץ על הצעד, יצר בחשאי טבעת נוספת - הטבעת האחת שתשלוט בכל האחרות. זו שתהפוך להיות במוקד "שר הטבעות".

החזרה לסיפור המקור תאפשר ל"טבעות הכוח" להגדיל את רוחב היריעה לכל ממלכות הארץ התיכונה: ממלכות בני האדם, בני הלילית, הגמדים וכמובן מורדור עצמה. ההשוואות הבלתי נמנעות ל"משחקי הכס" (שבעצמה נכתבה, בין היתר, בהשראת היצירה של טולקין) מן הסתם יגיעו, אבל אם הנוסחה הזאת תהיה מוצלחת היא תאפשר לייצר סיפור מורכב עם שלל דמויות, מיקומים ובתקווה גם עונות. עלות כל עונה מוערכת בכ-150 מיליון דולר (שוב, לא כולל הוצאות שיווק ופרסום שעשויות להכפיל את הסכום הזה), ואמזון - שכבר חידשה את הסדרה לעונה שנייה - תכננה במקור חמש כאלה. כך שכבר אחרי שתי סדרות אנחנו מגרדים את המיליארד מלמטה.

העונה הראשונה תמנה שמונה פרקים, כשהראשון שבהם ("רוח העבר" שמו) ישודר ב-2 בספטמבר.

בית הדרקון

אם כבר קניין רוחני איכותי, HBO הגדולה מצאה את עצמה מסתבכת עם הנכס היקר שהפכה לסדרה המצליחה ביותר בעולם. עוד לפני הטעם החמוץ שהותירו העונות האחרונות של "משחקי הכס", ראשי הרשת כבר התחילו לדון על הדרך להפוך אותה ליקום תוכן נרחב. מאחורי הקלעים יצאו לדרך לא פחות מחמישה פיתוחים לסדרות שונות המתרחשות בווסטרוז, בהשקעות משמעותיות בכל אחד - כולל שמות גדולים מאחורי ולפני המצלמה. אחד מהם, "Bloodmoon" שעלילתו מתרחשת כ-8,000 שנים לפני עלילות "שיר של אש ושל קרח" ומתארת את האירועים שהובילו את "הלילה הארוך" (החורף שירד על ווסטרוז ונמשך במשך דורות) - הופק בעלות של לא פחות מ-35 מיליון דולר, רק כדי להיגנז בסופו של דבר כמו שלושה פיילוטים אחרים.

מתוך האבק עלה מנצח אחד: פיילוט שזכה במקור לשם "ריקוד הדרקונים" וגולל את קורותיו של בית טארגאריין בשיאו, כשבראשו עמדו אבות אבותיה של דאינריז. הסדרה תגולל את האינטריגות, מאבקי הכוח, מערכות היחסים, הרומנים והבגידות בתהליך שיוביל בסופו של דבר למלחמת האזרחים שקרעה את הממלכה והובילה לחורבן בית טארגאריין. במוקד עומדים המלך ויסריז, אחיו דאמון, בתו ראינירה וחברתה הטובה אליסנט, שהופכת עד מהרה להיות זוגתו של ויסריז והמלכה החדשה של הממלכה. יוצרי הסדרה, הבמאי המוערך מיגל ספוצ'ניק (שאחראי על כמה מהפרקים הגדולים בתולדות "משחקי הכס") והתסריטאי ריאן קונדל (מעריץ של "משחקי הכס" ששליטתו בחומר הרשימה מאוד את ג'ורג' ר"ר מרטין) מגדירים את היצירה כ"טרגדיה שייקספירית עוצמתית ואפלה". שותף בכיר מאוד ליצירת הסדרה ומי שתמך בה לאורך כל הדרך הוא יוצר "שיר של אש ושל קרח", מרטין עצמו.

בית הדרקון. Ollie Upton/HBO,
ג'ורג' ר"ר מרטין אהב מאוד את מה שראה. "בית הדרקון"/Ollie Upton/HBO

הטראומה של חציה השני של "משחקי הכס", בה הסדרה נפרדה מהחומרים הכתובים והשפעתו של מרטין בה צנחה לאפס, עדיין צורבת עבור הסופר שלא הסתיר את מורת רוחו מהכיוון שאליו הלכה. אחת מהסיבות שמרטין תמך כל כך ב"בית הדרקון" היא העובדה שהפעם היצירה כולה מבוססת על חומרים כתובים, עם התחלה, אמצע וסוף ברורים שעליהם יסתמכו היוצרים. על פי דיווח ב"הוליווד ריפורטר", מרטין צפה כבר במרבית העונה הראשונה והביעה שביעות רצון גדולה ממה שראה.

העלילה מתרחשת 180 שנים לפני עלילות "משחקי הכס", בתקופה שבה דרקונים היו בשיא פריחתם. וכך, שלושת הדרקונים שהיו אחראים לכמה מהרגעים הגדולים של "משחקי הכס" יהפכו כאן ללא פחות מ-20 כאלה, כל אחד מהם עם אופי ומראה מובחנים. הכמות העצומה הזו מביאה איתה כמובן תג מחיר מכובד: 20 מיליון דולר לפרק, או 200 מיליון דולר לעונה כולה. רק לשם השוואה: העונה הראשונה של "משחקי הכס" עלתה 6 מיליון דולר בלבד, ואפילו האחרונה לא הצליחה להתעלות לתקציבים האלה.

זה המקום לציין ש-HBO לא זנחה את הרצון שלה ליקום מורחב. לא פחות משבע סדרות נוספות נמצאות בימים אלה בפיתוח, ביניהן ספין אוף על ג'ון שלג, עיבוד של סדרת הנובלת "דאנק וביצה" (על הרפתקאותיהם של שני אבירים במרחבי שבע הממלכות), סדרה על קורותיו של קורליס ואלריון "נחש הים" שמסעותיו הפכו אותו לאגדה (דמותו תופיע גם ב"בית הדרקון") ולפחות שלוש סדרות אנימציה.

העונה הראשונה של "בית הדרקון" תעלה ב-21 באוגוסט.

בית הדרקון. Ollie Upton/HBO,
מאבקי כוח שהופכים למלחמת אזרחים."בית הדרקון"/Ollie Upton/HBO

אנדור

עדכון: בכורת הסדרה נדחתה ל-21 בספטמבר

גם דיסני תרצה כמובן נתח מהבאזז הקיצי, עם ספין אוף נוסף מהיקום הבלתי נגמר של "מלחמת הכוכבים". שינוי הפוקוס של דיסני מהסתמכות על סרטים לסדרות סטרימינג, הוכיח את עצמו בשלוש הסדרות הראשונות מהיקום הזה שנתחו בדיסני פלוס: "המנדלוריאן", "הספר של בובה פאט" ו"אובי וואן", שכל אחת מהן שברה את שיאי הצפייה של קודמתה. בפרק הסיום של "אובי וואן" צפו כשני מיליון צופים בארה"ב לבדה. על פניו "אנדור" הוא הפרויקט הנישתי מבין כולם, עם התמקדות בדמות מתוך סרט ספין-אוף ("רוג אחת"), ובכל זאת גם כאן מדובר בהשקעה עצומה של דיסני, עם גישה קולנועית לכל דבר לתהליך הפיתוח.

כזכור, קסיאן אנדור (דייגו לונה) הוא קצין המודיעין של ברית המורדים, שהצטרף אל ג'ין ארסו (פליסטי ג'ונס) והדרואיד K-2SO במשימה הרת הגורל לחלץ את תוכניות "כוכב המוות". הסדרה תחזור למקורותיו של אנדור ותתרחש חמש שנים לפני עלילות "רוג אחת", עם היווצרותה של ברית המורדים ועלייתו של אנדור מחיים של גנב פשוט לדמות מובילה במאבק מול האימפריה הגלקטית. בדומה ללא מעט פרויקטים אחרים של דיסני, גם הפקת "אנדור" ידעה כמה תהפוכות וחילופי בכירים עד שטוני גילרוי (במאי "רוג אחת") קיבל לידיו את תפקיד השואוראנר. לצד לונה מככבים גם פורסט וויטאקר (שישוב לגלם את המורד סו גררה) וסטלאן סקרסגארד ("צ'רנוביל").

דייגו לונה, "רוג אחת". לוקאספילם,
פריקוול שיוביל אל עלילת הסרט. מתוך" מלחמת הכוכבים: רוג אחת"/לוקאספילם

באופן לא טיפוסי דיסני הזמינה מראש שתי עונות בנות 12 פרקים כל אחת של "אנדור". העונה הראשונה תתאר מאורעות הנמשכים על פני שנה, בעוד הבאה תקפוץ קדימה בזמן בכל שלושה פרקים, עד שציר הזמן של הסדרה ושל "רוג אחת" יתאחד בסיומה. מדובר בגידול של לא פחות מ-400% בהשוואה לכמות הפרקים של "אובי וואן" ושל 300% ביחס ל"מנדלוריאן". דיסני הכריזה במהלך כנס קומיק קון האחרון גם על הזמנת עונה בת 18 פרקים ל"דרדוויל", כך שככל הנראה לא מדובר בטקטיקה יוצאת דופן - ועדיין מעניין יהיה לגלות האם "אנדור" מסוגלת להצדיק עונה ארוכה כל כך.

אף שמספרים רשמיים על עלויות הפקת "אנדור" לא פורסמו, ההערכות הן שההשקעה בכל עונה שוות ערך לאלו של "המנדלוריאן" ו"בובה פאט" - מה שמעמיד אותן על סביבות 100 מיליון דולר לעונה. בחלוקה ל-12 פרקים מדובר בסכומים קטנים יותר משל הסדרות האחרות ברשימה, אבל "אנדור" מבטיחה, לפחות על פניו, לשמור על הרמה של יתר סדרות "מלחמת הכוכבים".

שני הפרקים הראשונים של "אנדור" ישודרו בדיסני פלוס ב-31 באוגוסט.

שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק

אם "אנדור" לא יספק את הסחורה, לדיסני יש בקנה גם קלף מארוולי חדש שממשיך את מגמת הגיוון שעוברת על היקום המורחב. אם הגרסה המקורית של "הנוקמים" הייתה לבנה וגברית כמעט לחלוטין, בפעם הבאה שנראה את חבורת הגיבורים מתכנסת שוב ב-2025 זה צפוי להיראות שונה בהרבה. אחרי שהוקאיי העביר את השרביט לקייט בישופ וסם ווילסון נטל את המגן של קפטן אמריקה, נראה ש"שי-האלק" תהיה טקס חילופי הדגל של החלק הגדול והכועס בחבורה.

מארוול מגדירה את הסדרה החדשה כקומדיה משפטית עם פרקים באורך של חצי שעה כל אחד. ג'ניפר וולטרס (טטיאנה מסלאני, "אורפן בלאק") היא עורכת דין מבריקה ובת דודו של אחד מהגיבורים המזוהים בעולם - ברוס באנר (מארק רופאלו), או בשמו המוכר יותר - "הענק הירוק". בגרסת הקומיקס המקורית וולטרס נורית על ידי פושע שביקש לנקום בה על כליאתו (עדיין לא ברור אם הסדרה תבחר לדבוק בגרסה הזו או לשנות אותה), וכדי להציל את חייה היא זוכה לתרומת דם מבאנר. העירוי הזה מעביר אליה גם את כוחותיו של הענק הירוק, אם כי בשינוי ראוי לציון: בניגוד לבאנר, וולטרס מצליחה לשמור על שליטה במעבר בין הזהויות השונות ונמנעת לרוב מהתפרצויות הזעם שרדפו את דודה.

הסדרה מציגה את וולטרס בעודה מנסה לקיים שגרת חיים רגילה כעורכת דין, אולם השתלשלות האירועים צפויה להביא אותה לסוכנות חדשה שמתמחה בטיפול משפטי בעל-אנושיים. הסדרה תפגיש את וולטרס עם מאט מרדוק (צ'ארלי קוקס), שמנהל אף הוא חיים כפולים של נציג החוק ומי שלוקח אותו לידיים (כדרדוויל). עוד מככבים: טים רות' (שצפוי לגלם את הנבל האיקוני, אבומיניישן), ג'מילה ג'מיל ("המקום הטוב"), בנדיקט וונג ("דוקטור סטריינג'") ורנה אליס גולדסברי ("המילטון", "בנות לנצח").

אף שהיא נראית כמו פילר קליל, "שי-האלק" אמורה להיות אבן חשובה בשלב הרביעי של היקום המורחב, ולהניח אבנים משלה לקראת המשך התפתחות היקום המורחב. את הסדרה יצרה ג'סיקה גאו, שכתבה בעבר לקומדיות כמו "ריק ומורטי" ו"עמק הסיליקון". גם במקרה הזה דיסני לא חשפה מספרים רשמיים של עלויות ההפקה, אבל ההערכות הן שתשעת הפרקים של העונה הסתכמו בסביבות 150 מיליון דולר.

הפרק הראשון של "שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק" ישודר ב-18 באוגוסט בדיסני פלוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully