וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק האהבה תנצח? כך אתניקס התגברה על שנים של סכסוך - בדרך לאיחוד המפתיע

עודכן לאחרונה: 9.12.2022 / 0:51

מסרי הפיוס שהועברו דרך שליחים ("היוזמה הגיעה מזאב"), המפגש להפשרת הקרח ("לא היה שם חיבוק"), האינטרס הכלכלי והתקווה לריפוי ("זה שווה להם הכול"): כך הניחו מאחור זאב נחמה ותמיר קליסקי את המשקעים והתביעות - וחזרו לשתף פעולה. גל האיחודים: כתבה ראשונה בסדרה

אתניקס/צילום: עידו שחם עריכה: אמיר קוטיגרו
מקורב ללהקה: "מה שמחבר בין תמיר לזאב זה רק אינטרס כלכלי. היה שם גירושים פשוט מכוערים, אמוציונליים, היתה שם גישה של 'אני אקבור אותך'. בבתי משפט לענייני משפחה מוצאים סיפורים יותר נעימים ממה שהיה ביניהם. אבל כנראה שכסף מחבר בין אנשים"

"לאחר שהוחלט על חזרתו של תמיר קליסקי לאתניקס, הפגישה הראשונה בינו לזאב נחמה לא הייתה לבבית. היא הייתה מאוד עניינית. לא היה שם חיבוק. אבל הייתה לחיצת יד", מגלה לוואלה! תרבות מקורב ללהקת אתניקס. "הדבר הכי חשוב להם היה לשים את הדברים מאחור ולא להתעסק איתם. מה שקרה שונה מהאסכולה שאומרת שצריך לנבור בפצעים. תמיר וזאב החליטו לא לגעת בזה. בפגישה שלהם היתה שיחה של חמש דקות בלבד על העבר, כל אחד לקח אחריות על הצד שלו. הם החליטו שאם ימשיכו לנבור בעבר זה לא יקדם, שמספיק שהם ביזבזו יותר משש שנים על הדבר הזה והם החליטו להסתכל על העתיד. מה עושים כדי לשים את הלהקה על פסים אופרטיביים ולהתקדם".

אלו היו קרוב לשבע שנים רעות. סכסוך דרמטי, דם רע, תביעות משפטיות הדדיות, ארוכות ומלוכלכות, שאמנם הסתיימו ברובן בניצחון של נחמה על קליסקי, אבל בשורה התחתונה - הכלכלית, התדמיתית, הרגשית - נראה ששני הצדדים הפסידו. לכן, זו היתה הפתעה גדולה להתבשר על האיחוד, כשהשבוע גם הגיעה ההודעה על השקתו בהופעה תחת הכותרת "רק אהבה תנצח", ב-4 בפברואר. האם הכותרת הזאת אותנטית או אירונית?

את החיבור המחודש בין שני מנהיגי הלהקה אפשר לתאר כתותים שבקצפת האיחודים המוזיקליים בישראל בימים אלו. מדובר בגל גדול ויוצא דופן של קאמבקים ואיחודים מסוגים שונים של להקות והרכבים שבמחצית השנייה של 2022 שבים לפעילות כזאת או אחרת, ביניהם שבק ס', סאבלימינל והצל, ברוש, מנגו, הדורבנים, איזבו, טרי פויזן, הבנות נחמה, נוער שוליים, השוונג של הפיתה, פונץ', פוליאנה פרנק, שוקולד מנטה מסטיק והג'ינג'יות. בעקבות זאת, אנו מקדישים בוואלה! תרבות סדרת כתבות על הסיפורים שמאחורי האיחודים ועל הסיבות לתופעה המתגברת. זו הכתבה הראשונה בסדרה.


הכתבה השנייה בסדרה: איך נוער שוליים חזרה בלי מיקיאגי, מה קרה בחזרות של אריאל זילבר ולהקת ברוש, וכמה השפיע הכסף על הקאמבק של שבק ס'. מאחורי גל האיחודים במוזיקה הישראלית

הכתבה השלישית בסדרה: בתעשיית המוזיקה מנסים להסביר מה גרם לכל כך הרבה להקות להתאחד עכשיו. התשובות מוכיחות: "אנחנו פשוט מדינה של נוסטלגיה"

להקת אתניקס. עומרי רוזנגרט,
שוב ביחד. להקת אתניקס/עומרי רוזנגרט
"הפגישה הראשונה בין זאב לתמיר לא הייתה לבבית. היא הייתה מאוד עניינית. לא היה שם חיבוק. אבל הייתה לחיצת יד. היתה שיחה של חמש דקות בלבד על העבר, כל אחד לקח אחריות על הצד שלו. הם החליטו שאם ימשיכו לנבור בעבר זה לא יקדם"

עשרות שנים לפני שהחלה המלחמה היצרית ביניהם, דרכם המשותפת של קליסקי ונחמה החלה בלהקת המחאה שנקראה "מוסקבה", באמצע שנות השמונים. הם השמיעו אז למנהל הליקון רוני בראון את שירם "ציפור מדבר". הוא מצידו חשב שהשם "מוסקבה" לא מעניין, חיבר אותם עם יועד נבו והשם שונה ל"אתניקX", המרמז על החיבור שעושה הלהקה בין מזרח ומערב. אם בהתחלה זכתה הלהקה ליחס חשדני, והיה מי שראה בלהקה גימיק, בשנות התשעים היא כבר היתה לאחת הלהקות הכי מצליחות בישראל, יצרנית של להיטים גדולים כמו "תותים", "ג'סיקה", "כתם הפרי", "ב.מ.וו שחורה", "היא לא תשוב", "תביא קצת דינרוס", "קטורנה מסאלה" ואחרים, הנחשבת כמי שהשפיעה רבות על הפופ הישראלי ועל היחס למוזיקה הים תיכונית.

עוד בוואלה!

אתניקס: "מציגים את ישראל כפלורליסטית, אבל היא בעצם חשוכה"

לכתבה המלאה

"עכשיו הם רוצים, אחרי כל הרפש שעברנו?"

אבל בעשור שעבר, פרץ סכסוך בין חברי ההרכב המצליח. זה החל בקיץ 2016, כשנודע שקליסקי מתכוון לתבוע את נחמה, את מנהל הלהקה ואת חברת התקליטים בטענה לאי סדרים כספיים בלהקה שמנעו ממנו הכנסות בסך מאות אלפי שקלים. לאחר מכן קליסקי סולק מהלהקה, ואז החלו שנים של ארוכות של דם רע ותביעות הדדיות בין תמיר קליסקי ואחיו דרור לחברי אתניקס - נחמה, גל הדני ויורם פויזנר, שהסתיימו בניצחונו של נחמה ובקבלת רוב מוחץ של טענותיו בבית המשפט.

לאחר שנים של מאבקים קשים ומתוקשרים, ביולי אשתקד התקבל בבית המשפט המחוזי בתל אביב פסק דין בתביעה שהגישה חברת שולטן, שבעלי רוב המניות שלה (שני שליש מהן) הם דרור ותמיר קליסקי, נגד חברי אתניקס נחמה, הדני ופויזנר, וגם נגד אייל גולן. האחים קליסקי, באמצעות חברת שולטן, טענו שמגיעים לחברת שולטן כספים בהיקפים של לפחות 2.5 מיליון שקלים מהמופעים המשותפים של אתניקס ואייל גולן שהתקיימו בשנת 2018. התביעה שלהם נדחתה, והאחים קליסקי חויבו לשלם לאתניקס וגולן הוצאות בגובה 70 אלף שקלים.

פסק דין קודם ניתן ביוני 2021 בתביעה שהגיש נחמה נגד האחים קליסקי, ובה הוא ביקש שבית המשפט יכפה עליהם למכור לו את חלקם בחברת שולטן, בטענה שהחברה הוקמה בזמנו כדי לשרת את אתניקס ומאז שפרץ הסכסוך ותמיר קליסקי אינו חלק מהלהקה, שולטן אינה משרתת את הלהקה. בסופו של דבר, בהמלצת בית המשפט, הגיעו הצדדים להסכמות, לפיהן נחמה אכן ירכוש כפי שרצה את חלקם של דרור ותמיר קליסקי. עוד נקבע כי המופעים שנחמה קיים עם זהבה בן לא ינוכסו להערכת השווי של החברה כפי שהאחים קליסקי טענו שיש לעשות. בית המשפט אימץ את עמדתו של נחמה.

פסק דין שלישי ניתן מוקדם יותר באותו החודש שעברה בבית משפט השלום בתל אביב, בתביעה שבה האחים קליסקי טענו שיש להעביר 10% מרווחי הלהקה לחברת שולטן. בית המשפט דחה גם את הטענות האלה.

"המשפטים ביניהם היו מלחמת חורמה הדדית, הם שרפו מלא כסף על זה, הון תועפות", אומר מקורב ללהקה. "יש דרך להיפרד, והם עשו את זה באופן אמוציונלי ומכוער".

תמיר קליסקי וזאב נחמה מאתניקס נפגשים בבית משפט. שגיא בן נון, מערכת וואלה! NEWS
סכסוך בין יותר משש שנים. קליסקי בבית משפט באחת מהתביעות ההדדיות מול נחמה/מערכת וואלה! NEWS, שגיא בן נון
"נחמה אמר שבלי קליסקי ירדה כמות ההופעות, והמצב של הלהקה לא כמו שהיה. זאב אמר לאדם בתעשייה לדבר עם תמיר. תמיר ענה לו: 'עכשיו הם רוצים להחזיר אותי בחזרה, אחרי כל הרפש שעברנו? בשביל מה ועל ולמה?'"

סנונית ראשונה להפשרת הזעם בין הצדדים הופיעה באוגוסט האחרון. באותו חודש הוכרז על זכייתו של נחמה בפרס מפעל חיים של אקו"ם, ורבים בתעשייה הביעו תמיהה על כך שהפרס לא ניתן גם לקליסקי, שכן שניהם ייסדו את אתניקס ביחד ויצרו במשותף את עשרות להיטיה. בעוד שבתעשייה מתחו ביקורות על החלטת אקו"ם, קליסקי עצמו, במפתיע, לא נשמע כועס בשיחה עם וואלה! תרבות, ואמר אמנם שהוא מרגיש שהפרס מגיע גם לו - אך במקביל גם שלח ברכות לשותפו לשעבר.

"אני מרגיש שהפרס שניתן לזאב הוא גם שלי, וגונב לאוזניי שזאב אמר שהוא היה שמח אם הייתי חולק איתו את הפרס על הבמה. אם היו מעניקים לי את הפרס עם זאב הייתי מסכים לעלות איתו על הבמה", אמר אז קליסקי, ועם זאת הוסיף: "זה היום של זאב וצריך להתרכז בזאב. אני חושב שהמוזיקה הישראלית קיבלה פרס. זה יום חג". מאוחר יותר, בטקס קבלת הפרס, הודה נחמה לקליסקי על הבמה.

כעת מתברר מה שלא היה ידוע אז: עוד לפני ההכרזה על זאב נחמה כזוכה פרס אקו"ם, החל הקרח בין הצדדים להפשיר ונרשמו גישושים ראשוניים סביב חזרה אפשרית לשיתוף פעולה. מקורבים ללהקה מספרים לוואלה! תרבות כי מי שיזם את החיבור המחודש הוא נחמה, שהעביר לקליסקי דרך שני "שליחים" לפחות מסרים לפיהם הוא מעוניין בחזרתו ללהקה. אחד ממעבירי המסרים הוא אדם המשמש כנהג הלהקה מזה שנים רבות, ומעביר המסרים השני הוא איש תעשיית המוזיקה.

להקת אתניקס מופיעה באולפן וואלה! NEWS. ראובן קסטרו
הודה לחברו כשזכה בפרס אקו"ם. זאב נחמה/ראובן קסטרו

"כבר בתחילת יוני השנה, נחמה אמר לאיש בתעשייה שבלי קליסקי ירדה כמות ההופעות, והמצב של הלהקה לא כמו שהיה", מספר מקורב ללהקה לוואלה! תרבות. "איש התעשייה שאל אותו: 'מה אני שומע בקולך, שאתה רוצה את תמיר בחזרה? אז אני ארים אליו טלפון ואגשש אם הוא בכלל מוכן לחזור, אחרי מה שעשיתם אחד לשני'. זאב אמר לו, דבר איתו. הוא טלפן לתמיר עם המסר מזאב, ותמיר אמר לו: 'עכשיו הם רוצים להחזיר אותי בחזרה, אחרי כל הרפש שעברנו? בשביל מה ולמה?'. האדם אמר לתמיר: 'תהיה ענייני, כן או לא'. ותמיר אמר: 'כן, זה אינטרס כלכלי, מ'זתומרת'. מה שמחבר ביניהם זה רק אינטרס כלכלי. היה שם גירושים פשוט מכוערים, אמוציונליים, היתה שם גישה של 'אני אקבור אותך'. בבתי משפט לענייני משפחה מוצאים סיפורים יותר נעימים ממה שהיה ביניהם. אבל כנראה שכסף מחבר בין אנשים, כמו שמוזיקה מחברת בין אנשים".

"לאחר שזאב שלח לתמיר דרך צד שלישי מסרים עמומים, לא מדויקים ולא ברורים, שתמיר לא יכול היה להבין מהם שזאב רוצה שהוא יחזור", אומר מקורב לקליסקי, "הגיע שוב הצד השלישי לתמיר עם מסר חד, מדויק וברור: זאב רוצה אותך בלהקה. זאב רוצה להיפגש איתך. תמיר, באינסטינקט של שנייה, אמר יאללה. המסר הברור הזה אגב הועבר כשבוע או שבועיים לאחר ההכרזה על זאב כזוכה פרס אקו"ם. לאחר מכן הייתה שיחת טלפון קצרה מאוד בין תמיר לזאב, שבה הם רצו לראות שזה אמיתי. תמיר התקשר לזאב ואישר שהוא מגיע. זאב אמר: יופי, אני מחכה לך. שיחה קצרה כזאת". הפגישה הראשונה ביניהם, כאמור, לא הייתה לבבית וללא חיבוק אלא עניינית, לדברי מקורב ללהקה, תוך שהם מקדישים לא יותר מחמש דקות כדי לדבר על העבר, והשניים חזרו לעבוד ביחד.

"חזרה אמיתית לבסיס שלהם"

בסוף אוקטובר, בשבוע שבו התאחדו הראפרים סאבלימינל והצל לאחר נתק של כעשר שנים, חשפו גם מייסדי אתניקס את הפיוס בריאיון ליונתן ריגר ב"אולפן שישי" בחדשות 12. לצד הריאיון גם ביצעו קטעים מלהיטים משותפים, ובהם השיר "היא לא תשוב", שבו שונה מילות הפזמון ל"הנה הוא שב". בריאיון, קליסקי אמר בין השאר שלא חשב שינגן שוב עם חבריו ללהקה. בתשובה לשאלה מה גרם לזה לקרות דווקא כעת, השיב: "עכשיו זה הבשיל". ונחמה אמר כי "היינו צריכים להבין שאנחנו טמבלים לעבור קרב, לא משנה מה התוצאות שלו. אנחנו כאילו איבדנו פרופורציות בתוכנו. אמנים יודעים לריב ויודעים גם להשלים".

"אתה מבין שעיקר הבעיות זה דברים שקשורים באגו. אני אומר לעצמי: איך נפלנו בדבר המטומטם הזה? אבל החוכמה זה לדעת לתקן", הוסיף קליסקי באותו ריאיון. השניים אמנם התפייסו אבל נחמה אמר כי "אף אחד לא צריך לבקש סליחה", וחברו ציין כי "כל אחד קיבל אחריות על הצד שלו". לשאלה איך מתחילים מחדש, השיב נחמה: "מאותה נקודה שזה הפסיק".

הסינגל החדש, "בוקר טוב"

בקמפיין מתוזמר, יומיים לאחר הריאיון הוציאה אתניקס שיר חדש עם קליסקי, "בוקר טוב". לאחר שבשנות הסכסוך הארוכות לא הצליחו נחמה וקליסקי לייצר להיטים בנפרד, השיר החדש שנוצר ביחד נכנס מיד לפלייליסט של גלגלצ, אם כי עדיין לא זכה להצלחה גדולה. "לכתוב שירים אנחנו יודעים. לריב פחות, כנראה", אמר קליסקי בחדשות 12. נחמה הוסיף בחיוך: "אני אחנוק אותך ואז ייצא לנו שיר", והוסיף: "אנחנו חוגגים ניצחון. להבדיל אלפי הבדלות, לנון ומקרטני לא השלימו ליצירה. אנחנו מדברים וחזרנו לעבוד".

ההשוואה בין צמד המוזיקאים לאגדות הביטלס חוזרת במפתיע גם על ידי בועז כהן, שדרן רדיו אקו 99 וחבר להקת פונץ', שהתאחדה לאחרונה בעצמה. "אתניקס זה זאב נחמה ותמיר קליסקי. כל דרך אחרת לנסות לעשות את הלהקה - היא משונה. הם הלנון והמקרטני של הפופ הישראלי, לא יעזור שום דבר, ולהפריד ביניהם לא מייצר כלום. אי אפשר כי אתניקס עם שניהם זה ה-דבר", אומר כהן לוואלה! תרבות. "ברור שאנשים אוהבים את זה, יש געגוע לזה, והיום אתניקס גם מזוהה עם משהו שהוא קצת רטרו וקצת קאלט אפילו. אתניקס גם קיבלו נפח עם הזמן. הזמן עשה להם טוב מבחינת ההתייחסות הביקורתית".

בועז כהן ישדר ברדיו 99fm. זאב ינאי,
"כל דרך אחרת לעשות את אתניקס היא משונה". בועז כהן/זאב ינאי
"כשתמיר וזאב דיברו, הם אמרו שהם באמת רוצים לחזור להיות שני הצעירים שהיו סוחבים מגברים וקלידים בקו 5 בדרך לחזרה, והאמינו בעצמם. יש פה עניין של חזרה אמיתית לבסיס שלהם, שתמיר יסתכל מצד ימין של הקלידים ויראה את זאב שר, וזאב יסתכל מהצד שלו ויראה את תמיר"

באשר לסיבה לגל האיחודים במוזיקה הישראלית, מזכיר כהן את ההשלכות הקשות של תקופת הקורונה על התעשייה המקומית. "במשך תקופה ארוכה העסק היה די תקוע", הוא אומר. "וסוציולוגית, חברה שנמצאת בתחושה של מצוקה, הישרדות, בלבול ואדמה רועדת מבחינה כלכלית ופוליטית - מיד הולכת אל העבר, אל התחושה שפעם היה יותר טוב ויותר בטוח. וכמעט כל איחוד שיהיה עכשיו הוא סולד אאוט".

ומה גרם לקליסקי ונחמה להתאחד דווקא עכשיו, אחרי יותר משש שנים סכסוך מר? "המשפטים ביניהם נגמרו", אומר המקורב לקליסקי, "ויכול להיות שזה פרק הזמן שהיה צריך לעבור בשביל שהדברים יירגעו, הזמן במקרה הזה עשה את שלו".

ואולי ישנם גם מניעים נוספים. כדאי לציין את העובדה שנחמה וקליסקי לא הצליחו במיוחד בדרכם הנפרדת. אתניקס לא ייצרה להיט בהרכבה החדש, ומקורבים ללהקה אומרים כי חלה ירידה בהיקף ההופעות שלה לאחר עזיבתו. מנגד, הלהקה שהקים קליסקי, ונקראה "אקזיט" במה שנראה כקריצה לשם "אתניקס" - ויש שראו בה ניסיון להכניס אצבע בעין ללהקה - נכשלה לחלוטין.

בנוסף לדבריו של אחד הגורמים שהובאו קודם, לפיהם קליסקי עצמו הודה בשיחה סגורה שלאיחוד יש אינטרס כלכלי, כמה וכמה מקורבים ללהקה וגורמים בתעשייה אומרים לוואלה! תרבות שזהו המניע העיקרי לאיחוד.

בכיר בתעשייה מעריך: "מערכת היחסים בין זאב לתמיר לעולם לא תחזור להיות מה שהייתה. המלחמה ביניהם העכירה הכול, ונראה לי שאת המחיר של זה הם ישלמו בקרוב. אני חושב שהאיחוד של השניים לא יהיה חזק ולא יהיה היסטריה. עדיין יישאר טעם מר - כי אי אפשר לזייף מציאות"

לעומת זאת, אדם אחר המקורב לקליסקי דוחה את הדברים, ולדבריו, המניעים הם אחרים לגמרי. "כשתמיר וזאב דיברו ביניהם, הם אמרו שהם באמת רוצים לחזור להיות שני הצעירים שהיו סוחבים מגברים וקלידים בקו 5 בדרך לחזרה, והאמינו בעצמם. יש פה עניין של חזרה אמיתית לבסיס שלהם, שתמיר יסתכל מצד ימין של הקלידים ויראה את זאב שר, וזאב יסתכל מהצד שלו ויראה את תמיר מניד לעברו את הראש. ההרגשה הזאת מבחינתם היא מעל לכל", אומר המקורב לקליסקי.

"יכול להיות שלחזרה של תמיר ללהקה תהיה תוצאה כספית טובה, ויכול להיות שתהיה לזה תוצאה כספית בינונית. אבל זה לא העניין. ההקלה, או כמו שזאב קורא לזה 'הריפוי', שווים את החיבור מחדש. מבחינת תמיר, אם הם יצליחו כלכלית אז נהדר, אבל זה לא העניין כרגע. אולי זה יהיה עניין בהמשך. כרגע העניין של תמיר הוא שבגיגול המילה 'אתניקס' יופיעו תוצאות על חזרתו ללהקה לפני שיופיעו תוצאות על המשפטים בינו לבין זאב. זה שווה הכול בשבילו".

קליסקי ציין בשיחות סגורות עם אנשים בתעשייה כי הפרידה של נחמה מהמנהל שלו ושל אתניקס, מיקי דה פז, תרמה לאיחוד ביניהם. לדבריו מקורב לקליסקי, "הפרידה בין מיקי לזאב הורידה את החשדנות של תמיר. לתחושתו, כשמיקי היה מנהל הלהקה הוא היה צריך לעשות הרבה כדי שהפירוד לפני כשש וחצי שנים לא יקרה. זה כישלון ניהולי גדול כשדבר כזה קורה לך מתחת לאף ואתה לא מצליח להשתלט עליו, ואפילו מהווה זרז כדי שזה יקרה. השריפה התחילה כאש קטנה והוא לא כיבה את הלהבות ואפילו הגביר את הלהבות, תפס צד והסית את כולם נגד צד אחר".

דה פז סירב להגיב למה שתיאר כ"רכילות מתוך שיחות סגורות" ובירך על איחוד ההרכב. "אגיד רק שאני מברך מאוד על האיחוד שקרה. הייתי שמח מאוד אם לא היה פרוד, הוא היה מיותר - אך העבר אינו חשוב ברגע זה. יש לעסוק בעתיד. אני חושב שעוד נכונו לנו, לכל עם ישראל, מוזיקה טובה מבית היוצר של להקת אתניקס", מסר לוואלה! תרבות.

seperator

עכשיו, כשהסכסוך בין הצדדים הושאר מאחור, נשאלת השאלה אם הלהקה תמריא מחדש. הפתיחה הייתה טובה, עם כניסת השיר החדש לפלייליסט והתגובות הנלהבות לאיחוד, אבל ימים יגידו. ההערכות בתעשייה בנושא זה שונות.

גורם בכיר בתעשייה מעריך כי "מערכת היחסים בין זאב לתמיר לעולם לא תחזור להיות מה שהייתה. המלחמה ביניהם העכירה הכול, ונראה לי שאת המחיר של זה הם ישלמו בקרוב. אני חושב שהאיחוד של השניים לא יהיה חזק ולא יהיה היסטריה. עדיין יישאר טעם מר - כי אי אפשר לזייף מציאות. אפשר לשכתב אותה אבל אי אפשר לזייף אותה".

ואולם, גורם אחר בתעשייה נשמע אופטימי יותר. "לאתניקס יש אתגר. לא פשוט עכשיו לעשות קאמבק, כשהצעירים שולטים במוזיקה. הם פתחו טיקטוק לפני שבועיים אבל לא ממש עשו את זה מדויק. אבל אם באמת יתנו לאהבה לנצח, יש להם סיכוי", הוא אומר.

חברי אתניקס בחרו שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully