וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנינו לאן: האם פרסום השיר של נועה קירל לאירוויזיון יביא לצלילה בהימורים?

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 10:27

גם אחרי ששוחררה דגימה קטנה מהשיר של נועה קירל לאירוויזיון, היא שומרת על כוחה בהימורי האירוויזיון. אבל על מה בעצם הם מתבססים? מדובר בשקלול של לא מעט גורמים, כולל רקורד של המדינות והיסטוריה של הצבעות

אירוויזיון 2023: נועה קירל מוכרזת רשמית כנציגת ישראל/מערכת וואלה!

"נועה קירל כבר במקום החמישי!", זעקו הכותרות בשבוע שעבר. "ישראל מתרסקת למקום התשיעי", בכינו כאילו סיימנו במקום האחרון בחצי הגמר. "נועה קירל מזנקת למקום השביעי!", חזרנו לשמוח ברכבת ההרים הרגשית הזו. וכל זאת קרה לפני שנועה קירל זרקה לנו איזו עצם קטנה, את הדגימונת של "Unicorn", וכשליש מהשירים שיתחרו באירוויזיון 2023 עדיין לא נבחרו או פורסמו.

אז איך סוכנויות ההימורים קובעות את סיכויי הזכייה בתחרות האירוויזיון? על פי מה הן מחלקות את האחוזים לפני ששירים בכלל פורסמו? סוכנויות ההימורים מנתחות גורמים שונים שיכולים להשפיע על תוצאות האירוויזיון. הגורם הראשון הוא מגמות היסטוריות. סוכנויות ההימורים מסתכלות על תחרויות אירוויזיון קודמות ובוחנות מדינות שיש להן היסטוריה של ביצועים טובים. לדוגמה, מדינות כמו שוודיה או אוקראינה, אפילו כשאין מלחמה על אדמתה, מצליחות בתחרות באופן עקבי, כך שנראה תמיד שהסיכוי שלהן להתברג בראש הטבלה גבוה יותר ממדינות אחרות. האגדה מספרת שלא משנה מה שוודיה תשלח, השופטים יצילו אותה מאבדון. בהקשר הזה הסוכנויות לוקחות בחשבון גם גורמים כמו גושי הצבעה שבהם מדינות מסוימות נוטות להצביע זו לזו (כן המדינות הנורדיות, אנחנו מסתכלים עליכן. לא, אין לכן זכות להעביר ביקורת על יוון-קפריסין!). על ידי בחינת נתונים היסטוריים, סוכני הימורים יכולים לבצע הערכה ראשונית של סיכויי ההצלחה של כל מדינה.

מעקב: איפה אנחנו מדורגים בינתיים?
איך זה שישראל מדורגת כל כך גבוה בהימורים לזכייה באירוויזיון?
עוד לפני שנחשף השיר: נועה קירל מזנקת למקום ה-5 בהימורים לזכייה באירוויזיון

גורם נוסף הוא סקרי מעריצים. לא כל סקר חובבים של אתר קטן באיסלנד או בסלובניה משפיע על סוכנויות ההימורים, אך הן כן עוקבות אחר סקרי מעריצים ופורומי אירוויזיון גדולים שנחשבים למשפיעים בעולם האירוויזיון כדי לקבל תחושה אילו שירים ואמנים מייצרים את הבאזז הגדול ביותר. סוכנויות ההימורים יכולות גם לשתול סקרים משלהן כדי להבין טוב יותר אילו אמנים פופולריים בקרב הקהל. סקרי מעריצים ממש לא תמיד מנבאים הצלחה באירוויזיון, אבל הם מספקים מידע שימושי עבור סוכנויות הימורים לצורך קביעת סיכויים.

גם קדמי האירוויזיון השונים שלפני התחרות משפיעים על הסוכנויות. מדינה יכולה להיות מדורגת נמוך, אך לעלות בדירוג כששירי הקדם נחשפים, אפילו לפני שהשיר עצמו נבחר, מתוך הערכה של הסוכנויות שזה השיר שייבחר. כך קורה לנו ממש בימים אלה עם שוודיה - לורין, שניצחה באירוויזיון 2012 עם השיר שהפך ללהיט "אופוריה", מתחרה במקצה הרביעי של המלודיפסטיבלן, הקדם השוודי. מהרגע שיצאה דגימה מהשיר, שוודיה זינקה בהימורים ועקפה את אוקראינה לראשונה בעונת אירוויזיון 2023. הסוכנויות מעריכות על פי הבאזז שלורין תנצח בקדם השוודי ועל פי סיכויי הזכייה של שוודיה עודכנו. לאחר שלורין העפילה לגמר המלודיפסטיבלן, שוודיה מגדילה את הפער בסיכויי הזכייה משאר המדינות. אם לורין תופתע ולא תזכה, ייתכן שנראה ירידה של שוודיה בהימורים.

אנחנו נמצאים עכשיו בתקופת התנודות הראשונה בסוכנויות, התקופה שבה שבוע אחר שבוע מתפרסמים שירים חדשים. כשיתפרסם השיר של נועה קירל ב-8 במרץ, אנחנו יכולים לראות נסיקה של ישראל לצמרת הגבוהה, אך תיתכן גם ירידה גדולה. בינתיים, גם אחרי השמועות הלא מבוססות על כך שהשיר רץ בקבוצות ווטסאפ וטלגרם, ואחרי הדגימה הזערורית שקיבלנו בטיזר של התאגיד ובטיקטוק של נועה, קירל שומרת על ישראל במקום גבוה בהימורים - שביעי נכון לכתיבת שורות אלה.

לאחר פרסום כל השירים שיתחרו באירוויזיון באמצע מרץ, אנחנו צפויים לתקופת רגיעה ללא שינויים משמעותיים בדירוגים, עד שמתחילות החזרות, הצפויות להיפתח ב-30 באפריל. על בסיס מה שרואים בחזרות, סוכנויות ההימורים מעדכנות את דירוגי הסיכויים לזכייה בתחרות. בשלב הזה, כשמבינים איך הבמה נראית ומהן היכולות הווקאליות, ככל שיש כאלה, של כל אמן בלייב, הסוכנויות יודעות לעדכן את הדירוג על בסיס הבנת נקודות החוזק והחולשה של כל מתחרה. כמו שאומרת הקלישאה שכל חובב יודע לדקלם מתוך שינה: "הכל תלוי בהופעה בלייב".

בנוסף לכל אלו, סוכנויות ההימורים קוראות גם מאמרים וידיעות של מומחי אירוויזיון ופרשנים מקצועיים כדי לקבל תובנות לגבי התחרות. המומחים האלה יכולים לספק מידע רב ערך על האמנים והשירים. אולי אין לכך השפעה גדולה במיוחד, אך זה כן יכול לספק תובנות חשובות לסוכנויות שקובעות את סיכויי הזכייה.

על בסיס כל אלה וגורמים נוספים, סוכנויות ההימורים מתחילות ליצור טבלאות סיכויים לזכייה באירוויזיון עוד בתחילת עונת התחרות, לפני שיוצא אפילו תו אחד משיר אחד. נכון, זה לא נשמע אמין במיוחד, אך לסוכנויות הללו יש ניסיון של שנים רבות ושפע של נתונים להסתמך עליהם. בסופו של דבר, הסיכויים משקפים את ההערכה של סוכנויות ההימורים לגבי סיכויי ההצלחה של כל מדינה, ואף אחת מהן לא תשמח במיוחד להיפרד מכסף רב מדי עבור המהמרים.


יעניין אתכם גם:
"יוניקורן" של נועה קירל: האזינו לקטע מתוך השיר של ישראל לאירוויזיון
מתי נועה קירל שרה? איך מצביעים? כל השאלות והתשובות לאירוויזיון 2023
הדרך של נועה קירל לגמר התקצרה: רק 37 מדינות ישתתפו באירוויזיון 2023

עוד בוואלה!

ה-BBC חושף: הקומיקאי גרהם נורטון וכוכבת "טד לאסו" בין מנחי אירוויזיון 2023

לכתבה המלאה
נועה קירל בהופעה, פארק הירקון בתל אביב, 24 באוגוסט 2022. עומרי סילבר,
הכל תלוי בלייב. נועה קירל בהופעה בפארק הירקון/עומרי סילבר

אז איך ישראל פתאום מדורגת גבוה כל כך?

אחרי כל אלה, נשאלת השאלה איך בעונת האירוויזיון שעברה ישראל דורגה נמוך לכל אורך הדרך, והשנה אנחנו מדורגים גבוה מההתחלה. וכן, לא משנה אם מדובר במקום החמישי או התשיעי - עבור מדינה כמו ישראל, מדובר בנתון מחמיא מאוד לפני פרסום השיר. התשובה לכך נעוצה קודם כל בכך שהסיכויים שנקבעים על ידי סוכנויות ההימורים לא תמיד מבוססים על נתונים אובייקטיביים או מידע בלבד. הם גם מושפעים ממגוון גורמים סובייקטיביים, כמו דעת קהל, ולכן לא מאוד יוצא דופן לראות שינויים בסיכויים משנה לשנה, או אפילו בתוך אותה השנה.

במקרה של הסיכויים של ישראל לזכייה באירוויזיון 2023, הסוכנויות מתבססות על אינדיקטורים מוקדמים. כך למשל, בין יוצרי השיר נמצא אחד, דורון מדלי. למדלי יש ניסיון עשיר בכתיבה לאירוויזיון, נכון, יש לו גם כישלונות בארסנל, אבל הם היו בעידן רשות השידור. לאחר מכן מדלי הוביל את ישראל לעלייה לגמר עם "גולדן בוי" אחרי ארבעה אירוויזיונים שבהם נבעטנו בחצי הגמר, הוא הצליח לשכנע את השופטים שהשיר "Made of Stars" עונה על קטגוריית האיכות, ויש לו גם זכייה ברקורד האירוויזיוני העשיר שלו. גם לאמנית שנבחרה לייצג אותנו, נועה קירל, יש רקורד חזק, היא מעוררת באזז משמעותי, ולכן סוכני ההימורים נותנים לישראל סיכויים גבוהים יותר.

ובואו לא נתעלם גם ממגמות היסטוריות באירוויזיון. אנחנו הישראלים אוהבים להלקות את עצמנו, ונראה כאילו לא משנה מי ייבחר לייצג אותנו, תמיד קודם כל נקטול. אבל ההיסטוריה מראה שאנחנו דווקא בין המדינות המצליחות בתחרות. יש לנו כבר ארבע זכיות, הגענו לטופ 10 גם בעידן החדש, ורוב ההשתתפויות שלנו מגיעות לגמר התחרות. אם למדינה יש רקורד של ביצועים טובים או זכיות בעבר, סוכנויות ההימורים נותנות סיכויים גבוהים יותר, וכך קורה במקרה של ישראל.

אז נכון, מדובר בשנה קשה. וכן, אם לורין תיבחר לייצג את שוודיה יכול מאוד להיות שאנחנו יודעים כבר בחודש מרץ שיש לנו מנצחת באירוויזיון ושחוזרים בשנה הבאה לשוודיה. אבל חייבים לזכור שהסיכויים של סוכני ההימורים לא תמיד מדויקים, בוודאי לא לפני החזרות, ותמיד קיימת אפשרות לתוצאות לא צפויות באירוויזיון. נזכיר שבזמן סגירת האפשרות להמר באירוויזיון 2018, לפני תחילת הקראת הניקוד, קפריסין עקפה את ישראל בסיכויי הזכייה. מי ניצחה בסוף והיכן האירוויזיון התקיים בשנה שלאחר מכן כולנו זוכרים, וזו לא הייתה ניקוסיה. בסופו של דבר, הסיכויים משקפים את הערכת סוכנויות ההימורים לגבי סיכויי ההצלחה של כל מדינה, אך הם לא כדור בדולח.

אנחנו כמובן מחכים בציפורניים כסוסות ל-8 במרץ, לשמוע סוף סוף את השיר של נועה קירל. אנחנו כבר יודעים שממש כמו כל שיר אחר, התגובות ינועו בין "מי זאת לורין? נועה מנצחת עם דוז פואה מכל המדינות ביקום, זה הכי פנומנל שיש!", לבין "לזה חיכינו? מה זה השעמום הזה". זה דרכו של עולם, כך עובדת בועת האירוויזיון. אנחנו, לא משנה מה, נעודד את נועה קירל כל הדרך אל הגמר, ונאחל לה לנשום את אוויר הפסגות הגבוה ביותר האפשרי בתחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully