וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור הסדרה הנפלאה הזו הוא אחת הדמויות הגדולות בטלוויזיה

21.12.2023 / 0:00

מדי עונה "סוסים איטיים" מזקקת את הנוסחה הכל כך אפקטיבית וכיפית שלה, הממזגת בשלמות בין הרפתקאות ריגול להומור יבש, ובין לבין גם רגשות אנושיים עדינים ומורכבים. את הכל מגלם בו גיבור הסדרה, אחת הדמויות הגדולות בטלוויזיה

טריילר לעונה השלישית של "סוסים איטיים"/אפל טיוי פלוס

"סוסים איטיים" משתבחת מעונה לעונה. העונה השלישית, שמגיעה לסיומה בשבוע הבא, עדיפה על קודמתה, והשנייה טובה מהראשונה. מדי עונה יוצר הסדרה וויל סמית' (לא ההוא), ולפניו מיק הרון שעל ספריו (הפחות מוצלחים) מבוססת הסדרה, מזקקים עוד ועוד את הנוסחה הכל כך אפקטיבית וכיפית שלה. מעלליהם של הסוכנים הכושלים לכאורה של "בית סלאו", משכן הדחויים של שירות הביון הבריטי MI5.

מה שמתברר ככל שהסדרה מתקדמת הוא עד כמה הרעיון הבסיסי שלה - שעל פניו לא אמור להחזיק לאורך זמן - בעצם איתן במיוחד. האיזון בין חבורה של לא יוצלחים לבין העובדה שהם בכל זאת נקלעים בקביעות למרכז האקשן, מתברר כיעיל ונבון בכל פעם מחדש: בית סלאו הוא מוסד חיוני לא רק כדי לשבור את רוחם של סוכנים כושלים עד שייתפטרו מעצמם, אלא כדי שיוכלו לשמש במקרה הצורך כשעירים לעזאזל עבור הסוכנים החשובים מהמטה המרכזי בריג'נטס פארק. בשר תותחים מן המוכן, בין אם כדי שהאשמה תיפול עליהם ובין אם כדי להקריב אותם פשוטו כמשמעו. וזה, מתברר, משהו שתמיד יהיה לו תוקף.

ססקיה ריבס, "סוסים איטיים" (Slow Horses) עונה 3. אפל טיוי פלוס,
הפעם זה אישי במיוחד. ססקיה ריבס, "סוסים איטיים" עונה 3/אפל טיוי פלוס

מטבע הדברים, השימוש הזה בהם הופך כל פרשייה לאישית עבורם. בעונה הראשונה זה קרה בדרך אגב: דיאנה טברנר (קריסטין סקוט תומאס, "הפצוע האנגלי"), סגנית ראשת השירות, ניסתה לטפול עליהם את האשמה כאשר ניסיון חטיפה כוזב שתזמרה השתבש מרות והוביל למותו של סוכן. בעונה השנייה זה כבר נולד מיוזמתו של העומד בראש בית סלאו, ג'קסון לאמב (גארי אולדמן), כאשר סוכן רוסי זניח מימי המלחמה הקרה נרצח והשאיר לו הודעה מוכמנת. הפעם אנשי בית סלאו שוב משמשים כפיונים במשחקים של בכירים מהם, אלא שבמקרה הנוכחי זה נעשה מתוך תכנון מחושב ולא כניסיון לכבות שריפה.

אחת משלהם נחטפת: קת'רין סטנדיש (ססקיה ריבס) נלקחת כדי לאלץ את ריבר קרטרייט (ג'ק לאודן, "דנקרק") לפרוץ למטה הסוכנות ולגנוב מסמך רגיש. זו נקודת פתיחה לאיום של חיים ומוות שמגיע כולו מתוך הסוכנות, ומניב את העונה הסוערת ביותר ועם מניין הגופות הגבוה ביותר בסדרה עד כה (היא כבר חודשה לעונה רביעית שצולמה ותגיע בשנה הבאה, וסדרת הספרים מונה בינתיים שמונה כרכים, מתוכם השלישי יצא ממש לאחרונה בעברית). האקשן ופיתולי העלילה תמיד משמחים, אבל הפן הבולט ביותר ב"סוסים איטיים", וזה שכנראה משדרג אותה יותר מכל, הוא ההומור היבש והאיפוק הכללי ששורים עליה, מאזנים את העניינים הרי הגורל באמצעות הצלפות לשון שנונות ותכליתיות מבדרת.

עוד בוואלה!

הסדרה הזו היא אחת המיוחדות בטלוויזיה כי היוצרים לא חוששים לפספס

לכתבה המלאה
ג'ק לאודן, "סוסים איטיים" (Slow Horses) עונה 3. אפל טיוי פלוס,
עתיר חן. ג'ק לאודן, "סוסים איטיים" עונה 3/אפל טיוי פלוס

ובין האקשן לקומדיה, "סוסים איטיים" מזריקה בתבונה רגשות אנושיים עדינים ומורכבים בהרבה - מרכיב מהותי שמקנה לה ריאליזם. מצד אחד ההיבריס הגדול של המושכים בחוטים, וכנגדו רגשות היגון והנקם של אותם פיונים שנפגעו ממנו, וממשיכים להיפגע. בעונה החדשה, את כל הסיפור הזה מניע סוכן בשם שון (שופה דיריסו, "כנופיות לונדון"), שאהובתו, סוכנת אף היא, נרצחה כי עמדה לחשוף עוולות של הסוכנות, ומותה בוים כהתאבדות.

העובדה שדווקא סטנדיש היא זו שנחטפת במסגרת התוכנית, מהדהדת למה שאנחנו כבר יודעים על סיפור הרקע שלה: היא הייתה מזכירתו של ראש הסוכנות צ'ארלס פרטנר, עד שמצאה את גופתו באמבטיה בביתו אחרי ששם קץ לחייו. מה שהיא אינה יודעת, ואנחנו יודעים מאז סוף העונה הראשונה, הוא שגם זו לא הייתה התאבדות אלא התנקשות שביצע לאמב עצמו בפקודתו של דיוויד קרטרייט, סבו של ריבר ואגדה בשירות (בגילומו של ג'ונתן פרייס, "הכתר", "משחקי הכס"). השיקוף בין שתי ההתאבדויות המזויפות מוסיף ממד אישי נוסף, עמוק יותר, על מה שגם ככה קיים.

זה משהו ש"סוסים איטיים" מיטיבה לעשות. היא לא שוכחת את מתיה אלא מאפשרת לדמויות להתאבל עליהן. כך עושה לואיזה (רוזלינד אלעזר, "אחוזת האוורד") לאורך כל העונה הנוכחית באופן נוגע ללב - היא עדיין מצויה במאבק נפשי אחרי מותו של מין, עמיתה ובן זוגה, בעונה הקודמת. ריבר, שגם ככה נפרד אט אט מסבו המאבד את דעתו, מקונן הפעם אפילו על מישהו שהוא לא אמור להצטער על מותו.

גארי אולדמן, "סוסים איטיים" (Slow Horses) עונה 3. אפל טיוי פלוס,
איזו דמות, איזה שחקן. גארי אולדמן בתפקיד ג'קסון לאמב, "סוסים איטיים" עונה 3/אפל טיוי פלוס

הקאסט המדהים של הסדרה מאזן את כל הצלחות האלה במיומנות מעוררת התפעלות. לאודן עתיר חן בתפקיד ריבר, שמלכתחילה הורחק ממרכז העניינים מסיבות נכלוליות. סקוט תומאס מעולה כתמיד בתפקיד דיאנה טברנר, סגנית ראש הסוכנות. סופי אוקונדו ("כישור הזמן"), שהבליחה לרגע בעבר, זוכה הפעם לזמן מסך גדול בהרבה וממצה אותו בשלמות.

אולם גם הפעם, כמו תמיד, הכוכב האמיתי הוא גארי אולדמן בתפקיד ראש בית סלאו, ג'קסון לאמב. מרופט, איננו חובב מקלחות, מפליץ את דרכו מבעד האירועים, אך מתחת להיגיינה הלקויה מסתתר סוכן בעל יכולות מעוררות התפעלות. בתוך כך הוא גם מתנהל במראית עין של אדישות ובוז עמוק כלפי כולם, בעיקר הכפופים לו, אבל בפועל נאמן מאוד לאנשיו. יחסו כלפי סטנדיש בפרט, הנגוע ברגשות אשם על כך שהיא זו שנאלצה למצוא את זירת מותו המלוכלכת של צ'ארלס פרטנר, מקנה ללאמב פן עדין סמוי מהעין.

אולדמן מפליא להקרין את הרבדים הללו, משהו דמוי רגש שפועם מתחת לקליפתו השמנונית, ועם כל עונה דמותו כובשת את מקומה כאחת הגדולות בטלוויזיה. המורכבות האגבית שלו משקפת את מה שכל כך נפלא ב"סוסים איטיים", ואת הסיבה שכל עונה בה טובה מזו שקדמה לה, לפחות עד כה: כל סיפור מהעבר הופך למדרגה שהסדרה מטפסת עליה. פלא שהיא מתעלה שוב ושוב?

seperator

"סוסים איטיים" זמינה באפל טיוי פלוס. הפרק האחרון בעונה השלישית יעלה ביום רביעי הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully