וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדרה הזו היא אחת המיוחדות בטלוויזיה כי היוצרים לא חוששים לפספס

20.12.2023 / 0:00

דרמת המתח של יוצרי "The OA" מגוללת תעלומת רצח מעניינת, אבל מה שמייחד ומשדרג אותה הוא האווירה יוצאת הדופן. הגישה שלה רצינית, מהורהרת, אפילו פילוסופית, מה שעוזר לה לברוא אטמוספירה ממגנטת ורצון עז להמשיך לפרק הבא. ביקורת בלי ספוילרים

טריילר לסדרה "רצח בקצה העולם" (A Murder At The End Of The World)/FX/הולו

כמו שקורה לא פעם, סדרה עולה בישראל עם שם עברי שמפספס את כפל המשמעות של המקור. במקרה הזה הוא חשוב במיוחד: עלילת "רצח בקצה העולם" ("A Murder at the End of the World") אמנם אכן ממוקמת בשממה איסלנדית קפואה המרוחקת מכל מקום ישוב, אבל האירועים מתרחשים במין מלון שנועד לשמש כמקלט לאזרחים פריבילגים כאשר שינויי האקלים יביאו את העולם אל, ובכן, קצו. לכן עדיף היה לקרוא לה "רצח בסוף העולם", שאיכשהו שומר על שני הרבדים. אלה שהופכים אותה ליצירה מיוחדת ומרתקת למרות שהיא לכאורה פועלת בז'אנר מוכר ואף חבוט: תעלומה א-לה אגת'ה כריסטי.

עלילת "רצח בקצה העולם", שאתמול (שלישי) עלה הפרק האחרון שלה בדיסני פלוס, עוקבת אחר דארבי הארט (אמה קורין, הנסיכה דיאנה המקורית של "הכתר"), בלשית חובבת בת 20 וקצת. בעבר היא חשפה רוצח סדרתי יחד עם עמית חובב שהפך לאהובה, ביל (האריס דיקינסון). כעת, מסיבות שלא ברורות לה, היא מוזמנת על ידי גאון הטק המיליארדר אנדי רונסון (קלייב אואן, "קרוב יותר", "הניק") למלון ייחודי שהקים.

מלבד דארבי מוזמנים למקום שלל אורחים נוספים מעניינים, רובם ככולם בעלי חזון מסוג כלשהו. כולם שם זוכים לשירות על ידי AI בשם "ריי", במה שנראה כמו תזמון מוצלח במיוחד לעיסוק בנושא הזה, על רקע עליית הבינה המלאכותית בשנה החולפת. עד מהרה מתברר כי מדובר ביותר מאשר מקום נופש, ובעוד סופת שלג לוכדת אותם במבנה, הם מגלים שיש בקרבם רוצח. כמיטב המסורת, כולם חשודים וכולם עלולים להיות הקורבן הבא.

אמה קורין, הסדרה "רצח בקצה העולם" (A Murder At The End Of The World). Chris Saunders/FX,
ורוניקה מארס של דור ה-Z. אמה קורין בתפקיד דארבי הארט, "רצח בקצה העולם"/Chris Saunders/FX

אמה קורין מגלמת נפלא את הגיבורה. מעבירה את קצותיה של דארבי במידותיה הארוכות ובגב שפוף מעט, חנונית וחזקה בו זמנית, פגיעה ושקטה אבל גם קרת רוח וממולחת. מישהי שבעיני הצופה מהצד לא תיתפס בהכרח כחוקרת אפקטיבית, ואכן נאלצת לא פעם להילחם על מקומה. ההיכרות הראשונה שלנו איתה, בסצנה הפותחת את "רצח בקצה העולם", מציגה אותה נכנסת לחנות ספרים כדי לקרוא מספר הפשע האמיתי שכתבה, ומולה חלק ניכר מהקהל שכבר ישב מתחיל לקום וללכת. אבל דארבי מנצלת את התפיסות של אחרים כלפיה כדי לפעול בלי שיחשדו, ומפגינה שוב ושוב פיקחות רבה.

במובנים האלה הגיבורה היא קצת גרסת דור ה-Z של בלשית חובבת טלוויזיונית אחרת: ורוניקה מארס, 19 שנים אחרי שזו עלתה על המסך. כמוה, גם דארבי פיתחה עניין ומיומנות בנושא מפני שאביה עוסק בתחום, במקרה הזה פתולוג משטרתי, וכמוה היא לא מהססת להציב את עצמה בקו האש. פערי הדורות הבלתי נמנעים בין שתי הבלשיות ניכרים בעיקר בזיקה הטכנולוגית יוצאת הדופן של החוקרת העכשווית.

עוד בוואלה!

הסדרה החדשה של נטפליקס היא הטובה ביותר שלה מזה הרבה זמן

לכתבה המלאה
אמה קורין, האריס דיקינסון, הסדרה "רצח בקצה העולם" (A Murder At The End Of The World). Chris Saunders/FX,
רגש שמזין גם את החלקים הקפואים. קורין עם האריס דיקינסון, "רצח בקצה העולם"/Chris Saunders/FX

במקביל לסיפור בהווה, הסדרה מתארת את הניסיון של דארבי וביל מלפני שש שנים ללכוד רוצח. השניים הכירו בפורום רדיט המוקדש לתיקי רצח ישנים, וחוברים בחיים אמיתיים כדי לצוד גבר שמתמקד בבחורות מאזורים שונים - נשים שוליות לכאורה, שנעלמו ונדחקו לשולי התודעה והחקירות המשטרתיות מבלי שהבחינו כי מדובר בפשע סדרתי. המצוד של דארבי וביל אחר הרוצח טעון באינטימיות הולכת וגדלה ביניהם, רגש שמזין גם את מה שמתרחש שנים אחרי כן, עומד כניגוד לקיפאון הקלאוסטרופובי. מין גחלת בוערת וחיונית כנגד הפחד מרוצח חדש, מבידוד, מבני ברית שהולכים ומתמעטים. וכמו בתיק הרצח הישן, גם בהווה מרחפות נשים חבוטות שנשמטו אל השוליים.

התעלומה מעניינת בהחלט, אבל הדבר שבאמת עובד לטובתה של "רצח בקצה העולם" - וזה שגם משדרג ומפיח רגש עז בפתרון שלה - הוא האווירה. תעלומות רצח מהסוג הזה נוטות לאזן את תחושת האבדון עם שנינות והומור. לא במקרה הזה. את המיני-סדרה יצרו בריט מארלינג (שגם משחקת כאן בתפקיד לי, זוגתו של אנדי) וזאל בטמנגליג', העומדים גם מאחורי סדרת הפולחן המבוטלת של נטפליקס, "The OA". "רצח בקצה העולם" מתיכה בין הקצה לקץ, בין מוסכמות הז'אנר לבין סף האפוקליפסה. היא רוקמת רובד של שאלות קיומיות שמפעיל את משקלו על השאלות המיידיות שעל הפרק. האם יש משמעות למוות של יחידים אם בקרוב גם ככה רוב האנושות תיספה? הסדרה מקפידה להבהיר שבהחלט יש.

קלייב אואן, הסדרה "רצח בקצה העולם" (A Murder At The End Of The World). FX,
הכל כבד ראש. קלייב אואן, "רצח בקצה העולם"/FX

כדרכם של מארלינג ובטמנגליג', הכל כבד ראש, אפילו פילוסופי. זה חלק מייחודה של הסדרה ומהאטמוספירה הממגנטת שהיא בוראת, כולל צינה שאפשר כמעט להרגיש אותה (החלקים האלה אכן צולמו באיסלנד). בהתאם, "רצח בקצה העולם" עשויה להיות איטית מדי עבור קהל מסוים, כבדה מדי עבור אחרים. חלק מהפרטים הקטנים שלה בוטים במפגיע. כלומר, זו סדרה על טכנולוגיה, על הפער בין עשירים לעניים ועל העולם שאנחנו משאירים לדור הבא - ויש כאן ילד קטן שקוראים לו זוּמר.

אבל זה חלק מהקטע של היוצרים, שגם חלקו ביניהם את תפקידי הבימוי של הסדרה. השניים לא מהססים להתנסות, לעשות דברים אחרת, לפעמים במחיר של הרחקת צופים פוטנציאליים, והתוצאה יוצאת דופן. כזו שמצליחה לנסח במדויק כמה אמירות יפות, אפילו אם אינן מחדשות במיוחד, ובעיקר - כזו שגרמה לי להמתין מדי שבוע לפרק הבא, ובין לבין להרהר בה.

seperator

כל הפרקים של "רצח בקצה העולם" זמינים בדיסני פלוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully