וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לספרות 2024: הזוכה היא האן קאנג הדרום קוריאנית

עודכן לאחרונה: 10.10.2024 / 14:53

ספרה הידוע ביותר של האן קאנג הוא "הצמחונית", שזכה בפרס הבוקר הבינלאומי וגם תורגם לעברית. היא זכתה בפרס "על הפרוזה האינטנסיבית שלה, שמתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את השבריריות של החיים האנושיים"

כלת פרס נובל לספרות 2024: הסופרת הדרום קוריאנית האן קאנג. Roberto Ricciuti/Getty Images, GettyImages
כלת פרס נובל לספרות 2024: הסופרת הדרום קוריאנית האן קאנג/GettyImages, Roberto Ricciuti/Getty Images

ועדת פרס נובל לספרות החליטה להעניק אותו השנה לסופרת הדרום קוריאנית האן קאנג - כך הוכרז היום (חמישי). ספרה הידוע ביותר הוא "הצמחונית", שזכה בפרס הבוקר הבינלאומי וגם תורגם לעברית בהוצאת סאגה, ואף עובד לסרט. האן קאנג פרסמה 13 רומנים ונובלות, לצד קבצי שירה וסיפורים קצרים. הפרס הוענק לה "על הפרוזה האינטנסיבית שלה, שמתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את השבריריות של החיים האנושיים".

פרס נובל לספרות, העיטור היוקרתי מכולם בעולם הספרות העולמי, מוענק על ידי האקדמיה השבדית (כמעט) בכל שנה, החל משנת 1901, לסופר או הסופרת שיצרו את "היצירה יוצאת הדופן ביותר, בעלת נטייה אידיאליסטית". שווי הפרס הוא 11 מיליון קרונות שבדיות (כ-1.1 מיליון דולר). הישראלי היחיד שזכה בפרס עד כה הוא ש"י עגנון. הוא הוענק לו ב-1966 לצד המשוררת הגרמנייה נלי זק"ש.

דיוני האקדמיה השוודית ואפילו רשימת המועמדים שהוגשו חסויים למשך 50 שנה - כך שאין לציבור למעשה שום דרך לדעת מי באמת מועמד השנה או על מי גברו הזוכים בשנים הקודמות.

בשנה שעברה זכה בפרס הסופר והמחזאי הנורבגי יון פוסה ("חלום על סתיו", "מישהו בדרך הנה", "בוקר וערב"). בשנה שלפני כן זכתה בפרס הסופרת הצרפתייה אנני ארנו. ב-2021 זכה במפתיע הסופר הטנזני פרופ' עבדולרזאק גורנה, "על ההחדרה החומלת ונטולת הפשרות של השפעות הקולוניאליזם, וגורלו של הפליט במפרץ שבין תרבויות ליבשות", כפי שנימקו השופטים. בשנת 2020 זכתה בפרס המשוררת הקנדית-יהודיה לואיז גליק. בשנה שלפני כן זכו שני סופרים בבת אחת על השנים 2018 ו-2019: הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, בהתאמה. הסיבה לפרס הכפול היא שב-2018 בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה. בשנת 2017 זכה בפרס הסופר הבריטי קזואו אישיגורו, ולפניו הוענק הפרס למוזיקאי האמריקני בוב דילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully