וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפקטים של "לוקווד ושות'" מביכים. מזל שהשחקנים מצילים את הסדרה

12.2.2023 / 9:45

כמו סדרות נוער רבות כל כך, גם החדשה של נטפליקס לא בדיוק מדייקת בכתיבת הגיבורים שבמרכזה. תוסיפו לכך את הרוחות שלא ממש נראות משכנעות וקיבלתם בעיה. אך למזלה של "לוקווד ושות'", הליהוק המוצלח והכימיה בין השחקנים מספיקים לבדם להפוך אותה לבינג' כיפי

טריילר לסדרה "לוקווד ושות'"/נטפליקס

בשנים האחרונות יש תחושה שכל חודשיים יוצאת עוד סדרה על בני נוער שנלחמים באיזשהו רשע על-טבעי וצריכים להציל את העולם. זוכרים איך פעם לא היה מקובל חברתית להודות שאתם אוהבים סדרות פנטזיה ומדע בדיוני? בטח שלא, הימים שבהם זה היה ז'אנר נישתי ושולי כבר נשארו הרחק מאחור. עם עידן הסטרימינג הגיעו גם התקציבים הראויים לסיפורים הגדולים מהמציאות, שזה אומר בין השאר שאפקטים של יצורים קסומים, תופעות על טבעיות וטכנולוגיות עתידניות רק הולכים ונראים יותר טוב. עכשיו רק צריך למצוא עוד ועוד סיפורים, ומה יותר פשוט מלמצוא ספר שכבר זכה לפופולריות, ולעבד אותו למסך הקטן?

וכך יוצא שרבים מהספרים האהובים מז'אנר הפנטזיה, ספציפית כאלה ששמים במרכזם בני נוער, הופכים בשנים האחרונות לסדרות. נראה שבמיוחד בנטפליקס קופצים על כל כותר פופולרי שהם יכולים לשים עליו את היד. אם יש ליצירה המקורית מזל, היוצרים מצליחים להעביר את המורכבות של הספר או סדרת הספרים במסגרת 8-10 הפרקים של העונה (כי אי אפשר אף פעם לסמוך על כך שלא יבטלו אותה אחריה), אבל לפעמים המקור האהוב הופך לעוד תוכן זניח, עוד טייטל בארכיון.

גם "לוקווד ושות'" (.Lockwood & Co) היא עיבוד כזה, של סדרת הספרים הפופולרית של ג'ונתן סטראוד. העלילה סובבת סביב בני נוער, אבל בימינו זה כבר ממש לא אומר כלום לגבי קהל היעד. אחרי ההצלחה של סדרות כמו "דברים מוזרים" או "וונסדיי" ברור שאין גיל לכיף של סיפור טוב על ציידי שדים או לוחמי רוחות. היוצר הוא ג'ו קורניש, שבין השאר כתב וביים את סרט המד"ב הבריטי המוצלח מאוד "השכונה VS חייזרים", וגם היה מהכותבים של "אנטמן" הראשון, אז יש לו ניסיון רב עם אקשן בתחום הפנטזיה משולב עם הומור.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

עוד בוואלה!

"שרינקינג": הריסון פורד והחברים הופכים את הסדרה הזו למשהו שקשה לעמוד בפניו

לכתבה המלאה
רובי סטוקס, "לוקווד ושות'". Parisa Taghizadeh,
מקסימה. רובי סטוקס, "לוקווד ושות'"/Parisa Taghizadeh

הסיפור מתרחש בלונדון אלטרנטיבית, כמה עשורים אחרי שהתחילה בעולם "הבעיה" - כך מכונה התופעה שבה רוחות רפאים התחילו פתאום להופיע בכל מקום ולתקוף את כל מי שנתקל בהן. האנושות לא יודעת למה היא פתאום במלחמה עם רוחות המתים, אבל מכיוון שהיחידים שיכולים לחוש בקרבתן של רוחות הם ילדים ובני נוער, בכל מקום קמו סוכנויות שמאמנות ומפעילות ילדים וילדות בעלי יכולות "חישה" שנלחמים ונלחמות "לנקות" מקומות רדופים, תוך סיכון החיים ושפיות הדעת. לוקווד ושות' היא סוכנות כזאת, שמנהל אנתוני לוקווד (קמרון צ'מפיון), נער שנחוש בדעתו להתפרסם כצייד הרוחות הטוב ביותר בתחום היוקרתי הזה. הוא מגייס את לוסי קרלייל (רובי סטוקס המקסימה), נערה מוכשרת במיוחד שברחה מהבית ומהסוכנות שאליה הייתה שייכת בעקבות טראומה, והיא למעשה הדמות המרכזית בסדרה. ביחד עם חבר הצוות השלישי, ג'ורג' (עלי הדג'י השמטי) בעל הכישורים החברתיים המפוקפקים, הם מנסים לשרוד את סכנות המקצוע כסוכנות עצמאית שאין עליה שום פיקוח של מבוגרים.

קשה לכתוב בני נוער. ביצירות ששמות אותם במרכזן, הרבה פעמים הכותבים מתפתים לתת לדמויות טקסטים מתוחכמים הרבה מעבר לשנותיהן. לא שבני נוער ואפילו ילדים צעירים לא מסוגלים למחשבות פילוסופיות עמוקות, לניתוח פסיכולוגי או להבנת המורכבות של אנשים, אבל כשהם ידברו על הדברים האלה הם לא ישתמשו באותן מילים שמבוגרים יבחרו. הם גם יחשבו על דברים אחרת, ויעשו בחירות אחרות, פשוט כי הם חסרים את ניסיון החיים שנותן לכל הדברים האלה קונטקסט.

הכתיבה כאן לגמרי נופלת למלכודת הזאת, והצעירים שמאכלסים אותה לא מאוד אמינים בתור בני 16. אם היו בני 20 כבר אפשר היה לסלוח יותר על הדרך שבה הם מדברים ומתנהלים. אפילו הדרך שבה המתח הרומנטי מרומז מרגישה מתאים יותר לאנשים קצת יותר מנוסים. אז איך זה שב"לוקווד ושות'" זה איכשהו בכל זאת עובד? אולי כי אנחנו רגילים לראות בטלוויזיה שלנו שחקנים ושחקניות בשנות ה-20 לחייהם משחקים דמויות צעירות מהם בעשור, אבל גם כי יש כאן ממד נוסף, שקשור ספציפית לעולם שהסדרה הזו בונה.

קמרון צ'מפיון, רובי סטוקס, על הדג'י השמטי, "לוקווד ושות'". נטפליקס,
מחפים על הבעיות של הסדרה. עלי הדג'י השמטי, רובי סטוקס וקמרון צ'מפיון, "לוקווד ושות'"/נטפליקס

הדרך שבה "לוקווד ושות'" מעמידה מבוגרים מול בני נוער מעניינת מאוד. בתחילת הפרק הראשון אנחנו רואים כמה מעט שליטה הייתה ללוסי על חייה עד שהגיע ללונדון - אמא שלה די מוכרת אותה כנגד רצונה לסוכנות של ציידי הרוחות, שולחת אותה בגיל 13 להילחם בסיוטים הכי גדולים של האנושות, והמשכורת עוברת ישירות לחשבון הבנק של האם. אנחנו מקבלים את הרושם שכך נהוג בעולם הזה. "אני מרחמת על הדור שלכם", אומרת להם לקוחה, שזוכרת איך היה העולם לפני שהתחילה "הבעיה". כשהיא הייתה בגילם היא התעניינה בבנים ועשתה שטויות עם חברים, ולא הייתה צריכה לסכן את חייה עבור האנושות.

השאלה שעולה מהסדר העולמי החדש הזה היא, במציאות שבה היחידים שיכולים להציל חיים הם ילדים, כמה כוח נשאר עדיין בידי המבוגרים? נכון, המבוגרים עדיין מנהלים את העולם, הם מחליטים החלטות והילדים חסרי אונים מולם - כמו שהיה תמיד. אבל יש כאן היפוך תפקידים, כשאלה שאמורים להיות השומרים, שדואגים לביטחון, הופכים להיות אלה שזקוקים להגנה והצלה. וכך יוצא ששלושה בני 16 גרים לבד בבית ענק, מנהלים סוכנות, מתעמתים כשווים עם מבוגרים בסביבתם, ולא משנה אם הם בלשי משטרה או מיליונרים מפורסמים, וזה מרגיש מוזר רק לפעמים.

אם זו הייתה סדרה יותר אפלה, אפשר היה להיכנס אפילו יותר לעומק השאלה, מי מחזיק בכוח בעולם הזה? עד כמה רחוק ילכו המבוגרים כדי להחזיק בכוח הזה? איזה מחיר כל זה גובה מהדור הצעיר הזה, שהחשיבות שלו בעולם נעלמת עם הבגרות? אבל הסדרה לא מניחה לעצמה להפוך לעגמומית ומבאסת. היא מגישה אימה-לייט, במין חיוך בריטי ציני ועם תחושה שיש עוד מה לגלות אם נזכה להמשך.


יעניין אתכן גם:
כל הקלפים על השולחן: "פוקר פייס" מחזירה את הטלוויזיה לימים בטוחים וצפויים יותר
כל העולם בכה מהתרגשות מהפרק האחרון של "האחרונים מבינינו". כך כוכב הפרק הגיב
מצחיקה, עצובה ואנושית: "כלבי השמורה" חוזרת עם עונה שנייה מוצלחת אפילו יותר
"אבירם כץ" הייתה יכולה להיות נפלאה לו רק הייתה מתמסרת לשובבות שלה

רובי סטוקס, "לוקווד ושות'". נטפליקס,
לא חסרה חן למרות העולם העגמומי. "לוקווד ושות'"/נטפליקס

בין שפע סדרות הפנטזיה האפלוליות שקיימות כיום יש כאלה טובות יותר ופחות. רבות מהן מושקעות מאוד ואפשר לראות בעיצוב העולם העשיר לאן הלך הכסף, אבל הן נופלות על כתיבה עצלנית ורדודה, למרות התפאורה המרהיבה שבה הן מתרחשות. ממש לא מזמן ראינו מה קורה כשתסריט ובימוי הם כל כך חלשים עד שגם קאסט מפואר של שחקנים לא עוזר, כשנטפליקס הוציאה את הסרט הגרוע "בית הספר לטוב ולרע". לעומת זאת, לפעמים התקציב לא מאפשר לסדרה להתרומם פשוט כי האפקטים לא טובים מספיק כדי להפוך את הפנטזיה למשכנעת. "לוקווד ושות'" הייתה בסכנה להיות סדרה כזאת, האפקטים שלה לפעמים על גבול המביכים, אבל למזלה הליהוק המוצלח והכימיה בין השחקנים משכיחה מהצופים כמה לא-משהו נראות רוחות הרפאים.

העולם של "לוקווד ושות'" לא מרהיב, לא מעניין במיוחד, די אפרורי וקר, אבל זה איכשהו עובד עם העולם העצוב והקשה שבו היא מתקיימת. ולמרות זאת, היא לא חסרת כל חן ושמחת חיים, כמו סדרות אחרות שלוקחות את עצמן ברצינות תהומית. גם פה, שלישיית השחקנים הראשיים אחראית להחזיק את כל העניין הזה בעזרת הומור והקסם האישי שלהם, והם אלה שהופכים את הסדרה מעוד סיפור על טיינאג'רז-נלחמים-ביצורים-באווירה-מוזרה-אפלה-עגמומית לסדרה די קולחת שמצויינת לבינג' כיפי ובלתי מחייב.

ואם סיימתם אותה ויש לכם חשק למשהו דומה, אבל במידה רבה בוגר יותר, אפל יותר ואמיתי יותר למרות העלילה העל טבעית, נסו את "חצי-חצי: הבן הממזר והשטן בעצמו", גם היא בנטפליקס. היא אמנם בוטלה אחרי עונה אחת, אבל מדובר בסדרה מקסימה לגמרי, על נער שמוקע על ידי חברת המכשפים בה הוא גדל בגלל המעשים של אביו. הסדרה מביאה עולם מרתק שלא משעמם לרגע, עם סיפור אהבת נעורים משכנע. דרך הסיפור על מלחמה בתוך העולם המכושף, גם היא עוסקת במערכת הכוחות בין מבוגרים לצעירים, במכבש הלחצים והציפיות שמפעילה החברה על בני הנוער, ושואלת שאלות גדולות על משמעות הטוב והרע, מיהו צדיק ומיהו מרושע. כל זה דרך דמויות שובות לב, ובלי לקחת את עצמה יותר מדי ברצינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully