וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרת הדוקו על קווין ספייסי גרועה רק קצת פחות מהאיש עצמו

זוהר אורבך

9.5.2024 / 8:46

הדוקו שמציג את מעלליו של קווין ספייסי אמור להיות מסמך הופך קרביים: גברים שספייסי הטריד יושבים בפנים גלויות מול המצלמה ומבהירים - זיכויו של ספייסי לא בהכרח מצביע על חפותו. כמסמך עיתונאי "קווין ספייסי נחשף" עושה את העבודה. היא פשוט לא עושה אותה טוב במיוחד

טריילר לדוקו "קווין ספייסי נחשף"/Channel 4

תנועת מי-טו הייתה רגע שאת השפעותיו אנחנו מרגישים עד היום: אינספור נשים התייצבו וסיפרו את הסיפור שלהן, נקבו בשמות הגברים שפגעו בהן, חזקים ומוכרים ככל שיהיו. ובמקרה אחד, היה זה גבר שבחר לצאת לאור בהשראתן: השחקן אנתוני ראפ, שסיפר בריאיון לבאזפיד על הפעם שבה זוכה האוסקר וכוכב "בית הקלפים" קווין ספייסי הטריד אותו מינית כשהיה בן 14. ספייסי, בתגובה, טען שלא זכר את המקרה, אבל בחר להשתמש בעדותו של ראפ כדי להודות במה שרבים בהוליווד ידעו שנים לפני כן, ולצאת מהארון.

ימים אחרי עדותו של ראפ, גברים נוספים נחשפו וסיפרו שספייסי פגע בהם, ובן רגע התמוטטה הקריירה של אחד השחקנים האמריקאיים המוערכים ביותר של תקופתו - הופעתו הוסרה מסרט בכיכובו ("כל הכסף שבעולם") והשחקן כריסטופר פלאמר החליף אותו; נטפליקס פיטרה אותו מהעונה השישית של "בית הקלפים"; ספייסי הודיע על "הפסקה" ממשחק. הקריירה שלו לא השתקמה מאז, אבל דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו: ספייסי מעולם לא הורשע במעשים שיוחסו לו. ופה נכנסת לתמונה המיני-סדרה החדשה של ערוץ 4 הבריטי שעלתה גם ביס דוקו והוט 8, "קווין ספייסי נחשף".

קווין ספייסי מגיע למשפטו על תקיפה מינית בבית המשפט בסאות'ווארק, לונדון. Dan Kitwood/Getty Images, GettyImages
עשייה תיעודית פחות מבסיסית. "קווין ספייסי נחשף"/GettyImages, Dan Kitwood/Getty Images

זה אמור להיות מסמך הופך קרביים: עשרה גברים שספייסי הטריד יושבים בפנים גלויות מול המצלמה ומספרים את סיפורם, חלקם פגשו אותו כשהיה תיכוניסט וחלקם פגשו אותו כשהיה כוכב ותיק. כולם גברים שקולם לא נשמע בבתי המשפט שזיכו את ספייסי, כמו כדי להבהיר - זיכויו של ספייסי לא בהכרח מצביע על ניקיון כפיו. וכמסמך עיתונאי ששופך אור על הפרשה, "קווין ספייסי נחשף" בסופו של דבר עושה את העבודה. היא פשוט לא עושה אותה טוב במיוחד - זאת אולי סדרה חשובה, אבל אינה סדרה מעניינת.

לפי הסדרה לספייסי היה טיפוס מובהק: בחורים צעירים שאמורים, לשיטתו, להיות אסירי תודה על כך שהם בכלל במחיצתו. במקרה אחד יושב בפנינו ניצב ב"בית הקלפים" שספייסי נגע בו בצורה לא הולמת, במקרה אחר שחקן מתחיל שספייסי הזמין לאפטר-פארטי בערב של גלובוס הזהב, רק כדי לגלות שהמסיבה מתרחשת בחדר המלון של ספייסי, שהוא המוזמן היחיד ושקוד הלבוש הוא חלוק רחצה ותו לא.

אחד הסיפורים המתוקשרים שנחשפו בסדרה הוא זה של בחור צעיר אחד שרק התחיל את צעדיו בתעשיית הקולנוע, בוגר חיל הנחתים של ארה"ב, שיצא עם ספייסי לסרט - "להציל את טוראי ריאן". במהלך הסרט ספייסי מצא לנכון לענג את עצמו באמצע אולם הקולנוע, כשעל המסך מוקרנת סצנת הפלישה לנורמנדי. אפשר להבין את כתבי הבידור שעשו מזה כותרת: "קווין ספייסי אונן מול סרט מלחמה אלים" זה יופי של קליקבייט. אבל זו לא העדות הקשוחה ביותר בסדרה. למעשה, בפגיעה המינית הקשה ביותר שמוזכרת בסדרה, קווין ספייסי לא היה הקורבן או הפוגע.

אחד המרואיינים החשובים בסדרה הוא אחיו של ספייסי, רנדל, שמספר על הבית שבו גדלו השניים. אב המשפחה היה ניאו-נאצי לכל דבר ועניין, וגבר אלים שהתעלל מינית ברנדל בידיעת ובהתעלמות אם המשפחה. לפני שעזב את הבית, רנדל הפציר באביו שלא ייגע בקווין הצעיר. לא נדע לעולם אם האב הקשיב לו. הסדרה לא מתעמקת בעדות הזאת, וגם לא בארון המקולל שבו ספייסי בילה את רוב הקריירה שלו. הם מוזכרים כמעט כבדרך אגב, בין עדות אחת לשנייה על עוד מקרה שבו ספייסי הוכיח שאינו רק שחקן גדול אלא גם איש מבחיל.

עוד בוואלה!

זו הייתה יכולה להיות סדרה מותחת על סטוקינג. במקום זה היא עושה משהו גדול בהרבה

לכתבה המלאה
בית הקלפים עונה 5. נטפליקס,
גם הפלישה לנורמנדי לא הניאה אותו. קווין ספייסי מתוך "בית הקלפים"/נטפליקס

העדויות האלה חשובות, וטוב שהן קיבלו את הבמה. ובכל זאת, הסדרה שמציגה אותן פשוט לא עובדת. העדויות חוזרות על עצמן ונהיות למונוטוניות בשלב מאוד מוקדם, והעריכה העילגת תוקעת את הקצב של הסדרה. זה מתחיל מהרגע הראשון, כשעדותו של הניצב מ"בית הקלפים" (שמו בקושי מופיע על המסך) נערכת בשימוש מטופש בקלישאה הדוקומנטרית שמשמיעה את קולו של המרואיין על רקע פניו הדוממות. הקלישאה הזאת חוזרת על עצמה עוד במהלך הסדרה ונראית בעיקר כמו טעות של העורך ולא בחירה אמנותית עם אפקט רגשי.

בנוסף, העשייה התיעודית של "קווין ספייסי נחשף" היא פחות מבסיסית: כשעיתונאית מתראיינת לסדרה ומספרת על פרשיית ספייסי, היא מצולמת כמתהלכת במשרדה הלוך וחזור, מקלידה משהו במחשב. יצירות דוקומנטריות רבות משתמשות באילוסטרציה דומה כדי להציג מרואיין כלשהו, אבל רצוי, אם אתה מתכוון לביים אילוסטרציה שכזאת, להתאמץ לשדר אמינות או מקצועיות. כאן, כל צופה יכול להבין שהגברת לא מקלידה מילה ושאין לה לאן ללכת. כשאחד העדים נפגש עם קולגה שמאמתת את דבריו, השיחה ביניהם אמורה להיראות כאילו מדובר בדיאלוג אותנטי בין שני מכרים, אבל בשיח אין ביניהם מיליגרם של אמינות. הסדרה הזאת פשוט מבוימת וערוכה לא טוב.

הסדרה מתרכזת בעדויות עצמן, והעומס לחלוטין מנמק את האג'נדה שלה (לא יעזור בית דין, ספייסי פגע בהמון אנשים), אבל מודה: אם כבר הרמתם צוות צילום, שילמתם משכורת לעורך או שניים והושבתם אותי מול שעתיים של טלוויזיה, מגיע לי יותר. תגובותיו של ספייסי לסדרה לקוניות ומשפטניות באופיין, כל סיפור שעשוי להוסיף שכבה של מורכבות לבנאדם מקבל זמן מסך מועט, והמורכבות הזאת נפתרת במחי תובנה אחת - מדויקת אבל שטחית - מפי אחד המרואיינים: טראומה אינה תירוץ, התמודדות רגשית עם קושי אחד לא אמורה לגרום לאף אחד למחול על חטאים כמו של ספייסי. סבבה, קניתי, אבל אפשר להבין מה הסיפור של הבן זונה הזה?

בשביל רצף עדויות, קשה, כואב וחשוב ככל שיהיה, אפשר לקרוא כתבה. מסדרת טלוויזיה תיעודית אני מצפה לחקירה מעמיקה בדמותו של אדם, אפל וקודר ככל שיהיה. אין כאן את זה. מי שירצה לשמוע על מעשיו של ספייסי ולהיחרד יוכל להסתפק בגיגול יעיל; מי שירצה לשמוע דיון מעניין על טראומה בין-דורית, השפעותיו המזיקות של הארון או על סודות גלויים ואפלים בהוליווד - כדאי שיחפש את כל אלה בסדרה אחרת. "קווין ספייסי נחשף" זה שם טוב לסדרה. חבל מאוד שזה לא באמת קורה בסדרה הזאת.

seperator

"קווין ספייסי נחשף" זמין ביס ויאודי והוט 8.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully