וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים יפות, גברים משופמים, צבעים עזים: כלום לא עוזר לסדרה של נטפליקס

21.4.2024 / 0:00

הבעיה עם חטיפות מטוסים במציאות היא הקלות שבה הן מאבדות כיוון ומשתבשות. באופן מפתיע, זו גם החולשה הגדולה של "החטיפה של טיסה 601". למרות התחלה מצוינת, בשלב מסוים הסדרה של נטפליקס תופסת כיוון אחר - פחות טוב, פחות נהיר ופחות מעניין

טריילר לסדרה "החטיפה של טיסה 601"/נטפליקס

שנות ה-70 היו תור הזהב של חטיפות המטוסים. בין 1968 ל-1973 נרשמו קרוב ל-400 חטיפות, שבמפורסמת שבהן, ב-1972, צנח איש מסתורי בשם דן "די.בי." קופר עם 200 אלף דולר מירכתי בואינג 727 מעל שמי מדינת אורגון ועקבותיו נעלמו. גם מקומה של ישראל לא נפקד מהאירועים הללו. ב-1970, במסגרת סדרת חטיפות של החזית העממית לשחרור פלסטין, סוכל ניסיון להשתלט על טיסת אל על לאמסטרדם. כעבור שנתיים שוחרר בנמל התעופה בלוד מטוס סבנה במבצע נועז של סיירת מטכ"ל, וב-1976 נרשם, כמובן, המבצע ההרואי באנטבה.

האבטחה בשדות התעופה הייתה, סלחו לי על הצרפתית, בית זונות. כל שהפריד בינך לבין עלייה למטוס עם אקדח טעון היה החלטת הרף עין של הבודק הבטחוני. מגנומטרים ואמצעים אלקטרוניים לא היו בנמצא. רבים ניצלו זאת, כשהמניעים העיקריים לחטיפות היו פוליטיים, ונבעו בעיקר מהתפשטות הקומוניזם ומשיתוף הפעולה שלו עם זרועות טרור או גורמים בודדים, שהזדהו עם המטרה למגר את ה"אימפריאליזם המערבי". פעילותו של צ'ה גווארה עוררה ארגונים ואינדיבידואלים רבים בדרום אמריקה למחות נגד השתלטות הקפיטליזם. חטיפת מטוס הייתה בהחלט אמצעי להעברת המסר הזה.

ולנטין ויהפניה, "החטיפה של טיסה 601" (The Hijacking of Flight 601). Pablo Arellano / Netflix,
כובש בקסמו המסוקס. ולנטין ויפניה, "החטיפה של טיסה 601"/Pablo Arellano / Netflix

החקיינות הובילה גם רבים שלא היו מזוהים פוליטית לעשות מהלך. ב-1973, שני שחקני כדורגל מפרגוואי שבו 84 נוסעים בטיסה של SAM קולומביה שהייתה אמורה להגיע מפריירה למדיין. המסע בן 60 השעות, שעבר את כל מרכז אמריקה וחלקים נרחבים בדרום אמריקה, נעצר בבואנוס איירס והוכתר, לאחר 23 אלף ק"מ, כאחת החטיפות הארוכות בהיסטוריה. זה גם היה האירוע שהעניק השראה לפבלו גונסאלס וקמילו פרינס לגייס לבימוי את דויד פומבו (עוזר הבמאי של "נרקוס") ולהעלות בנטפליקס סדרת אקשן בת שישה פרקים - "החטיפה של טיסה 601" ("The Hijacking of Flight 601").

במרכז "החטיפה של טיסה 601" משתלטים שני צעירים (ולנטין ויהפניה ואליאן דבטאק) על מטוס. בגלל צרות של אם יחידה לשלושה ילדים, הדיילת אדילמה (מוניקה לופרה) שאמורה להיות על הסיפון מחמיצה את הטיסה, אבל כשהיא שומעת על החטיפה היא מתגייסת להגעה ליעד ולעלייה על המטוס. שם, יחד עם חברתה ברברה (אנחלה קאנו), הן מנסות לנתב את החוטפים לחוף מבטחים כך שאיש לא ייפגע. למשימה מתגייסים גם מנהל חברת התעופה פיראטקה (אנריקה קריאסו) והקברניט השחצן לוסנה (כריסטיאן טאפאן), אבל, כפי שניתן להבין ולצפות, זה לא סיפור כל כך פשוט והתקלות רק הולכות ומתרבות.

עוד בוואלה!

"הצבי": סיפור האהבה בסדרה הזו הוא אחד היפים והמרגשים שראינו

לכתבה המלאה
מוניקה לופרה, "החטיפה של טיסה 601" (The Hijacking of Flight 601). Pablo Arellano / Netflix,
מהפנטת. מוניקה לופרה, "החטיפה של טיסה 601"/Pablo Arellano / Netflix

סרטים וסדרות על חטיפות מטוסים מצטיינים בהיבט עיקרי אחד: הם מעבירים את תחושת קלסטרופוביה האינטימית אל הצופה. העלילה כולה נסובה בתוך מעבר צפוף שמשני צדדיו ישובים נוסעים מבוהלים. החרדה מפעפעת אל מעבר למסך, כשכמובן מתחיל גם תהליך הזדהות עם בני הערובה וגם עם חוטפיהם.

בשלושת הפרקים הראשונים נדמה שזה עובד. המתח נרקם בעדינות וכך גם הקשר עם הדמויות. באותם פרקים ניתן אפילו לסלוח על החורים הרבים בעלילה (האם ייתכן שמטוס חטוף ינחת בשדה תעופה בסביבה סטרילית לחלוטין, ללא כוחות ביטחון שמקיפים אותו? אפילו במציאות ההזויה של שנות ה-70 זה לא היה הגיוני). לופרה מהפנטת, ויהפניה כובש בקסמו המסוקס והדיאלוגים שלו עם קריאסו לוקחים את העלילה לכיוון נכון.

כריסטיאן טאפאן, יוהן ריברה, "החטיפה של טיסה 601" (The Hijacking of Flight 601). Pablo Arellano / Netflix,
מה לעשות, צריך עלילה קוהרנטית ומעניינת. "החטיפה של טיסה 601"/Pablo Arellano / Netflix

הבעיה עם חטיפות מטוסים במציאות היא הקלות שבה הן מאבדות כיוון ומשתבשות. באופן מפתיע, זו גם החולשה הגדולה של "טיסה 601". מהפרק הרביעי, עת יוצאים הצופים מאזור חוסר הנוחות של המטוס למרחב שונה, הכול תופס כיוון אחר - פחות טוב, פחות נהיר ופחות מעניין. כמו חוטפים שמבינים שלא יגיעו ליעדם המקורי ומנסים לאלתר, כך גם התסריט כאן הולך לאיבוד. חורי העלילה הופכים לבורות וגם הנוכחות של צוות השחקנים המיומן לא מצילה את המצב.

ניתן לראות ב"טיסה 601" סדרת המשך ל"שוד המאה" שיצרו גונסאלס ופרינס ב-2020. היא סובלת ממאפיינים דומים: מקרה פשע מפורסם בהיסטוריה של קולומביה מתורגם לסדרה בת שישה פרקים עם פוטנציאל ענק, שהופך לעיסה דביקה וחסרת משמעות. גם המשחק של לופרה וטאפאן (שנטל חלק ב"שוד המאה") לא מצליח לחבר את קרעי העלילה.

נטפליקס מנסה לא אחת לשחזר את ההצלחה של "נרקוס", עם מודל די פשוט של סדרות דוברות ספרדית המתרחשות בסבנטיז-אייטיז. יש משהו מחרמן בדיאלוגים לטיניים בין נשים יפות וגברים משופמים על רקע מכוניות רחבות וארוכות, כשהכול עטוף בצבעים העזים של פעם. ועדיין, זה לא עבד ב"גריסלדה" וזה לא עובד גם ב"החטיפה של טיסה 601". כדי שסדרה תהיה טובה צריך, מה לעשות, עלילה קוהרנטית ומעניינת. הנחיתה, במקרה הזה, הגיעה מוקדם מדי.

seperator

"החטיפה של טיסה 601" זמינה במלואה בנטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully