וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתלבטים לגבי הסדרה החדשה של יוצרי "משחקי הכס"? הפרק החמישי ירסק לכם את הספקות

25.3.2024 / 0:00

דן וייס ודיוויד בניוף לא בדיוק קנו את אמון הצופים אחרי שאיבדו עניין בסדרה הקודמת של עצמם, אבל "בעיית שלושת הגופים", הסדרה החדשה שלהם בנטפליקס, מזכירה שמדובר ביוצרים כשרוניים להפליא. הבחירות שלהם כאן מלאות השראה, והטון המאופק מוכיח שהם מגוונים וחכמים

טיזר לסדרה "בעיית שלושת הגופים"/נטפליקס

אפשר לומר הרבה דברים על "משחקי הכס", אבל קרוב לוודאי ש"מאופקת" לא יהיה אחד אחד מהם. פנטזיית הענק שיצרו ד"ב וייס ודיוויד בניוף על פי ספריו של ג'ורג' ר"ר מרטין אמנם שמרה את רגליה על הקרקע באמצעות אינטריגות וחולשות אנושיות, אך תמיד הייתה גדולה מהחיים. קנה המידה העצום, עתיר הדולרים וחובק העולם של הסדרה, על נופיו, ספינותיו, סוסיו ודרקוניו, הפך את "משחקי הכס" לאפוס אדיר ומרשים. הוא נשאר כזה גם כשהוסטה לחלוטין מהפסים בחלק השני של חייה, כאשר לוייס את בניוף נגמר חומר המקור להתבסס עליו, העלילה והדמויות הפכו לצל של עצמן וכל מה שנשאר הוא הספקטקל.

"בעיית שלושת הגופים", הסדרה שיצר הצמד עבור נטפליקס יחד עם אלכסנדר וו (יוצר-שותף העונה השנייה של "האימה"), חולקת עם "משחקי הכס" לא מעט קווי דמיון. כמוה גם היא מבוססת על חומר מקור שאפתני וקשה לעיבוד, במקרה הזה סדרת ספרי המדע בדיוני עטורת הפרסים של הסופר הסיני ליו צשין, שעלילתה מתחילה במהפכת התרבות הסינית בשנות השישים של המאה ה-20, מעוגנת בהווה שלנו, ולבסוף מגיעה גם 18 מיליון שנים לתוך העתיד. מסדרת הפנטזיה ייבאו וייס ובניוף מספר פרצופים ושמות מוכרים. ג'ון בראדלי (שגילם את סאמוול טארלי), ליאם קנינגהם (שהיה סר דאבוס) וג'ונתן פרייס (הדרור העליון בדימוס) מככבים לפני המצלמה. המלחין הגאון רמין ג'וואדי אמון גם כאן על הפסקול, והבמאי ג'רמי פודסווה, שביים שישה פרקים של "משחקי הכס", אחראי על צמד פרקי סיום העונה הראשונה של "בעיית שלושת הגופים".

הסדרה "בעיית שלושת הגופים" (3 Body Problem). Ed Miller/Netflix,
התגלמות של מה שקורה ומה שאפשר להפסיד. "בעיית שלושת הגופים"/Ed Miller/Netflix

אולם כל השמות המוכרים האלה הם רק עדות לוורסטיליות שלהם. דרמת המד"ב החדשה של נטפליקס שונה בתכלית מדרמת הפנטזיה של HBO. עלילת "בעיית שלושת הגופים" (במקור "Three Body Problem") מתארת את המפגש הראשון אי פעם בין האנושות לבין אוכלוסיית חייזרים מפותחת, עת פרויקט צבאי סיני סודי שולח ב-1967 אותות לחלל בתקווה ליצור קשר עם חייזרים. חברה חייזרית על סף הכחדה מיירטת את השדרים ומחליטה לעשות את דרכה אל כדור הארץ - אלא שמיקום אנשיה הוא ארבע שנות אור מהפלנטה שלנו, והזמן שיידרש להם להגיע הוא 400 שנים, הרבה אחרי שאנחנו וצאצאינו אחרינו נמות.

הבמאי ההונג-קונגי דרק צאנג - המוכר בעיקר בזכות דרמות יחסים, ושסרטו "חיים טובים יותר" מ-2019 היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר - ביים את צמד פרקי הפתיחה ברכות שמתווה את הסדרה כולה. ג'וואדי כבר מורגל בהלחנת דרמות מדע בדיוני אלגנטיות למראה, והפסקול שלו ל"בעיית שלושת הגופים" אכן נשמע כמו שלוחה ליצירות המופת שיצר עבור "ווסטוורלד", אבל בצורה מינורית אפילו יותר (ויש גם נוכחות של רדיוהד בפסקול, כמו שסדרת המד"ב המבוטלת ההיא אהבה). הבימוי והפסקול משרתים את התסריט המרוסן, אפילו עדין, של יוצרי הסדרה.

למרות השאפתנות המהממת והתקציב הנדיב-בעליל של הסדרה, ובניגוד גמור לידיים הגסות שהפגינו וייס את בניוף גם בעונות הטובות של "משחקי הכס" (שהתבטא בעיקר בסצנות סקס ועירום בוטות ללא צורך), "בעיית שלושת הגופים" בונה את הסיפור שלה בריסון. בתבונה רבה הכותבים בוראים מחדש את הדמויות מחומר המקור, משלבים בין כאלה לאחרות, והופכים אותן לעוגנים שלנו.

הגיבורים ב-2024 מכונים "חמישיית אוקספורד", חבורה של אנשים מבריקים שלמדו ביחד פיזיקה באוניברסיטה לפני עשור ויצאו איש איש לדרכו, אך עדיין שומרים על קשר קרוב. כיום חלקם מדענים מהשורה הראשונה, מה שמביא אותם אל החזית במשהו שהם לא מבינים את טיבו: חוקים פיזיקליים בסיסיים פתאום לא פועלים, מדענים בכל רחבי העולם מאבדים את שפיות דעתם ושמים קץ לחייהם בדרכים אלימות. כמה מהם עושים זאת אחרי ששיחקו במשחק וידאו באמצעות קסדה מסתורית בעלת טכנולוגיה מתקדמת במיוחד.

עוד בוואלה!

הסדרה של נטפליקס קשה מאוד לצפייה - אבל שווה את זה

לכתבה המלאה
ג'ון בראדלי, הסדרה "בעיית שלושת הגופים" (3 Body Problem). נטפליקס,
ממש לא סאמוול טארלי הפעם. ג'ון בראדלי, "בעיית שלושת הגופים"/נטפליקס

המשחק הזה מספק את רוב האקשן הגדול בעונה הראשונה של "בעיית שלושת הגופים". על השחקנים בו להציל ציביליזציות שעולמן נתון לחסדי כוח המשיכה של שלוש שמשות שונות, מה שהופך אותו לבלתי צפוי ואת האירועים במשחק למשוגעים לגמרי. הרגעים האלה, העתירים באפקטים ומרוכזים בעיקר בפרקים הראשונים של "בעיית שלושת הגופים", מעניינים ומרהיבים - ואף על פי כן הם מתבררים כחוליה יחסית חלשה בסדרה. דקות רבות מאוד מוקדשות למשהו שבסופו של דבר הנחיצות שלו אפסית, בוודאי בשלב הזה של הסיפור, והפואנטה שלו הייתה יכולה לעבור בעשר דקות.

האקשן בעולם האמיתי של הסדרה, לעומת זאת, מסעיר בהרבה. הוא אמנם מסופק במשורה, אבל כשהוא קורה הוא הרה גורל. שיאו מגיע בפרק החמישי, עם ארבע דקות שמציגות בפרוטרוט אירוע מדהים, ולהן קודמות דקות נוספות של בניית מתח ודרמה שמבוצעות בידי אמן (וייס ובניוף עצמם כתבו, וביימה מינקי ספירו, "הקנוניה נגד אמריקה", "אני אף אחת").

הכל ברגעים האלה מבוצע בטכניקה מעוררת השתאות. האפקטים הם כאלה שלא ראיתי מעודי. עיצוב הסאונד מתרגם את האירוע לצלילים שרודפים את הדמויות והצופים גם הרבה אחרי שהוא מסתיים. העריכה בזמן שכל זה קורה, מדלגת בין מקום ההתרחשות המבעית לבין המסכים נטולי הסאונד שבעדם צופים בהלם מהנדסי האירוע, יוצרת דיסוננס וריחוק לסירוגין שרק מעצימים את הדבר הבלתי ייאמן שמתרחש לנגד עינינו.

ג'ס הונג, הסדרה "בעיית שלושת הגופים" (3 Body Problem). Ed Miller/Netflix,
הפואנטה הייתה יכולה לעבור בזמן קצר בהרבה. ג'ס הונג, "בעיית שלושת הגופים"/Ed Miller/Netflix

עם כל פרק שעובר, "בעיית שלושת הגופים" מתחוורת כחוויה ויזואלית יוצאת דופן, כזו שמתבלטת גם בתקופת הרנסנס המד"בי שהטלוויזיה בימינו מתברכת בה. למעשה, הסדרה החדשה מעלה על הדעת לאורכה לא מעט מקבילות מהשנים האחרונות. זו הסדרה השנייה בשנתיים האחרונות המציגה קסדת משחק שהיא בעצם הרבה יותר מזה, והשלישית מאז 2017 - קדמו לה "איש העתיד" בעלת העונה הראשונה הנפלאה ו"הפריפראל" המפוספסת. רוחב היריעה שלה על פני אלפי ומיליוני שנים מזכיר את זה של "המוסד" על פי אסימוב, שגם היא זכתה לעיבוד טלוויזיוני פנטסטי. "בעיית שלושת הגופים" אפילו מכשירה את הקרקע לשימור הדמויות מעבר לתוקפן, באותו אופן בדיוק שעשתה זאת "המוסד" בעונתה השנייה.

אולם "בעיית שלושת הגופים" גם ייחודית בעצם נקודת המוצא שלה. לכאורה זו עוד יצירה על פלישת חייזרים (ומובן שיש גם כזו עכשיו על המסך הקטן, "פלישה" המשמימה של אפל טיוי פלוס) אבל מאחר שהאיום הזה מצוי כל כך רחוק בעתיד, "בעיית שלושת הגופים" לא מזכירה שום יצירה קודמת בנושא הזה. חרף הנוכחות-באמצעות-שליחים ולא מעט השלכות קריטיות כבר עכשיו על כדור הארץ, היֵשות הפולשת הופכת להיות משהו ערטילאי, מופשט. זה מאפשר לסדרה לעסוק בשאלות של מוסר ההישרדות בצורה הרבה יותר שכלתנית ורעיונית. האם זו באמת מלחמה אם היא תקרה רק בעוד מאות שנים? ומה המשמעות של הקורבנות שלה שייפלו עד אז? וכמובן, קשה לא לראות בזה אלגוריה לאיום הקיומי הכאילו-רחוק שאנו חווים במציאות שלנו, ועדיין זוכה לקלות ראש מרוב האנושות: שינויי האקלים.

בנדיקט וונג, ליאם קנינגהם, הסדרה "בעיית שלושת הגופים" (3 Body Problem). Ed Miller/Netflix,
מצוינים בכל רגע שלהם על המסך. בנדיקט וונג וליאם קנינגהם, "בעיית שלושת הגופים"/Ed Miller/Netflix

אך מעבר לרעיונות המעניינים ורגעי האקשן שומטי הלסת, נקודת החוזק של הסדרה היא הדמויות. ליאם קנינגהם מעולה בתפקיד תומאס ווייד, האיש שמושך בחוטים מטעם האנושות במלחמה המבעבעת. הוא כריזמטי, סטואי וחסר חמלה. בנדיקט וונג כה נהדר בתפקיד החוקר שעובד עבורו. הוא התגלמות הבלש הציני הפילם-נוארי, אמנם בלי מעיל גשם ארוך אבל בהחלט עם חיבה יתרה לסיגריות, גם בחדרים סגורים למגינת לבם של אחרים. הוא מצוין כמעט כל רגע שלו על המסך: בשיחות השנונות שלו עם ווייד, בחקירה העוקצנית שלו עם ד"ר יה וונג'אי (רוזלינד צ'או, "מסע בין כוכבים: הדור הבא"), כשהוא מבליח מאחורי אוגי (אייסה גונזלס, "בייבי דרייבר") ומבהיל אותה בזמן שהיא צופה בטלוויזיה, או כשהוא מפגין - בכוונה גדולה תחילה - חוסר רגישות מדהים בנוגע למות הפרופסור שלה, ורה יה (ודט לים, "FBI").

יותר מכל, הלב הפועם של "בעיית שלושת הגופים" הם חברי חמישיית אוקספורד, בגילומם של בראדלי, גונזלס, ג'ס הונג, אלכס שארפ וג'ובן אדפו. בסיפור שהאיום המרכזי שלו טמון מאות שנים אל תוך העתיד, חמישיית אוקספורד היא ההתגלמות העכשווית של מה שעלול לקרות וכל מה שאפשר להפסיד. לא רק מפני שחלקם עומדים בחוד החנית של האיום הנוכחי, אלא כי הם הפנים השונות שבאמצעותן נשקפת החוויה האנושית המוארת - הפוטנציאל, החברות, ההערכה, האהבה.

מכאן והלאה ספוילר קל לפרק השני של "בעיית שלושת הגופים":

אלכס שארפ, אייסה גונזלס, הסדרה "בעיית שלושת הגופים" (3 Body Problem). נטפליקס,
הלב הפועם. "בעיית שלושת הגופים"/נטפליקס

מבין כולם וויל חולה הסרטן הוא כנראה החשוב ביותר. דמותו אוצרת בה את התמה הרגשית וההומנית המרכזית של הסדרה: ההכרח שלו, של חבריו ושל האנושות כולה להתמודד עם טרגדיה שהיא אולי, כנראה, בלתי נמנעת. הוא מקרין את מה שהאנושות נלחמת למענו, דבש ועוקץ. אהבה שאינה תלויה בדבר. המשקל הבלתי נסבל של הזדמנויות מוחמצות ובחירות שגויות.

למעשה וויל הוא האנושות כולה, והסרטן הוא החייזר הפולש. תחת השפעת משככי הכאבים וויל אומר לחבריו: "מתברר שהסרטן לא רע מטבעו. הוא למעשה מחפש מקום לחיות בו - כמו כולנו, אני מניח - עם הילדים שלו". וויל גם אומר להם שעשה הסכם עם הסרטן שיתנחל רק בחלק קטן מתוכו ויניח לו לחיות בשלום. אולי זה יהיה הפתרון של הסדרה כולה בסופו של דבר?

הסיפור עם וויל הוא האלמנט הכי מרגש של "בעיית שלושת הגופים", ושיאו האמוציונלי נכתב אף הוא על ידי וייס ובניוף, הממחישים בסדרה הזו שהם אולי תועים בדרך כאשר אינם מתבססים על חומר מקור, אבל כאשר הם כן, הם מעבדים בחסד. והנה, 13 שנים אחרי בכורת "משחקי הכס", הם יצרו פעם נוספת סדרה שמותירה רושם עז מכדי להימחות.

seperator

כל שמונת פרקי "בעיית שלושת הגופים" זמינים בנטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully