וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנטינו מתקרב לרגע השיא שלו: התחזית המלאה לקראת הכרזת המועמדויות לאוסקר

10.1.2020 / 0:00

ביום שני יוכרזו המועמדויות לאוסקר, ועושה רושם שטרנטינו יצטרך ללמוד עוד הרבה מילים בעברית לקראת נאומי התודה שמחכים לו. האם "1917" או "ג'וקר" בכל זאת יצליחו לזנב בו, והאם חוץ מהחתן של צביקה פיק, יהיה עוד הקשר ישראלי בטקס?

טריילר "היו זמנים בהוליווד" של קוונטין טרנטינו/באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם

הסרט הטוב ביותר

יסלחו לנו המלעיזים, רואי השחורות וההייטרים: זו היתה שנה קולנועית נפלאה, עשירה ועמוסה. לכן, הקרב על מקום בקטגוריית הסרט הטוב ביותר תחרותי ואכזרי, ואפילו תוצרים כמו "פורד נגד פרארי", שעל פניו נראים כמו פתיונות אוסקר קלאסיים, מתנדנדים עם רגל וחצי בחוץ.

זו כזכור הקטגוריה היחידה בה כמות המועמדים גמישה, ויכולה לנוע בין חמישה לעשרה. נצא מנקודת הנחה כי בשנה עמוסה כזו, תשעה ייכנסו פנימה. אז מי הם יהיו?

מקומם של חמישה מובטח הרמטית: "1917", "היו זמנים בהוליווד", "האירי", "ג'וקר" ו"פרזיטים". אם אחד מהם יידחק החוצה, זו תהיה סנסציה לא סבירה. סביר להניח שגם "סיפור נישואים" ימצא את מקומו, מה שמשאיר שלושה מקומות פנויים.

"ג'וגו ראביט" זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל טורונטו, בדרך כלל אינדיקטור חזק לקראת האוסקר, ואז נעלם קצת מהראדר אבל התקמבק עם מועמדות יוקרתית לגילדת הבמאים; "נשים קטנות" היה גם כן על אש קטנה במשך תקופה, אבל עם צאתו לאקרנים בחג המולד זכה לתקשורת מסיבית ומפרגנת; וגם "רצח כתוב היטב" נהנה מהערכה גדולה ומהעובדה שיש בו תצוגות משחק מגוונות ואיכותיות - וכזכור, שחקנים ושחקניות הם הכוח המשמעותי ביותר מבין המצביעים באקדמיה, שלפיכך נוטה לפרגן לסרטים שכאלה.

נהמר אם כך כי שלושת הסרטים הנ"ל ישלימו את התשיעייה, מה שאומר כי "פורד נגד פרארי" יישאר בחוץ, כמו גם "פצצה", "הפרידה", "האפיפיורים" ועוד תוצרים שלזמן מסוים נחשבו כמו פייבוריטים ברורים לקבל מועמדות.

ההימור שלנו: "היו זמנים בהוליווד", "1917", "האירי", "פרזיטים", "ג'וקר", "סיפור נישואים", "רצח כתוב היטב", "ג'וג'ו ראביט", "נשים קטנות"

ואם בא לכם על הימור פרוע: "האירי" או "סיפור נישואים" יישארו בחוץ, גם בשל הסלידה מנטפליקס.

עוד בנושא:

שוט אחד, כמעט חמישה כוכבים: הביקורת שלנו על "1917"

מתחיל מתיש, מסתיים גאוני: הביקורת שלנו על "היו זמנים בהוליווד"

תעצרו את האירי, אני רוצה לרדת: הביקורת שלנו על "האירי"

קוונטין טרנטינו. GettyImages
קוונטין טרנטינו/GettyImages

הבמאי הטוב ביותר

ארבעה במאים קיבלו מועמדויות הן לגלובוס הזהב, הן לגילדת הבמאים והן לאוסקר הבריטי, כך שיש להם את כל הסיכויים להשתלב גם כאן. מדובר בסם מנדס ("1917"), מרטין סקורסזה ("האירי"), קוונטין טרנטינו ("היו זמנים בהוליווד"), שיהיה החתן הראשון של צביקה פיק המועמד בקטגוריה זו, ובונג ג'ון-הו ("פרזיטים"), שיהיה הקוריאני הראשון מועמד בה.

בהנחה שארבעתם באמת סגורים, נשאר מקום אחד, ומבין כל המתחרים עליו, שלושה נראים חזקים במיוחד: טוד פיליפס ("ג'וקר"); טאיקה וואטיטי ("ג'וג'ו ראביט") שמועמדתו לגילדת הבמאים מבשרת טובות; וגרטה גרוויג ("נשים קטנות"), שנוכחותה תמנע מן הקטגוריה להיות, כרגיל, על טהרת הגברים - אבל אל תבנו על זה.

ההימור שלנו: סם מנדס ("1917"), מרטין סקורסזה ("האירי"), קוונטין טרנטינו ("היו זמנים בהוליווד"), בונג ג'ון-הו ("פרזיטים") וטוד פיליפס ("ג'וקר").

ואם בא לכם הימור פרוע: מתברר שאף חבר אקדמיה לא שרד את "האירי" עד הסוף, וסקורסזה לא מקבל מועמדות.

עוד בוואלה!

המילון השלם להבנת "היו זמנים בהוליווד" של טרנטינו

לכתבה המלאה
1917. יונייטד קינג,
מתוך "1917"/יונייטד קינג

השחקן הטוב ביותר

ועוד הוכחה להגמוניה הגברית המתמשכת בהוליווד: זו הקטגוריה הכי תחרותית בטקס, כזו שהיתה יכולה לאכלס בכיף גם עשר משבצות. לדחוס לתוכה חמישה שחקנים בלבד, מתוך כל הפוטנציאל הקיים, יהיה קשה כמו להכניס שבעה פילים לחיפושית.

ובכל זאת, יש שלושה שנראים כמו הימורים ודאיים, כיוון שכל אחד מהם התכבד מוקדם יותר השנה במועמדויות לשלושת הפרסים החשובים הקודמים לאוסקר - גלובוס הזהב, גילדת השחקנים והאוסקר הבריטי. הכוונה היא לאדם דרייבר ("סיפור נישואים"), ליאונרדו דיקפריו ("היו זמנים בהוליווד") וחואקין פיניקס ("ג'וקר").

על שני המקומות הפנויים מתנהלת מלחמת עולם. טרון אג'רטון הבריטי ינסה להיעזר בתמיכה של בני עמו, שהם בלוק משמעותי גם באקדמיה האמריקאית, כדי לקבל מועמדות על תפקידו כאלטון ג'ון ב"רוקטמן", אנטוניו בנדרס ינסה להיות המועמד האירופאי השני בקטגוריה הודות להופעתו ב"כאב ותהילה"; אדי מרפי ינסה למנף את הקאמבק שלו ואת הרצון שהקטגוריה לא תהיה כל לבנה וזכות במועמדות על "קוראים לי דולמייט", וגם כריסטיאן בייל ("פורד נגד פרארי"), רוברט דה נירו ("האירי"), אדם סנדלר ("Uncut Gems") וג'ונתן פרייס ("האפיפיורים") בתמונה, כשהאחרון נראה לי חזק במיוחד בגלל שהוא מגלם את הדמות הסימפטית ומעוררת ההשראה מכולם, האפיפיור פרנציסקוס.

ההימור שלנו: ליאונרדו דיקפריו ("היו זמנים בהוליווד"), חואקין פיניקס ("ג'וקר"), אדם דרייבר ("סיפור נישואים"), טרון אג'רטון ("רוקטמן"), ג'ונתן פרייס ("האפיפיורים").

ואם בא לכם הימור פרוע: ג'ורג' מקיי האלמוני למדי מקבל מועמדות על "1917".

ג'וקר. טוליפ מדיה,
חואקין פיניקס ב"ג'וקר"/טוליפ מדיה

השחקנית הטובה ביותר

בדומה לקטגוריה הגברית המקבילה, גם כאן יש שלוש שחקניות שנישאות על גבי מועמדויות לגלובוס הזהב, גילדת השחקנים והאוסקר הבריטי, ודרכן לחמישייה נראית סלולה: רנה זלווגר ("ג'ודי"), סקרלט ג'והנסון ("סיפור נישואים") ושרליז ת'רון ("פצצה").

על שתי המשבצות האחרות, מתחרות ארבע שחקניות בולטות: סירשה רונאן, שנהנית מהמומנטום של "נשים קטנות" בכיכובה; אקוופינה, שנהנית מהמונטום של זכייתה בגלובוס הזהב על "הפרידה". בהיותה שחקנית אמריקאית שמוצאה אסייתי, בכוחה גם למנוע את השערורייה שתיווצר אם הקטגוריה הזו תהיה לבנבנה לחלוטין, מה שנכון לגבי עוד שתי מועמדות פוטנציאליות - סינתיה אריבו ("הארייט") ולופיטה ניונגו ("אנחנו").

ההימור הסופי: רנה זלווגר ("ג'ודי"), סקרלט ג'והנסון ("סיפור נישואים"), שרליז ת'רון ("פצצה"), סירשה רונאן ("נשים קטנות"), אקוופינה ("הפרידה").

ואם בא לכם הימור פרוע: ג'סי באקלי ("השיר של רוז"), שהפתיעה עם מועמדות לאוסקר הבריטי, תפתיע גם כאן.

הסרט "פצצה". פורום פילם,
שרליז ת'רון ב"פצצה"/פורום פילם

שחקן המשנה הטוב ביותר

אחת הקטגוריות הקלות לחיזוי באוסקר הנוכחי. קודם כל, יש בה זוכה בטוח - בראד פיט ("היו זמנים בהוליווד"), וקל להמר גם על שלושה מן המועמדים שיפסידו לו, כולם לפחות דור אחד מעליו - ג'ו פשי ואל פצ'ינו מ"האירי" וטום הנקס על "יום יפה בשכונה". את החמישייה אמור להשלים אנתוני הופקינס האהוב על "האפיפיורים", אבל גם ג'יימי פוקס ("Just Mercy") בתמונה, וכך גם קאנג הו-סונג הקוריאני ("פרזיטים").

ההימור הסופי: בראד פיט ("היו זמנים בהוליווד"), ג'ו פשי ("האירי"), אל פצ'ינו ("האירי"), טום הנקס ("יום יפה בשכונה"), קאנג הו-סונג ("פרזיטים").

ואם בא לכם הימור פרוע: פשי או פצ'ינו בחוץ, ווילם דפו ("המגדלור") מפתיע ונכנס פנימה.

היו זמנים בהוליווד. פורום פילם,
בראד פיט ב"היו זמנים בהוליווד"/פורום פילם

שחקנית המשנה הטובה ביותר

גם כאן יש זוכה בטוחה - לורה דרן על "סיפור נישואים". יש גם מועמדת ודאית אחת נוספת - ג'ניפר לופז על "נוכלות בלי חשבון", במה שתהיה המועמדת הראשונה לאוסקר. מרגו רובי מתחרה בהן וגם בעצמה, כשהיא יכולה לקבל מועמדות הן על "היו זמנים בהוליווד" והן על "פצצה", סרט שעשוי להוליד מועמדת אוסטרלית אחרת - ניקול קידמן. לא מסובך מספיק? סקרלט ג'והנסון, שתהיה מועמדת בקטגוריית השחקנית הראשית על "סיפור נישואים", עשויה להיות מועמדת גם כאן, והפעם על "ג'וג'ו ראביט", והרשימה הפוטנציאלית כוללת גם את קתי בייטס ("ריצ'רד ג'ול"), אנט בנינג ("הדו"ח"), פלורנס פיו ("נשים קטנות") וזו שוזן ("הפרידה").

ההימור שלנו: לורה דרן ("סיפור נישואים"), ג'ניפר לופז ("נוכלות בלי חשבון"), מרגו רובי ("היו זמנים בהוליווד"), פלורנס פיו ("נשים קטנות"), זו שוזן ("הפרידה").

ואם בא לכם הימור פרוע: אחת מהשחקניות ב"פרזיטים" מפתיעה ומקבלת מועמדות גם כן, כך שיחד עם זו שוזן יהיו בקטגוריה שתי שחקניות אסייתיות.

סיפור נישואים. נטפליקס,
לורה דרן עם סקרלט ג'והנסון ב"סיפור נישואים"/נטפליקס

התסריט המקורי והתסריט המעובד

בניגוד למקובל, הפעם דווקא קטגוריית התסריט המעובד פחות תחרותית, וחמישיית המועמדים נדמית די ברורה - "האירי", "ג'וג'ו ראביט", "נשים קטנות", "ג'וקר" ו"האפיפיורים".

בקטגוריית התסריט המקורי, "היו זמנים בהוליווד", "סיפור נישואים" ו"פרזיטים" יהיו מועמדים בוודאות, מה שמשאיר שתי משבצות פנויות.

יהיה מעניין לראות אם "1917" יתפוס אחת מהן. זו תהיה מועמדות לא מובנת מאליה, בטח בהתחשב בכך שעד כה רב ההערכה לסרט היתה על הישגיו הטכניים והחזותיים. אם יעשה כך, זה סימן שהאהדה כלפיו גדולה וכך גם סיכוייו לזכות באוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר.

בין המתחרים שלו בולטים שני סרטים של תסריטאיות-במאיות: "הפרידה" של לולו וואנג ו"חורשות את הלילה" של אוליביה ווילד, וגם "פורד נגד פרארי", "כאב ותהילה" ו"Uncut Gems" בתמונה. אנחנו נהמר על החמישייה הבאה: "היו זמנים בהוליווד", "פרזיטים", "סיפור נישואים", "הפרידה" ו"חורשות את הלילה".

ג'וגו ראביט. פורום פילם,
מתוך "ג'וגו ראביט"/פורום פילם

הקטגוריות הטכניות

השם הלא מכבד תחתיו נהוג לכנס את קטגוריות הצילום, המוזיקה המקורית, הסאונד, עיצוב ההפקה וכיוצא בכך. אלה גם יכריעו מי יהיו הסרטים המובילים במספר המועמדויות.

ובכן: "ג'וקר", "1917", "היו זמנים בהוליווד" ו"האירי". יהיו כנראה מועמדים על צילום, כש"ג'וקר" ו"היו זמנים בהוליווד" יהיו ככל הנראה מועמדים גם על עיצוב שיער ואיפור, "1917" ו"האירי" יהיו מועמדים ככל הנראה גם על אפקטים ו"ג'וקר" ו"1917" יהיו מועמדים גם בקטגוריית המוזיקה המקורית ובשתי קטגוריות הסאונד.

אלה כמות המועמדויות המשוערכת לארבעת הסרטים הבולטים:

"היו זמנים בהוליווד" - בין 12 ל-13
"ג'וקר" - בין עשר ל-12
"1917" - הטווח הגמיש ביותר, בין שבע ל-12
"האירי" - תשע

ראוי גם לציין כי הקטגוריות הללו אמורות להיות מקור נחת ל"פורד נגד פרארי", שככל הנראה יודר מן הקטגוריות הקודמות שיוזכרו, אבל אמור לקבל מועמדויות על צילום, עריכה ומוזיקה מקורית ומועמדויות בשתי קטגוריות הסאונד, וכך בכל זאת להיות אחד מן השמות הבולטים בטקס, עם חמש מועמדויות לכל הפחות.

נציין גם כי קטגוריית האפקטים עשויה להעניק מועמדויות יחידות או כמעט יחידות לכמה משוברי הקופות הגדולים של השנה, בהם "מלך האריות", "מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקיווקר" ולהיטי מארוול למיניהם. קטגוריית השיר המקורי, כרגיל, לא תהיה איכותית, אבל יהיו בה שמות גדולים: אלטון ג'ון יתחרה בעצמו עם שירים מ"רוקטמן" ו"מלך האריות" (ויזכה על "רוקטמן"), ביונסה עשויה להיות מועמדת גם כן על "מלך האריות", ותום יורק בתמונה אף הוא, על השיר מ"עיר יתומה".

רוקטמן. פורום פילם,
מתוך "רוקטמן"/פורום פילם

הסרט בשפה זרה, סרט האנימציה וסרט הדוקו

קטגוריית הסרט בשפה זרה שינתה את שמה לקטגוריית "הסרט הבינלאומי", והשאלה בה היא רק מי יפסיד ל"פרזיטים" הקוריאני. "כאב ותהילה" ("ספרד") ו"עלובי החיים" (צרפת) מסתמנים כפייבוריטים הבולטים לעשות זאת, ונהמר כי את החמישייה ישלימו "אטלנטיק", במה שתהיה מועמדות ראשונה אי פעם לסנגל, ו"קורפוס קריסטי" הפולני, במה שתהיה המועמדות ה-12 של המדינה (עם זכייה אחת, על "אידה").

בקטגוריית האנימציה, מי יהיה מועמד בצד ההמשכונים "לשבור את הקרח 2" ו"צעצוע של סיפור 4"? האם "מיסטר לינק", שהפתיע עם זכייה בגלובוס הזהב, יהיה מועמד גם כן? האם "היד האבודה" ו"קלאוס", שני סרטים של נטפליקס בהפקה אירופאית, יהיו מועמדים אף הם?

הקטגוריה התיעודית מובילה אותנו להקשר הישראלי הבולט בטקס (חוץ מטרנטינו). "לאה צמל, עורכת דין" התברג לרשימה המקוצרת של 15 סרטים מתוכם ייבחרו חמשת המועמדים הסופיים, אבל התחרות השנה כל כך צפופה, שקשה לראותו עושה צעד נוסף. הפייבוריטים כאן הם "אומת הילד היחיד", "למען סאמה", "אפולו 11", "חווה קטנה גדולה" ו"מפעל אמריקאי", במה שיכול להיות הסרט הראשון בהפקת ברק ומישל אובמה שיהיה מועמד לאוסקר.

הקשר מקומי נוסף: ברשימה המקוצרת של המועמדים בקטגוריית סרט הדוקו הקצר נמצא גם "Stay Close", אותו הפיק הישראלי נבו שנער. האם, שנה לאחר שגיא נתיב זכה באוסקר על "סקין", שוב נהיה נוכחים בטקס דרך הדלת של הסרטים הקצרים? ביום שני בצהריים נגלה את התשובה.

פרזיטים. סרטי נחשון ורד קייפ,
מתוך "פרזיטים"/סרטי נחשון ורד קייפ
מתוך הסרט מיסטר לינק. יונייטד קינג,
מתוך "מיסטר לינק"/יונייטד קינג
היו זמנים בהוליווד. פורום פילם,
מתוך "היו זמנים בהוליווד"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully