וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העידן המוזהב": הסדרה החדשה של יוצר "אחוזת דאונטון" היא כמו אחותה האמריקנית

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 10:43

המכניקה של "העידן המוזהב" מוכרת משלל סבוניות תקופתיות אחרות - סיפורי מעמדות, אינטריגות של משרתים, סיפורי אהבה חוצי שכבות וכיו"ב. למרות זאת, יש בסדרה החדשה מרכיב מהותי שמקנה לה רעננות ועניין: הפן ההיסטורי

טריילר לסדרה "העידן המוזהב"/HBO

ג'וליאן פלוז ממש אוהב סיפורים מזן מאוד מסוים. היוצר הבריטי עומד בין היתר מאחורי התסריט לסרט "גוספורד פארק" (דרמת אדונים ומשרתים שבשיאה רצח), הסדרה האהובה "אחוזת דאונטון" (על התפרקות המעמדות בראשית המאה ה-20 בבריטניה), והמיני-סדרות "טיטאניק" (על האופן שבו גורלם של הנוסעים נגזר בהתאם למעמדם) ו"בלגרביה", שאף מבוססת על ספר שכתב (על שתי משפחות ממעמדות שונים שגורלן נקשר 25 שנים אחרי קרב ווטרלו). עכשיו, לא תאמינו, הוא חוזר עם סדרה חדשה העוסקת במעמדות, אדונים ומשרתים.

פלוז חוצה הפעם את האוקיינוס האטלנטי לטובת "העידן המוזהב" (The Gilded Age), הסדרה החדשה שיצר עבור HBO ומתרחשת בשנת 1882 בניו יורק. ברת'ה וג'ורג' ראסל (קארי קון, "הנותרים", ומורגן ספקטור, "הקנוניה נגד אמריקה") עוברים עם משפחתם לביתם החדש שברחוב 61 היוקרתי במנהטן - ארמון מרהיב שבנו מתחת לאפם של שועי העיר, הגווארדיה הישנה והנוקשה, באמצעות הון עתק שהרוויחו מעסקי הרכבות הגואים. כל מה שגברת ראסל שואפת אליו הוא להצטרף לשמנא וסלתא של ניו יורק, דבר שמתגלה כמשימה מורכבת לנוכח ציפוף השורות של הגברות הניצבות מולה; ואילו מר ראסל עמל על התקנת פסי רכבת ותחנה חדשה בעיר, מה שגם כן נתקל בבעיות מצד הפוליטיקאים המקומיים, בני זוגם של אותן נשים סנוביות.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

העידן המוזהב, קארי קון. Alison Cohen Rosa/HBO,
שאפתנות שאינה יודעת גבול. קארי קון בתפקיד ברת'ה ראסל, "העידן המוזהב"/Alison Cohen Rosa/HBO
העידן המוזהב, מורגן ספקטור. Alison Cohen Rosa/HBO,
קשיחות שגובלת באכזריות. מורגן ספקטור בתפקיד ג'ורג' ראסל, "העידן המוזהב"/Alison Cohen Rosa/HBO

ממש מול ביתם החדש מתגוררת סנובית כזו, האלמנה אגנס ואן ריין (כריסטין ברנסקי, "הטובות לקרב") יחד עם אחותה הרווקה טובת הלב איידה (סינת'יה ניקסון, "סקס והעיר הגדולה"). אל משכנן מצטרפת אחייניתן מריאן ברוק (לואיזה ג'ייקובסון, בתה של מריל סטריפ, שדומה יותר לשתי אחיותיה השחקניות, גרייס ומיימי גאמר), שנותרה בחוסר כל אחרי מות אביה בפנסילבניה. יחד איתה מגיעה לעיר גם פגי סקוט (דנה בנטון), צעירה שחורה ומשכילה השואפת להתפרנס מכתיבה.

זהו רק חלק קטן ממניפת הדמויות שפורס פלוז בסדרה החדשה, שמזכירה מאוד את הסדרה הישנה. "אחוזת דאונטון" הפכה ללהיט ענק, גרפה פרסים ושבחים, וגם אחרי שהסתיימה ב-2015 זכתה לחיים חדשים על מסך הקולנוע ב-2019, ועם סרט שני שצפוי לצאת לאקרנים בחודשים הקרובים. "העידן המוזהב" היא במידה רבה שכפול שלה, ולא פלא. במקור, עוד ב-2012, היא נהגתה כסדרת בת של "דאונטון" שאמורה הייתה להתחקות אחר סיפור היכרותם של לורד גרנת'ם, לימים הרוזן, והיורשת האמריקנית קורה (יו בונוויל ואליזבת מקגוורן בסדרה המקורית). דמויותיהם אמנם נשמטו מהסיפור בסופו של דבר, אבל השטיקים של "דאונטון" ושל שלל היצירות האחרות שכתב פלוז נוכחות במלוא עוזן.

עוד בוואלה!

עם "ארכיון 81", סוף-סוף יש סדרת אימה טובה באמת בנטפליקס

לכתבה המלאה
העידן המוזהב, כריסטין ברנסקי. Alison Cohen Rosa/HBO,
סנובית. כריסטין ברנסקי בתפקיד אגנס ואן ריין, "העידן המוזהב"/Alison Cohen Rosa/HBO
העידן המוזהב, סינת'יה ניקסון. Alison Cohen Rosa/HBO,
טובת לב. סינת'יה ניקסון בתפקיד איידה ברוק, "העידן המוזהב"/Alison Cohen Rosa/HBO

"זה נשמע כמו מלודרמה", אומרת דמות אחת לאחרת באחד הפרקים של "העידן המוזהב" אחרי תיאור מזימה של משרתת. שורה שאמנם מפגינה הומור ומודעות עצמיים, אך לא גורעת מאמיתות ההגדרה בז'אנר שכבר מזמן נטחן עד דק. שוב התלאות הסבוניות של אדונים ומשרתים על רקע שינויים טקטוניים בכללי המעמדות המוכרים, אינטריגות בקומה העליונה ובקומה התחתונה, משרתים שחותרים תחת מעסיקיהם, הנשמות הטובות שמנווטות בינות למזימות שאין להן עניין בהן, אהבות שחוצות שכבות ואיבות, וכן הלאה וכן הלאה. טביעות האצבע של פלוז ניכרות על כל שעל בסדרה הזו, והבעיה היא שמה שהיה מענג ומרענן לפני עשור (או לפני חמישים שנים, כשהגיעה "על אדונים ומשרתים"), הפך לשחוק ומוכר בשלב הזה.

אלא שאותן טביעות אצבע מגולמות גם בכל היתרונות שהפכו את פלוז לכותב מצליח כל כך. הוא כבר הוכיח את כשרונו הגדול לרקום סיפור מסועף עם המוני דמויות שבכולן הוא מפיח חיים - לא בכדי זכה באוסקר על "פארק גוספורד". גם ב"העידן המוזהב" הוא מפליא לתאר את רבדי הניואנסים של התככים הרוחשים בין המעמדות השונים. ניו יורקים ותיקים - אלה שמשפחותיהם מאכלסות את מנהטן מאז שהבריטים כבשו אותו מידי ההולנדים - בזים לחדשים, אבל עשויים לקבל בברכה צעירה שחורה אל ביתם. משרתת שעבדה עבור משפחה ותיקה בזה בעצמה לאדוניתה הנובורישית השאפתנית. הצעירים שבהם ממש לא מתעניינים בשאיפות או בסייגים החברתיים של הוריהם. להפך, הם מעוניינים לסלול לעצמם את הדרך (בהסתמך על ההון המשפחתי, כמובן).

העידן המוזהב, לואיזה ג'ייקובסון. Alison Cohen Rosa/HBO,
דומה לאחיות שלה. לואיזה ג'ייקובסון, "העידן המוזהב"/Alison Cohen Rosa/HBO

כל כך הרבה השקפות ופרספקטיבות סותרות יש ב"העידן המוזהב", והיא מסדירה אותן ומלהטטת בהן ביד בוטחת ומסקרנת. קיטשיים וקלישאתיים ככל שיהיו כמה מקווי העלילה שלה, הם בכל זאת פורטים על מיתרים שקשה לעמוד בפניהם. בנוסף, כמתבקש מהעושר מנקר העיניים של גיבורותיה, הסדרה שופעת פאר והדר, הסטים מרהיבים והשחזור התקופתי מעורר השתאות.

האחרון הוא למעשה נקודת החוזק הגדולה ביותר של "העידן המוזהב". עד כמה שהמכניקה בה מוכרת מיצירותיו הקודמות של פלוז ומשלל סבוניות תקופתיות אחרות, הפן ההיסטורי בסדרה החדשה רענן, מדוקדק ומרתק. החל מהתמקדות בעיקר בנקודות מבט נשיות, ובכלל זאת המעמד הבורגני השחור בעשורים שאחרי מלחמת האזרחים, דרך הצצה לערש של אייקונים אמריקניים (היד של פסל החירות מוצבת בסנטרל פארק עוד לפני ששאר הפסל הגיע; ענקית הכלבו בלומינגדיילס כחנות צנועה - וגזענית - ברחוב ניו יורקי), וכלה בדקדוקי ההבדלים שבין נימוסי השולחן האמריקנים לבריטים. כעדות נוספת למיומנות של פלוז, זה הרבה יותר מבדר מכפי שזה נשמע.

העידן המוזהב, קארי קון, מורגן ספקטור. Alison Cohen Rosa/HBO,
סמלים של הקפיטליזם המושחת. "העידן המוזהב"/Alison Cohen Rosa/HBO

בדומה ל"אחוזת דאונטון", גם "העידן המוזהב" נפתחת בנקודת זמן של שינוי אדיר, שקיעת הסדר הישן ותחילתו של חדש. תמיד מהנה לראות את הסדר הישן מופר, ובפרט כשזה נעשה בצורה מתריסה כשם שעושים ברת'ה וג'ורג' ראסל. הסדרה מיטיבה לטוות את השינויים האלה ואת האופן שבו הם מזעזעים ברעידות קטנות את חייהם של ותיקי ניו יורק, אישים שכיום אף אחד לא זוכר, וניגפים לאיטם מפני שמות כמו ג'יי פי מורגן, רוקפלר וגיבוריה הפיקטיביים של הסדרה.

בכך טמון ההבדל הגדול שבכל זאת קיים בין שתי הסדרות: בני הזוג שבמוקד "העידן המוזהב" רחוקים מלהיות שוחרי טוב כמו רוברט וקורה קראולי. להפך. השאפתנות של ברת'ה אינה יודעת גבול והקשיחות העסקית של ג'ורג' גובלת שוב ושוב באכזריות. הסדרה אמנם צובעת אותם בצבעים אנושיים וכאילו-מורכבים, אך קשה לא לראות בהם את בריאתו של הקפיטליזם החזירי, המושחת, הנצלני והדורסני. סמלים לטייקונים שאמנם הגיעו מחוסר כל ובנו את עצמם במו ידיהם, אבל בכך כוננו שושלות של פריבילגיה בלתי חדירה ורומסת-כל. כזו שמתבטאת יותר מכל בסדרת הדגל הנוכחית של HBO.

"העידן המוזהב" רחוקה מלהיות "יורשים", בכל מובן. היא לא מתוחכמת כמוה, לא מרובדת, ובניגוד לה מפגינה הרבה יותר לב ואמונה באנושיות. עם זאת, ועל אף ההד המתמיד ליצירה הגדולה הקודמת של פלוז - אחרי חמשת הפרקים שנשלחו לביקורת (מתוך תשעה), "העידן המוזהב" מעניינת, מאירת עיניים וכוללת די והותר רגעים מקסימים כדי לעמוד בזכות עצמה.

seperator

"העידן המוזהב" משודרת מדי יום שלישי ביס, הוט וסלקום טיוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully