וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיוט נוסח אמריקה": הסדרה של נטפליקס שווה את זמנכם אם בא לכם להתעצבן

28.1.2024 / 8:59

סדרת הדוקו נכנסת לשבלונה המוכרת של נטפליקס - שברי אינפורמציה ותפניות מפתיעות יותר או פחות. למרות הווייב המוכר, רצף האירועים המתואר בה מיוחד, וברובו גם מבוים היטב, אך למרות ההייפ סביב "סיוט נוסח אמריקה", יש כמה דברים קריטיים שפועלים נגדה

טריילר לסדרת הדוקו "סיוט נוסח אמריקה" (American Nightmare)/נטפליקס

עד כמה גדולה ההשפעה של סרטים, תוכניות טלוויזיה או ספרים על מעשי פשע בארה"ב? המקרה המפורסם ביותר הוא, כמובן, רצח ג'ון לנון ב-1980, כשמארק דיוויד צ'פמן ראה בעיני רוחו את דמותו של הולדן קולפילד מ"התפסן בשדה השיפון" לפני שלחץ על ההדק. אבל היו גם מקרים אחרים, כמו הצלף מוושינגטון (2002) שפעל בהשפעת "המטריקס" או ניסיון ההתנקשות של ג'ון הינקלי ג'וניור ברונלד רייגן, שהגיע לאחר חמש שנים מתסכלות של מעקב כפייתי אחרי ג'ודי פוסטר, בשל הדמות שגילמה ב"נהג מונית".

ב-2014 עלה למסכים הסרט "נעלמת" ("Gone Girl") בכיכובם של בן אפלק ורוזמונד פייק, שבמרכזו בעל שאשתו נעלמה לפתע והוא מואשם ברציחתה. ההמשך רווי הפתעות, בהן כדאי לכם לצפות או יותר טוב - לקרוא את הספר. שנה לאחר מכן, בעיר הקטנה ואלחו בקליפורניה, אירע מקרה מוזר. צעיר בשם ארון קווין טען שחברתו דניס האסקינס נחטפה. הסיפור שלו נשמע כל כך מופרך, שהחוקר המקומי, ומאוחר יותר גם חוקרי ה-FBI, התקשו להאמין שהוא לא בודה אותו מליבו. מאוחר יותר העסק הסתבך כל כך, עד שהזכיר באופן חריג את השתלשלות האירועים ב"נעלמת" - והנה לכם, לכאורה, עוד פשע שהתרחש בהשפעתו של סרט.

נעלמת. פורום פילם,
השראה. רוזמונד פייק, "נעלמת"/פורום פילם

הפרשייה המוזרה מ-2015 שוחזרה לאחרונה ב"סיוט נוסח אמריקה" ("American Nightmare") בנטפליקס, דוקו פשע בן שלושה פרקים בבימוי שתיים מיוצרות הטרו-קריים היותר פופולריות, ברנדט היגינס ופליסיטי מוריס, שהיו אחראיות, בין היתר, ל"נוכל הטינדר" ו"אל תתעסקו עם חתולים". הסרט נפתח בהיעלמותה של דניס, בתיעוד מחקירתו של ארון ולאחר מכן בריאיון עמו. יותר מזה לא נגלה.

"סיוט נוסח אמריקה" נכנס בלי להתבלבל לשבלונה של נטפליקס - שברי אינפורמציה, הקלטות מהחקירה שמדגישות שהמידע שאנו מקבלים שונה לחלוטין ממה שנקבל בהמשך ותפניות שחלקן מפתיעות והאחרות פחות. דבר אחד כמעט משותף לכל הסרטים והסדרות בז'אנר - העוול שיוצרות זרועות החוק ושיטות החקירה הנלוזות שבגינן אזרחים חפים מפשע, או לכל הפחות כאלה שאין נגדם די ראיות, מבלים ימים, שבועות ושנים מאחורי הסורגים.

עוד בוואלה!

אנחנו רק בינואר וכבר הגיעה סדרת המופת הראשונה של 2024

לכתבה המלאה
ארון קווין, סדרת הדוקו "סיוט נוסח אמריקה" (American Nightmare). נטפליקס,
ברור לחוקרים שהוא רצח. "סיוט נוסח אמריקה"/נטפליקס

מדוע זה קורה? לעיתים בגלל שחיתות, אבל ברוב המקרים בשל התופעה הקרויה בפסיכולוגיה "הטיית האישוש" - חשיבה סלקטיבית שגורמת לאדם או לגוף ממסדי לחפש, לפרש ולהעדיף מידע שנשען על האמונות המוכרות לו, תוך התעלמות מוחלטת מהנעשה בשטח (כן, אותה הטייה שמרחפת בגאון מעל אירועי שבעה באוקטובר). לחוקריו של קווין היה ברור מלכתחילה שהוא רצח את דניס, שהרי זהו תמיד המקרה, ולאחר התפתחות נוספת, שכאמור הייתה דומה להחריד להשתלשלות העלילה של "נעלמת", יצקו דעות אחרות שמתאימות לדפוסי החשיבה שלהם.

על אופציה שלישית, שהנחקר שמולם דובר אמת, הם לא חשבו, וניתן בהחלט לומר שגם לא רצו. הלך הרוח הזה, בתוספת קשרים אישיים שמדיפים ריח של שחיתות, יצר חוסר צדק בקנה מידה גדול, ובשל כך "סיוט נוסח אמריקה" משרה תחושות דומות לאלה שעלו מסדרות דוקו כמו "לעשות רוצח" או "רצח כפול - שערורייה בדרום קרוליינה" - זעם כלפי אלה שאמורים לשמור עלינו והוספת חטא על פשע בחוסר היכולת להודות בטעויות. מי שהצילה את המצב היא בכלל חוקרת שלא הייתה קשורה במישרין לפרשייה, מה ששוב מעלה את התהייה כמה שונה היה העולם נראה לו נשים היו מנהלות את רוב החקירות הללו.

סדרת הדוקו "סיוט נוסח אמריקה" (American Nightmare). נטפליקס,
הצילה את המצב. "סיוט נוסח אמריקה"/נטפליקס

האם הדוקו הזה שווה שעתיים ורבע מזמנכם? כן, משום שרצף האירועים המתואר בו מיוחד, וברובו גם מבוים היטב, גם אם את החלק השלישי אפשר היה לקצר בנדיבות. עם זאת, למרות ההייפ סביבו - כולל כיכובו בפסגת רשימת הסדרות הנצפות בנטפליקס - קשה לתאר אותו כעוצר נשימה או להגדירו כ"צפיית חובה", משום שהוא משרה את התחושה שכבר ראינו כמוהו, ובעיקר כי נמאס לנו להתעצבן מחוסר צדק ומקונספציות שגויות. כאלה היו לנו מספיק בחודשים האחרונים.

seperator

שלושת פרקי "סיוט נוסח אמריקה" זמינים בנטפליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully