וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו רק בינואר וכבר הגיעה סדרת המופת הראשונה של 2024

25.1.2024 / 15:59

"אדוני האוויר" היא סדרה מונומנטלית הממזגת בין הפרטים הקטנים לבין פומפוזיות בלתי נמנעת, לופתת את הצופה בגרון עם תיאורי לחימה מדהימים, ומציגה גלריה של גיבורים בלתי נשכחים. אגב כך, יותר מהסדרות שקדמו לה, "אחים לנשק" והפסיפיק", היא שמה דגש על הנקודה היהודית

טריילר לסדרה "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

"אדוני האוויר" ("Masters of the Air") ממחישה את חלוף הזמן בצורה מאוד מדכדכת. המיני-סדרה החדשה של אפל טיוי פלוס היא שלוחה ישירה של "אחים לנשק" ו"הפסיפיק", שתי סדרות מופת זוכות אמי שעקבו אחר לוחמים במלחמת העולם השנייה, וכל אחת מהן הציגה דברים שאף סדרה אחרת לא עשתה לפניהן. "אחים לנשק" מ-2001 הייתה הראשונה אי פעם שהציגה רוחב יריעה כה מאסיבי על המסך הקטן, וגם עלתה בהתאם. היא הייתה הסדרה היקרה ביותר עד אז, עם תקציב של כ-125 מיליון דולר לעשרת פרקיה. "הפסיפיק", שהגיעה ב-2010, שברה את השיא הזה עם הפקה של כ-200 מיליון דולר. כל אחת מהן כללה מאות שחקנים עם תפקידי דיבור, אלפי ניצבים, אפקטים מדהימים וירידה כמעט חנונית לפרטים, כזו שהפכה אותן ליצירות האולטימטיביות על האירועים שתיארו.

אבל הן הגיעו ממש בסוף. כל פרק של "אחים לנשק" נפתח בריאיון עם האנשים האמיתיים שמאחורי הסיפור - גברים לבני שיער שמדברים על מה שחוו שם בתמהיל של תכליתיות וטראומה. במקרה של "הפסיפיק" זה כבר היה בלתי אפשרי. כל גיבוריה ששרדו את המלחמה כבר מתו בשלב הזה. "אדוני האוויר" מגיעה 22 שנים אחרי הסדרה הראשונה, 80 שנים אחרי המלחמה עצמה, כאשר גיבוריה מתו מזמן, חלקם בגיל 100 המופלג. היא אף עולה למסך בתקופה שבה אחד מכל חמישה אמריקאים בגילֵי 18-29 סבור שהשואה היא מיתוס (לצד 30 אחוז נוספים שלא יודעים). דגש עגום שקשה להתנער ממנו במהלך הצפייה ב"אדוני האוויר", שיותר משתי קודמותיה מדגישה את הסכנה הגדולה במיוחד האורבת ליהודים מטלפי הנאצים, אפילו אם הם חיילים אמריקאים.

התזמון הזה, חודשים ספורים אחרי טבח 7 באוקטובר ובשעה שהאנטישמיות ברחבי העולם תוססת בצורה מבהילה, עושה חסד עם "אדוני האוויר". לא שהיא זקוקה לחסד הזה - אחרי צפייה בכל תשעת פרקי הסדרה (שנשלחו מראש לביקורת), מדובר בסדרת פאר שלישית בסריה של סטיבן ספילברג, טום הנקס וגארי גוצמן. בניגוד לשתי הקודמות, שהופקו על ידי HBO (ובהתאם זמינות בישראל ביס, הוט וסלקום טיוי), אף ש"אדוני האוויר" פותחה במקור בענקית הכבלים האמריקאית, זו החליטה לוותר עליה. אפל טיוי פלוס הרימה את הכפפה (בתקציב שמוערך ב-250 מיליון דולר) וכעת זכתה ביצירת המופת הראשונה של 2024.

אוסטין באטלר, קאלום טרנר, הסדרה "אדוני האוויר" (Masters of the Air). אפל טיוי פלוס,
החברות שלהם בלב הסדרה. אוסטין באטלר וקאלום טרנר, "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

את "אדוני האוויר" יצרו בפועל ג'ון שיבן ("גיהנום על גלגלים", "אוזרק") וג'ון אורלוף, ותיק "אחים לנשק". אורלוף כתב שניים מהפרקים הכי זכורים בה: השני, שבו חיילי פלוגת איזי צונחים בנורמנדי ודיק ווינטרס מתגלה בגבורתו ומקבל את הפיקוד מאחר שהמ"פ נעדר, והתשיעי, שבו מתגלה מחנה ריכוז ולכולם מתברר על מה הם נלחמים. בסדרה החדשה אורלוף כתב, או היה שותף לכתיבת, כל הפרקים.

מי שצפה במיני-סדרות ההן יזהה את מאפייניהן גם ב"אדוני האוויר", רק שבמקרה הזה העלילה עוקבת אחר אלה שגיבורי הסדרות הקודמות הריעו להם בכל פעם שהרימו את עיניהם לשמיים וזיהו אותם מעליהם - הטייסים. ספציפית, לוחמי טייסת 100, שפעלו מעל אירופה ותפקידם היה להפציץ יעדים אסטרטגיים בגרמניה הנאצית.

אם למישהו מהצופים נדמה שמקומו של הצוות האווירי בשחקים, בתוך כלים שכונו "מבצרים מעופפים", הקנה לאנשיו הגנה ביחס לחיילים החשופים שעל הקרקע, זה רחוק מלהיות המקרה. בניגוד לבריטים, שטסו בחסות החשכה והפציצו מטרות משוערות, האמריקאים הקפידו לדייק, מה שדרש אור יום וחשף גם אותם לכל הארטילריה האפשרית של האויב. הגרמנים הפציצו אותם ביעילות מהקרקע ובאמצעות מטוסי הלופטוואפה, והאבדות של האמריקאים היו אדירות וקרעו מתכות ולבבות. למעשה, הטייסת כונתה "100 המדממת" בשל האבדות שספגה בקו האש, ואנשיה היו בסכנה תמידית של מוות, פציעות או שבי.

עוד בוואלה!

"פארגו" עונה 5: עומק גדול, עלילה מעולה וגיבורה בלתי נשכחת - איזו סדרה מושלמת

לכתבה המלאה
אנתוני בויל, הסדרה "אדוני האוויר" (Masters of the Air). אפל טיוי פלוס,
כל אובדן ריכוז עלול להיות הרה גורל. אנתוני בויל, "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

כמו בסדרות הקודמות, גם הפעם סצנות המלחמה מצמיתות. "אדוני האוויר" לופתת את הצופה בגרון עם תיאורי לחימה מדהימים, גם עבור אלה שקרבות אוויר הם לא האקשן המועדף עליהם, כמוני. מצאתי את עצמי דרוך בקביעות, מדי פעם נזעק בקול מול המסך ופולט קללות בעל כורחי. הסדרה מכניסה אותנו אל תוך המטוס, איתם, כמעט חשים את האוויר הקפוא מסביב ואת חום המקלעים, את הקלאוסטרופוביה בתוך התא הקטן שמיועד למפציץ, ואת הידיעה שכל אובדן ריכוז של אחד מאנשי הצוות עלול להיות הרה גורל.

הרגעים האלה מיוצרים באמצעות אפקטים מעוררי השתאות יותר מאי פעם וצילום יפהפה: שיירות של מטוסים הנושאים כל אחד עשרה אנשי צוות מעטרים את השמיים. הם, שובליהם והקרבות יוצרים כמה מהמראות המרהיבים ביותר בכל שלוש הסדרות. קארי פוקונאגה, שהפגין את מיומנותו לבניית מתח ודרמה בעונה הראשונה של "בלש אמיתי" ובסרט האחרון של ג'יימס בונד, ביים כאן את ארבעת הפרקים הראשונים ומתווה באמצעותם גם את מה שבא אחריהם.

בארי קיוגן, הסדרה "אדוני האוויר" (Masters of the Air). אפל טיוי פלוס,
השנה שלו. בארי קיוגן, "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

הגיבורים

כמו תמיד, גלריה עצומה של דמויות מאכלסת את המסך, רובן ככולן מגולמות על ידי כמה מהכוכבים העולים בהוליווד ואנגליה (למעשה, כמות אדירה של אמריקאים כאן מגולמים על ידי בריטים, מן הסתם מפני שהסדרה צולמה בארצם), ומתוכם מתבלטות אחדות לאורך הפרקים. אם בתחילה קשה לעשות סדר בין שפע גיבורי הסדרה, ולעתים אף להבדיל ביניהם כשהם עם מסכות וקסדות, די מהר העיניים שלהם כבר מספיקות. זה אתגר גם עבור השחקנים וגם עבור "אדוני האוויר", אבל הם עומדים בו, מעבירים תכופות את האימה והנחישות במבטים בלבד.

החוויות הייחודיות המשותפות של הגברים האלה מייצרות ביניהם אחווה המקרבת אותם זה לזה בצורה שאין שנייה לה. בד בבד הן גם מאלצות אותם להתמודד עם עוד ועוד אובדן שלא פעם מתרחש לנגד עיניהם, ותמיד מונח על נפשם ועל כתפיהם, לצד האחריות האדירה. רגע אחר רגע, הסדרה ממחישה את הפחד הבלתי נתפס שהחיילים הללו היו צריכים לדחוק לשולי תודעתם, את המראות של חבריהם שנהרגו לנגד עיניהם או צנחו אל גורל לא נודע, כדי לצאת שוב למשימה זהה ימים ספורים אחרי כן, ובמקרים מסוימים אפילו למחרת.

אנשי הקרקע הממתינים לחזרתם של המפציצים שיצאו למשימות, נושאים את העיניים אל האופק עד שהם מזהים אותם. לפעמים הם רואים אותם חוזרים בזה אחר זה ומקבלים אותם בתשואות. פעמים אחרות הספירה מזעזעת אותם: רק מעט מאלה שיצאו הצליחו לשוב. שני המקרים מאוד מרגשים בצורה שונה בתכלית, וזה המנעד שחלק גדול מ"אדוני האוויר" נעה עליו. בין הנסיקה להתרסקות, בין ביעותים בשחקים לבין משובה, התפרקות ואפילו רומנטיקה על הקרקע.

הם - כמו גם התסריט שנכתב עבורם - לא תמיד מושלמים. באחד הרגעים השחוקים, טייס מבקש מחברו שיכה אותו בפניו, מין שילוב בין הרס עצמי לצורך לצאת מתחושת שיתוק. מדי פעם נאמרים משפטים שנשמעים כמו קלישאות, כמו "אל תמות לי שם", אבל לרוב קלישאות הן כאלה מפני שהן אמיתיות, ואין מקום הולם יותר מאשר מלחמה כדי להגיד אותן, ולו כי המוזות שותקות בסיטואציה כל כך לא נורמלית. "אדוני האוויר", הן בכתיבה והן במשחק, מיטיבה להאניש את הדמויות האלה כל הזמן, לגרום להן להרגיש אמיתיות כפי שאכן היו, כך שהמעידות האלה לא מעידות על הכלל.

שוטי גטווה, הסדרה "אדוני האוויר" (Masters of the Air). אפל טיוי פלוס,
זרקור על סיפור מעניין. שוטי גטווה, "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

בלב הסדרה עומדת החברות הקרובה בין רס"ן גייל "באק" קלייבן ורס"ן ג'ון "באקי" איגן - שניים שמשלימים זה את זה ומתהדרים בכינויים כמעט זהים (החשש לבלבול קבוע מתבדה במהירות). האחד שקול ושקט, השני מוחצן, נהנתן ונוח לזעום. ולמרות ההבדלים, שניהם מקצועיים, מיומנים בכל הנוגע לעבודה שצריך להיעשות ומנהיגים מטבעם.

אוסטין באטלר, שהגיע אל "אדוני האוויר" אחרי "אלביס" שבו כיכב בתפקיד מלך הרוקנ'רול (לצד טום הנקס, ששלף אותו משם לטובת הסדרה), מגלם את באק באלביסיות שהוא מתקשה לנער, זו שהקנתה לו מועמדות לפרס האוסקר, ואיכשהו הולמת גם כאן. קאלום טרנר הבריטי (סרטי "חיות הפרא", "פשע במעגל סגור") לצדו בתפקיד באקי. אנתוני בויל האירי ("טטריס", "הקנוניה נגד אמריקה") מגלם את הנווט הארי קרוסבי, שחלק מזכרונות המלחמה שלו משמש כקריינות לסדרה הזו, ואיתו אנחנו זוכים לראות קנה מידה רחב יותר מהמלחמה כאשר הוא נאלץ לצאת לרגילה בלונדון.

נייט מאן, הסדרה "אדוני האוויר" (Masters of the Air). אפל טיוי פלוס,
מלחיץ ומעורר מורא. נייט מאן בתפקיד הטייס היהודי רוברט רוזנטל, "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

בנוסף להם נמצאים כאן גם שני שחקנים ש-2024 מסתמנת כשנה הגדולה שלהם: בארי קיוגן האירי, שהיה מועמד לפרס האוסקר על תפקידו בסרט "רוחות אינישרין" ועתה מככב באחד הסרטים המדוברים ביותר של הרגע, "סולטברן", מגלם את הטייס קרטיס בידיק. דוקטור הו החדש וגונב ההצגה המתמיד של "חינוך מיני", שוטי גטווה, משחק פה כחלק מטייסת המורכבת מחיילים אמריקאים-אפריקאים. הטייסים השחורים לא זוכים לזמן מסך גדול במיוחד, וגטווה עצמו אינו המרכזי שבהם, אבל נוכחותם מאפשרת ל"אדוני האוויר" להפנות זרקור אל סיפור מעניין ופחות מדובר בדברי הימים של אמריקה, לוחמים כהי עור.

אחת הדמויות המעניינות ביותר, בעיקר עבור הצופים היהודים, מגיעה רק אחרי הפרקים הראשונים - רס"ן רוברט "רוזי" רוזנטל, בגילומו של נייט מאן (המוכר בעיקר כבן דמותו הצעיר של "ריי דונובן"). כבר היו לוחמים בני דת משה ב"אחים לנשק", בפרט ג'ו ליפגוט שגם שימש כמתורגמן - וזכור במיוחד הרגע שבו נאלץ לתרגם את דבריו של משוחרר יהודי ממחנה ריכוז. עם זאת, עד עכשיו אף דמות יהודית לא נמנתה עם הדמויות הראשיות.

מעבר להישגים המדהימים של רוזנטל במהלך המלחמה, "אדוני האוויר" נעזרת בו (ובלוחם נוסף בשם סולומון) כדי להדגים שסכנת השבי, הנוכחת תמיד עבור טייסים שאולי ייאלצו לצנוח מעבר לקווי האויב, מבעיתה שבעתיים לבעלי שם משפחה יהודי. הסדרה חוטאת לשם כך באנכרוניזם - האנטישמיות הפעילה של הנאצים כלפי היהודים הייתה ידועה היטב בשלב הזה, כמובן, אבל לא הקטל ההמוני, כפי שמרמזת הסדרה - ועדיין הקו הזה מלחיץ ומעורר מורא.

ראף לאו, הסדרה "אדוני האוויר" (Masters of the Air). אפל טיוי פלוס,
הדור הבא של הוליווד. ראף לאו, "אדוני האוויר"/אפל טיוי פלוס

יש כאמור עוד מאות דמויות ושחקנים, שרבים מהם בוודאי יהפכו לכוכבים בשנים הבאות ונזהה אותם בדיעבד בצפיות חוזרות. בין היתר הם כוללים את אנשי הדור הבא של הוליווד, כמו ראף לאו, הבן של ג'וד, וסויר ספילברג, הבן של מפיק הסדרה. האנשים האלה מרכיבים יצירה אפית, מונומנטלית, שכמו קודמותיה היא ממזגת בין הפרטים הקטנים לבין פומפוזיות בלתי נמנעת, וגיבוריה הם בדיוק כך - גיבורים. גם אם הם כבר לא איתנו יותר, המעשים שלהם חקוקים בנצח, כמו גם הערכים שבשמם נלחמו.

seperator

שני הפרקים הראשונים של "אדוני האוויר" זמינים החל מהיום (שישי) באפל טיוי פלוס, ולאחר מכן פרק חדש מדי יום שישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully