וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלקספייס" חוזרת אל אקלים טלוויזיוני שונה לגמרי - ובכל זאת מצליחה לעבוד

למרות משחק לוקה בחסר וכתיבה לא מספיק עמוקה, לא מעט בעונה השנייה של "בלקספייס" פשוט עובד. עלילת המתח סוחפת ומפתיעה במקומות הנכונים, והעיסוק שלה בפגיעות מיניות תורם לעלילה בלי שתיראה כמו תשדיר שירות דידקטי

טריילר לעונה השנייה של "בלקספייס"/רשת 13

"תשתו, תרקדו, תעופו על הפאקינג חיים שלכם, למה אוטוטו כולם פה הולכים למות בצבא!", צועק בהתלהבות אל המיקרופון בן (שון אמסלם), בשיאה של מסיבת סוף כיתה י"ב רוויית סמים ואלכוהול שפותחת את העונה השנייה של "בלקספייס" (רשת 13).

בן הוא אחד הנערים שמובילים את העונה החדשה של סדרת המתח שיצרו סהר שביט, ענת גפני ואופיר לובל (שביט וגפני אחראים גם על הכתיבה בעוד לובל גם מביים) וצוללת שוב אל פרשה אפלה במיוחד שבמרכזה קבוצת נערות ונערים. כזכור, גם העונה הראשונה של "בלקספייס" שהסתיימה לפני כמעט שלוש שנים וחצי, התחילה באירוע שבמרכזו תלמידי כיתה י"ב, רק ששם פגשנו את התלמידים בטקס יום הזיכרון בבית הספר "מורשת רבין", שהפך לטבח המוני שבוצע על ידי קבוצה של אנשים במסכות חד קרן.

אם כך, גיבורי העונה החדשה של "בלקספייס" לא מבוגרים בהרבה מאלה של קודמתה, חודשים בודדים, אם בכלל, מפרידים בינם לבין ליבי, איתמר, ערן וחבריהם, אבל המציאות שלנו - הצופים, השתנתה מקצה לקצה. בביקורת שלו על העונה הראשונה כתב כאן נדב מנוחין: "ספק אם 'שיר הרעות' אומר משהו לנערים ב-2020, דור שמכיר מלחמות בעיקר ממסך הפלייסטיישן (וטוב מאוד שכך)". גם צופים בעלי נפש אפלה במיוחד בוודאי לא היו יכולים לדמיין את המהירות שבה השורות האלה יתיישנו. הדור שהכיר מלחמות מהפלייסטיישן נלחם עכשיו על חייו בין אם זה בעזה, בצפון או 'סתם' ברחוב. יותר מדי צעירים שנמצאים לפני סיום התיכון ביקרו יותר מפעם בבתי העלמין הצבאיים וחלקם גם מכירים מקרוב חברות וחברים שאיבדו את חייהם בשבעה באוקטובר.

גורי אלפי, "בלקספייס" עונה 2. רשת 13, צילום מסך
לא נקודת אור. גורי אלפי, "בלקספייס" עונה 2/צילום מסך, רשת 13

"בלקספייס" נמצאת יחסית בגל הראשון של סדרות ישראליות שעולות מאז השבת ההיא, ונכתבה במציאות אחרת לגמרי. למרות שבעולם הפנימי שלה היא צוללת לתהומות שחורים יותר מקודמתה (או לפחות כך נדמה משלושת הפרקים שנשלחו לביקורת) במובנים רבים הצפייה בה מרגישה כמעט אסקפיסטית. מבלי להסתכן בספוילרים, אפשר לספר שאותה מסיבת סיום תיכון מסתיימת בכך שנטע, אחת התלמידות בשכבה (נאיה בינשטוק, "מקיף מילאנו", "פלמ"ח") מתעוררת בביתה אחרי שנאנסה. האירוע הקשה מזעזע לא רק את חייהם של נטע ואביה, בגילומו של מוריס כהן (ש"האיש שרצה לדעת הכל" בכיכובו, העוסקת בנושאים לא מאוד שונים, הסתיימה לאחרונה בכאן 11), אלא גם את השכבה כולה.

החיבור לעונה הראשונה לא מאחר להגיע, כי גם הפעם נקרא הבלש רמי דוידי (גורי אלפי) להוביל את החקירה, כשלצידו נמצאת שוב חוקרת הנוער מורג (רעות אלוש), במערכת יחסים הכוללת (שוב) לא מעט מרפקים ומתח מיני. זה לא המקום היחיד שבו עלילת העונה החדשה מתכתבת עם קודמתה, אך אעצור כאן לפני שאקלקל הפתעות שאולי יהרסו לכם את הצפייה בפרקים הראשונים.

עוד בוואלה!

הסדרה השולית הזו הפכה ללהיט עולמי כל כך גדול כי הנוסחה שלה עובדת

לכתבה המלאה
רעות אלוש, "בלקספייס" עונה 2. רשת 13, צילום מסך
מרפקים ומתח מיני. רעות אלוש, "בלקספייס" עונה 2/צילום מסך, רשת 13

למרות שזכה לפרגון רב על תפקידו כבלש חד ההבחנה אך הכבוי מבפנים, המשחק של גורי אלפי ב"בלקספייס" רחוק מלהיות אחת מנקודות החוזקה של הסדרה. מלבד נסיבות החיים, שכוללות הפעם גם טיפול בתינוקת (כן, זאת שנולדה בסוף העונה הקודמת) וספק פרידה מאשתו מירי (מירב שירום הבולטת לטובה), קשה לומר שדוידי של העונה החדשה שונה במשהו מזה שראינו בעונה הקודמת.

ככלל, ולא נעים לכתוב זאת, גזרת המשחק שוב לוקה בחסר, עם תצוגות לא אחידות בכלל של קאסט השחקנים הצעיר. בין היתר נמצאים כאן ניקול פודבלני, נועה אסטנג'לוב, עומר נודלמן ואלי חולי - שרובם נראים כמו מי שעוד לא הבשילו להשיל מעליהם את המניירות של עולם סדרות הנוער. האשמה לא טמונה רק בהם. בין אם מדובר בדמות הצעיר המבטיח שנמצא לפני גיוס לסיירת מטכ"ל, מלכת השכבה היפהפיה או הבחור המוזיקלי המוכשר והביישן - מרבית הדמויות כאן מרגישות שטוחות ולא עמוקות מספיק, כאילו מישהו לא טרח לפתח את האפיון שמופיע בתסריט. אם בעונה הקודמת "בלקספייס" הושוותה בין היתר לסדרות נוער אמריקאיות, כאלה שמנסות לתפוס את הצופים בזכות הצגה של מודלים מוכרים מגיל הנעורים, נראה שהעונה החדשה לא שונה בהרבה, וממשיכה ללכת על הקו שבין סדרת נוער לסדרה למבוגרים.

נאיה בינשטוק, "בלקספייס" עונה 2. רשת 13, צילום מסך
בין האישי לחברתי. נאיה בינשטוק, "בלקספייס" עונה 2/צילום מסך, רשת 13

לשמחתי כצופה וגם כמבקר, יש כאן בכל זאת דברים שעובדים. בעיקרם, היכולת של היוצרים לכתוב עלילת מתח סוחפת שמצליחה להפתיע עם טוויסטים שמגיעים בדיוק בזמן הנכון (שהוא כידוע הזמן הכי פחות 'נכון'). למרות שהעונה הקודמת התחילה באירוע ירי המוני, דווקא ההתמודדות של הגיבורים עם אונס ופגיעות מיניות מצליחה להיות מורבידית אפילו יותר וחושפת את הצופים - לא מעט מהם צעירים, ניתן להניח - למסכת הייסורים שקורבנות העבירה צריכות וצריכים לעבור. וזאת עוד נקודת חוזקה של "בלקספייס" - היא יודעת איך לקשור בין החברתי והאישי לכדי עלילת מתח אפקטיבית וכל זה מבלי שהצופים ירגישו שהם מסתכלים על סרטון למניעת X.

אז נכון, לעונה השנייה של "בלקספייס" אין את אלמנט ההפתעה, וכנראה גם הקשב של הצופים בה השתנה לחלוטין מאז. יחד עם זאת, מי שעדיין מחפשים סדרת מתח ישראלית שאינה עוסקת ב'המצב' ימצאו בה פתרון לא רע. קשה לקרוא לזה אסקפיזם, אבל כמו שלמדנו היטב - הכל יחסי בחיים.

seperator

העונה השנייה של "בלקספייס" משודרת בימי שני ברשת 13.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully