וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתח השאיר אותי בלי נשימה והדמויות נכנסו לי מתחת לעור. איזו סדרה מעולה

"אינדל" של הוט ניחנה בקול מקורי וברור שזועק היטב מכל דיאלוג, בימוי פנטסטי, קאסט צעיר טבעי ומרשים, ואווירת מתח שנותנת תחושה שהכל עלול להתפוצץ בכל שנייה. התוצאה היא אחת הסדרות הטובות ביותר בישראל בשנים האחרונות

הצצה מהפרק הראשון של הסדרה "אינדל"/HOT

לפני כארבע שנים, עם עליית העונה השנייה של הסדרה "תאג"ד" ששודרה ביס, ראיינתי את מי שגילמו את דמויותיהם של דקל וטטרו - השחקנים יניב זנבה ואורן פפיסמדוב. בראיון פתח בפני זנבה, בן העדה האתיופית, חלק קטן מן הקושי בלהיות לא 'סתם' אתיופי ישראלי אלא שחקן אתיופי ישראלי. בין היתר הוא סיפר שכשהוא מגיע לאודישן, אין לו בעיה למצוא את המקום כי הוא פשוט מחפש קבוצה של גברים שנראים בדיוק כמוהו. חמור ומתסכל אפילו יותר הוא המחסור הגדול בתפקידים לשחקנים בעלי גוון עור כהה, כששאלתי האם הוא יכול לקבל תפקיד אם היוצרים של הפרויקט לא ציינו במפורש שמדובר בדמות של אתיופי, הוא אמר שזה קרה לו פעמים בודדות, אם בכלל.

"אינדל", דרמת הפשע החדשה של הוט שעלתה השבוע, מספקת תעסוקה להרבה שחקנים ושחקניות בני העדה שכמו זנבה נאלצים להתמודד לא רק עם גזענות ממסדית אלא גם עם אפלייה תעסוקתית. בפועל, הסדרה שיצר יוצא "האח הגדול", אנדל קבדה, ביחד עם אודי ויסברוד, עושה הרבה יותר מזה. זה קורה בזכות קול מקורי וברור שזועק היטב מכל דיאלוג, בימוי פנטסטי של אסף קורמן ("את לי לילה") שמצטיין בעבודה עם שחקנים צעירים (שימו לב לשמות כמו נתנאל בייך, אדם קנדה, חני מסלה ועוד), ואווירת מתח שנותנת תחושה שהכל עלול להתפוצץ בכל שנייה. מדובר באחת מסדרות הדרמה הטובות ביותר שהיו כאן בשנים האחרונות. ולא, לא מדובר באפליה מתקנת. שלושת הפרקים שנשלחו לביקורת (מתוך שמונה), הותירו אותי לא רק חסר נשימה, אלא עם חיבור כמעט מיידי לשלל הדמויות המרכיבות את הפסיפס שנקרא "אינדל".

הסדרה מתרחשת באשדוד ובמרכזה דמותו של אינדל (יניב אלמנך, "עלומים"), צעיר כריזמטי שמחפש את דרכו בעולם שלא מפסיק לחכות לו בפינה, ומוצא את עצמו כ'חייל' של עבריין מקומי (הבמאי רני בלייר, שעובר שוב לצד השני של המצלמה). אינדל מוקף בקבוצה של צעירים וצעירות שרובם ככולם מכירים את אותה מציאות ישראלית - מדינה שבה אנשים חושבים שהם יודעים מי אתה ומאיפה באת רק על סמך צבע העור שלך. לחבר הכי טוב של אינדל קוראים יצחק (שקד וורקאנך), גם הוא צעיר חכם עם פה גדול, היסטוריה של עימותים עם החוק וחוש צדק מפותח.

ערב אחד, בזמן שהם יושבים בזולה הקבועה שלהם ה'קופיקו' (לא חסר בסדרה הומור שחור), אינדל ויצחק נתקלים בשנוא נפשם: השוטר אלון אדרי (שי חי, הדייר הכי שנוי במחלוקת שיצא מ"האח הגדול") - עבריין במדים שבבעלותו דירות זנות ובין 'תחביביו' נמצאת התעללות באתיופים. כשאינדל ויצחק רואים מה הוא עושה לצעיר שלא התגרה בו, יצחק מחליט למלא בקבוק בשתן ולזרוק לעבר הניידת שלו ושל השותף שלו (דניאל סטיופין, "קופה ראשית"). המעשה הזה מוביל לשורה של אירועים שמסלימים בקצב מסחרר ועלולים להצית לא רק את אשדוד אלא את המדינה כולה.

הסדרה "אינדל". דניאל מילר,
כל התכונות הדרושות לכוכב. יניב אלמנך משמאל, "אינדל"/דניאל מילר

נדמה לי שמאז קומדיית המצבים "נבסו", לא הייתה סדרה ששמה במרכזה דמויות מהעדה האתיופית. ההשוואה בין הסדרות אולי מתבקשת בגלל המיקום שלהן על ציר הזמן של ייצוג של הקהילה על המסך, אבל בפועל אין ביניהן דבר במשותף. לא רק שהן פועלות בז'אנרים שונים, בעוד "נבסו" הייתה סדרה חביבה בסך הכל שניסתה להכיר לצופה הלא אתיופי את העדה, "אינדל" - שוב, לפחות על סמך שלושת הפרקים הראשונים שלה - היא לא פחות ממעולה, ובעיקר מאוד לא מתחנפת.

יניב אלמנך נושא בתוכו את כל התכונות הדרושות לכוכב: הוא עובר ללא מאמץ בין דמותו של בן השכנים השקט והצנוע לעבריין המפחיד שלא רואה שום דבר בעיניים מלבד נקמה. אולי ההפתעה הגדולה מכולם היא שי חי, שמגלם מישהו שכל כך תהנו לשנוא עד שלא תרצו שירד לכם מהמסך. אם ראיתם אפילו סצנה אחת בכיכובו בבית "האח" ברור לכם שכנראה לא קשה לו במיוחד למצוא את המקומות האפלים שבתוכו, אבל יש פער בין מבנה אישיות לבין יכולות משחק. כאן הוא מוכיח את עצמו כשחקן אמין במיוחד שנמנע לחלוטין ממניירות.

בימים אלה הרבה ישראלים לא אתיופים (נצ'ים אם תרצו) מרגישים על בשרם את מה שבני העדה מכירים כבר עשרות שנים - התנהגות השוטרים כלפי המפגינים מאז החלה המלחמה, ועוד קודם לכן, במחאה נגד ההפיכה המשטרית, חשפה צד אלים וסדיסטי של מי שהיינו רגילים לתפוס כנציגי החוק. אם להסתמך על קבדה וויסברוד, מסתבר שעד היום כולנו פשוט חיינו בסרט. החיים כצעירים אתיופים בישראל מלאים בקונפליקטים בלתי פוסקים, כאלה שנעים בין האהבה המוחלטת לארץ ישראל שגרמה לדור הקודם ללכת בשבילה במדבר רק כדי להגיע ל"ביתא ישראל", ובין השנאה הגדולה לאפלייה שלא פוסחת על אף אחד מהם. זה בולט במיוחד בדמותו של אחיו של אינדל (אדם קנדה) שבוחר דווקא להצטרף לשורות כוחות הביטחון כעובד בשב"כ, ואפילו שם זוכה ליחס של סוכן סוג ז'.

עוד בוואלה

"בית הדרקון": העונה השנייה מהדהדת לאירועי התקופה בישראל, וזה רק משדרג אותה

לכתבה המלאה
הסדרה "אינדל". HOT,
חיבור כמעט מיידי לשלל הדמויות. "אינדל"/HOT

על הנייר "אינדל" היא יצירת ביכורים של יוצר צעיר שעד היום רובנו הכרנו (אם בכלל) כפליט ריאליטי, אבל התוצאה היא סדרה עם כמויות עצומות של ביטחון עצמי, שמשכילה לעשות דברים שסדרות של יוצרים ותיקים ומוכרים בהרבה כשלו בהם ("מנאייכ", אני מסתכל עלייך). הדיאלוגים מלאים בשורות חדות כתער ("זה מה שיפה בעם היהודי - קודם מלמדים אותם להיות יהודים, אחרי זה בני אדם"), והצילום הירקרק הופך את העיר אשדוד לסוג של דמות בפני עצמה (קצת כמו בולטימור של "הסמויה"). בעיקר מורגש שיש בה יד בטוחה שיודעת לנווט את האירועים בקצב שהוא מצד אחד מהיר מספיק כדי שלא ישעמם, אבל גם לא תזזיתי כדי שלא יגרום לריחוק ואדישות של הצופים.

צדק היא מילה כמעט לא מוכרת עבור אתיופים בישראל: איש לא מדבר על אברה מנגיסטו שנמק בשבי עוד הרבה לפני השביעי באוקטובר. השוטר שירה בסולומון טקה ז"ל זוכה ומקרה ההיעלמות של הילדה היימנוט קסאו זוכה לסיקור מינימלי (ולא, אל תספרו לעצמכם שזה רק בגלל המלחמה). יהיה נאיבי לחשוב ש"אינדל" תצליח לשנות משהו מזה אבל אם יש צדק טלוויזיוני בהוט ימהרו ויחדשו אותה לעונה שנייה. מגיע לה, ובעיקר מגיע לנו.

הסדרה "אינדל". HOT,
כמויות עצומות של ביטחון עצמי. "אינדל"/HOT

בקטנה

מלבד יוצר הסדרה אנדל קבדה ושי חי, נמצאות כאן שתי יוצאות נוספות של "האח הגדול": טהוניה רובל (זוכת העונה החמישית) ועדן סבן (שהייתה יחד עם קבדה בבית והשניים אף היו זוג). הסתכלות שטחית תגיד ש'הנה, מדובר בעוד סדרה שנותנת תפקידים ליוצאי ריאליטי במקום לשחקנים רציניים', אבל אולי שווה לשאול האם יכול להיות שעבור אתיופים שרוצים למצוא את מקומם בתעשייה (וגם מיעוטים נוספים), השתתפות בתוכנית ריאליטי היא כרטיס הכניסה הכמעט יחיד המאפשר חשיפה? נקודה למחשבה.

seperator

"אינדל" משודרת מדי יום חמישי בהוט 3 ב-22:00. פרק הבכורה זמין בוויאודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully