וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היו שלום ונמסטה: עשר נקודות לסיכום שנת תשע"ח במוזיקה הישראלית

9.9.2018 / 1:27

מהצעצוע של נטע ברזילי עד המסקינטייפ של יונתן רזאל, מחוה אלברשטיין עד סטפן לגר, מעומר אדם עד סטטיק ובן אל: מסכמים שנה תמוהה במוזיקה הישראלית, שבה הרבה שמות חדשים השתלטו על הרדיו, אבל גם המבוגרים הוכיחו שיש להם עוד כמה קסמים בשרוול. תשע"ח - שלב הסיכומים

1. נטע ניצחה, אנחנו איתה

השיר שהגדיר את השנה הזאת הוא "Toy" - נקודת ציון בכל המישורים: זכייה ראשונה באירוויזיון מזה 20 שנה, המנון פמינסטי שהלהיב את כל אירופה ומאמי לאומית חדשה שנולדה. נטע ברזילי היא הרבה דברים, אבל מעל הכל היא יוצרת מקורית, ואפילו קצת מוזרה - שזאת מחמאה עצומה במיינסטרים הישראלי היבשושי. אם לפחות הרווחנו משהו מהשנה התמוהה הזאת, זה אייקון חדש עם נוצות.

"Toy" של נטע ברזילי: גם אם אירופה לא תאהב, אנחנו הרווחנו את הלהיט של התקופה

נטע ברזילי אירוויזיון האירוויזיון TOY. AP
השיר השגדיר את השנה. נטע ברזילי/AP

2. עומר אדם הפך למלך ישראל - וגם קצת פישל

זה לא כזה חדש, ורק הופך לנכון יותר ויותר בכל שנה. הלהיטים החדשים, הכרטיסים שנחטפו תוך דקות, דואט עם שלמה ארצי והמעריצים והמעריצות שצועקים כמו איזה שני משוגעים בחוף, וכו'. וכשעולים כל כך גבוה, לפעמים גם קצת מועדים: פרשת מילות השיר "בחורים טובים" ("וגילינו שבתאילנד הבנות לא בדיוק בנות") הגיעה בתזמון גרוע מבחינת הזמר האהוב בישראל, ונקווה שהוא יגדל וייזהר יותר להבא. אדם מולך לבד על הכיסא, אבל חשוב להזכיר עוד שני זמרים מזרחיים עם שנה ענקית - עדן בן זקן, ש"תל אביב בלילה" הוא אחד השירים הכי טובים שהוציאה עד כה, ואיתי לוי שממשיך את המסע המטאורי שלו למעלה.

הסערה סביב השיר של עומר אדם: בחורים טובים צריכים להיזהר יותר

עומר אדם בסמי עופר. אלדד אלוני,
רשמית, מלך ישראל. עומר אדם/אלדד אלוני

3. הצעירים שינו את הכללים

אנחנו רואים חילופי דורות מול עינינו: מתעשייה ששרדה על אדים משנות ה-90, המצעדים התמלאו באינספור שמות חדשים, זמרים צעירים, כוכבי יוטיוב שלא ידענו על קיומם במרחבים המבוגרים, וסתם כוחות עולים חדשים: שמות כמו עדן חסון, נועה קירל, בניה ברבי, וכמובן גם סטפן (ראה לעיל). יש ילדים חדשים בבלוק, ואי אפשר להתעלם מהם יותר. קבלו אותם באהבה ואחלו להם להתבגר יפה.

4. הרגע שסטטיק ובן אל הפסיקו לבעור

מה שמוביל אותנו ישירות לדמויות הבכירות בז'אנר הזה, ששנה בלבד אחרי שחרכו את הרדיו והיוטיוב עם כל קליפ, השנה קצת עמדו במקום. "קוואי", "הכל לטובה", "נמסטה", "גומיגם" - השירים האלה לא מדגדגים את "ברבי", "זהב" או "סלסולים". עולם הפופ הוא אכזר, אבל לפחות בעולם הילדים יש לשניים על מה לסמוך: בהופעת הבכורה המסחרית הראשונה שלהם ביד אליהו, מול אלפי ילדים והוריהם, השניים הוכיחו שהם עדיין סופרסטארים.

עמדו בכבוד באתגר: סטטיק ובן אל סיפקו שואו אדיר ומושקע

סטטיק ובן אל תבורי בהיכל מנורה מבטחים. דנה למברגר,
אל תרימו ידיים. סטטיק ובן אל/דנה למברגר

5. עלייתו של כוכב הפופ השחור

היו בישראל זמרות מיינסטרים שחורות - האחיות אינגדשט, כברה קסאי וכמובן אסתר רדא, אבל בשנתיים האחרונות אנחנו עדים לתופעה חדשה: כוכבי פופ גברים, לא לבנים ומרקעים וז'אנרים שונים, שחוצים מגזרים וקהלים. שמות כמו מוטי טקה ואביאור מלסה, ובעקבותיהם סטפן, שינו את יחסי הכוחות, דילגו מעל חומות של גזענות והפכו לכוכבים גדולים ואהובים עם מיליוני צפיות ומעריצים רבים. סטפן, תופעה מרתקת בפני עצמו, מגדיר את החבורה הזאת והוא אחת הדמויות הלוהטות של 2018, כוכב פופ שכמותו לא היה כאן כבר שנים.

סטפן זמר. ראובן קסטרו
הכוכב הלוהט של התקופה. סטפן לגר/ראובן קסטרו

6. מוזיקה לפרסומות

היו דברים מעניינים, אבל רוב השירים היו, כמו שאומרים, קומסי קומסה. פוצינו בפרסומות מושקעות שהפכו ללהיטים: כמובן הפרסומת המדוברת של סטפן, אבל גם הפרסומת המשונה של נטע ברזילי לפרטנר, החיבור של עדן בן זקן לרנואר ומעל כולן הפרסומת המשותפת של עומר אדם וגידי גוב, שגרמה למדינה שלמה להמהם "בוקר טוב, בוקר טוב". בעולם שבו הגבולות בין האמנותי והמסחרי מטושטשים ממילא, לפחות הפרסומות יצירתיות (ואף אחת לא נרצחת בגלל ה-DRESS).

החופש לנחור: הפרסומת החדשה של נטע ברזילי פשוט לא לגיטימית

7. כרגיל, הדרות נשים

אחד מהרגעים המשונים של השנה התרחש כשיונתן רזאל הדביק לעצמו מסקינטייפ על העיניים במהלך הופעה. האקט המוזר הזה עורר ביקורת רבה, אבל האמת שגם למיינסטרים עצמו יותר מדי במה להתגאות: נתוני ההשמעות שפורסמו לא מותירים מקום לספק - תחנות הרדיו משמיעות מעט מאוד נשים. על פי נתוני מדיה פורסט, מבין 20 השירים המושמעים ביותר השנה, היה רק שיר אחד של זמרת - "טוי" כמובן, ובסך הכל שבעה מתוך 50, נתון כמעט בלתי נתפס בעידן בו אנו חיים. עד שעורכים ועורכות לא יראו בזה ערך, כנראה שהמצב הזה לא ישתפר.

חזקות מהרוח: אלבומי הנשים הגדולים בישראל

8. המבוגרים לא פראיירים

אז על הילדים דיברנו, אבל בתוך כל זה כמה מהאלבומים הכי מרתקים של השנה יצאו על ידי זקני השבט: "מדור פיות" של פורטיס הוא היפה ביותר שלו זה שנים, עמיר לב ממשיך לנסר ולשבור את הלב ב"חשמל מהשמש", אלבום שירי המשוררים הקצרצר של רפי פרסקי נתן לנו בראש, שלמה בר עורך חשבון נפש בפרויקט מסעיר, וגם יזהר אשדות חזר באלבום יפה. יש, השבח לאל, כמה מניות בטוחות.

טקס פרסי אקו"ם. ניב אהרונסון
חשבון נפש מטלטל. שלמה בר/ניב אהרונסון

9. מופעי השנה: על סוס עם כתם על המצח בין וגאס וסלוניקי

ובסך הכל, הייתה שנה יפה גם על הבמה. לא נבזבז זמן על מופעים שאכזבו אותנו, אבל היו גם כמה מענגים ומרשימים. מתשע"ח נזכור את השואו המטורף של שרית חדד בנמל תל אביב, את חוה אלברשטיין ושלומי שבן נפגשים בגרסאות אינטימיות ומצמררים עם "שקיעתה של הזריחה", ואת יהודה פוליקר חוזר ליצירת המופת שלו "אפר ואבק", ומוכיח שהיא רלוונטית היום בדיוק כמו ברגע שבו היא יצאה לאוויר העולם. אצל כולם נהנינו מאוד.

יהודה פוליקר במופע לציון 30 שנה ל"אפר ואבק". שלומי פינטו, מערכת וואלה! NEWS
מאסטרפיס גם אחרי 30 שנה. פוליקר חוזר ל"אפר ואבק"/מערכת וואלה! NEWS, שלומי פינטו

10. ועוד כמה אלבומים שעשו לנו את השנה:

הפרויקט היפה "ליילי" הוציא את המיטב מגל תורן, נרקיס שהגיעה כהבטחה ענקית וקיימה עם "בוא נדבר אמת", מאיה בלזיצמן ומתן אפרת הגישו את "שני יסודות" היפהפה, ג'ירפות המשיכו את הרצף המצוין שלהם עם "מי שלא חולם, כועס", עינב ג'קסון כהן חזרה אחרי הפסקה ארוכה עם אלבום שני שאפילו טוב יותר מהראשון, הפרויקט השאפתני משירי יותם ראובני, יקירת המדור קובארי שבה עם "בת זקונים", אלבום שלישי שכולו התפתחות וצמיחה ועוד ועוד. עכשיו שועטים קדימה לתשע"ט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully